Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391696 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2260 skrivet: 29 jan-12 kl 21:39 »
Jag är så himla glad för att mina vita Leghorn värper så superbra. 36 ägg på 6 hönor på en vecka  ;D Då är 4 av de värpande damerna unghöns som bara har värpt i ca 1-2 veckor och det brukar ju ta ca 1 månad tills dom når full produktion! Fantastiskt tycker jag  ;D ;D ;D
Jaa det är så att värphybriderna kan slänga sig i väggen helt enkelt!  ;D Kul! Jag kanske ska plussa på med några sådana supervärpdamer också  ;)
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2261 skrivet: 31 jan-12 kl 22:58 »
gav mina pullor räkskal idag efter jobbet, satte ner en bytta med skal mitt i hönshuset. Efter en stunds skeptiskt stirrande kom de på att det var godis i byttan och sen var cirkusen i full gång! En höna tar en bit o springer, alla de andra efter medan hon frenetiskt försöker svälja en liiite för stor bit räkskal... sen tar en annan höna en bit, och då springer de efter HENNE...
Passade dessutom på att kolla om vattnet frusit, (det var ju trots allt 12 minus när jag satte ut det i morse) men det var fortfarande flytande, hjälpte säkert att det var rejält varmt när jag satte ut det runt halvsex-tiden
Västgötamor

FM

• Skåne
« Svar #2262 skrivet: 31 jan-12 kl 23:57 »
Så glad att det börjar kläckas här! Först ut en söt 'liten' nakenhals  ;D  :-*
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Bubblaren

• Skåne
« Svar #2263 skrivet: 01 feb-12 kl 08:37 »
gav mina pullor räkskal idag efter jobbet, satte ner en bytta med skal mitt i hönshuset. Efter en stunds skeptiskt stirrande kom de på att det var godis i byttan och sen var cirkusen i full gång! En höna tar en bit o springer, alla de andra efter medan hon frenetiskt försöker svälja en liiite för stor bit räkskal... sen tar en annan höna en bit, och då springer de efter HENNE...
Passade dessutom på att kolla om vattnet frusit, (det var ju trots allt 12 minus när jag satte ut det i morse) men det var fortfarande flytande, hjälpte säkert att det var rejält varmt när jag satte ut det runt halvsex-tiden

Visst är det också otroligt hur mycket de kan svälja ned. Gav en hungrig Marandam som stod och tiggde utanför huset lite pasta som jag trodde skulle räcka till fler än henne... pastan var ganska klibbig kom jag på sen - så hon tryckte i sig en jättetugga och fick svälja ett tag - (lade i olja sen i resten av pastan) och sen på det med lika stora människotuggor igen - på några få sekunder! Övriga gänget tog någon spagetti och sprang omkring med men denna damen är verkligen glupsk  :o tänkte snart kvävs hon, men inte då... påt igen. Nu stod hon och väntade på mig vid frukosten - men jag får sluta ge dem vid huset - bajs på hela trädäcket..  blä.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2264 skrivet: 02 feb-12 kl 19:06 »
Idag kom första äggen från mina Indiska stridshöns  ;D

Sen gick flytten från badrummet till stallet bra för min 14 vita vaktlar och *Wesselstuppen* som går med de, ser ganska kul ut med ett gäng små som pinnar runt och så en vit ungtupp mitt ibland de  8)
« Senast ändrad: 02 feb-12 kl 19:17 av Tallgrinden »
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2265 skrivet: 02 feb-12 kl 21:40 »
Idag blev jag med kläckare tack vare en supersnäll alternativare. En Brinsea Octagon 20.  ;D
Nu provkör jag den lite tom för att se om den håller temperaturen och lusläser bruksanvisningen som jag laddat ner från nätet.
Jag fick dessutom ett ryck ( kunde inte vänta) och köpte lite eko-ägg i affären som jag tänkte skyffla in i den bara för att träna lite
på handhavande i största allmänhet av en sån här mojäng.

Lite mindre pengar att riskera även om det är en chansning att få befruktade ägg.  Får jag ut 2-3 kycklingar så motsvarar det ungefär värdet
på äggen, plus skojighetsfaktorn dessutom om det blir några kycklingar.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2266 skrivet: 03 feb-12 kl 10:44 »
Idag blev jag med kläckare tack vare en supersnäll alternativare. En Brinsea Octagon 20.  ;D
Nu provkör jag den lite tom för att se om den håller temperaturen och lusläser bruksanvisningen som jag laddat ner från nätet.
Jag fick dessutom ett ryck ( kunde inte vänta) och köpte lite eko-ägg i affären som jag tänkte skyffla in i den bara för att träna lite
på handhavande i största allmänhet av en sån här mojäng.

Lite mindre pengar att riskera även om det är en chansning att få befruktade ägg.  Får jag ut 2-3 kycklingar så motsvarar det ungefär värdet
på äggen, plus skojighetsfaktorn dessutom om det blir några kycklingar.

Ok nu är här 24 eko ägg i kläckaren. Den surrar lite hemtrevligt och ser ut som en rund och tjock gul/svart humla!  ;D
Hoppas nu att inte allting kläcks för jag vet inte vad jag ska göra med 24 st kycklingar av "nettorasen".

Förresten finns det nån sajt där man kan kolla var de kommer ifrån? Det stod en kod på paketen som jag tror är SE numret.
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #2267 skrivet: 03 feb-12 kl 11:00 »
Kul - men du - tänk på att det är levande varelser du tränar på. Snälla - planera lite innan, så du vet hur du ska göra sen OM det blir 24 kycklingar.
 :-\
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Bubblaren

• Skåne
« Svar #2268 skrivet: 03 feb-12 kl 11:11 »
Jag är glad för att min höna överlevde i morse! Måste fråga er: är det inte ganska vanligt att man har en stege upp till pinnarna som är innätad? Vi har satt putsnät på en "träram" samt träpinnar som trappsteg. Men i morse hittade min man en höna hängades i en klo upp och ner i stegen! Hon föreföll helt livlös men han satte henne i en bur och när jag sprang upp var hon normal igen. Hur länge klarar de av att hänga upp och ner egentligen? Hade hon stackarn svimmat av? Borde vi nu ta av nätet eller är detta så ovanligt att jag kan se det som det aldrig bör hända igen  ???

curant97

• Ångermanland
« Svar #2269 skrivet: 03 feb-12 kl 12:58 »
Ja jag beställde från http://www.pandtpoultry.co.uk Den var överlägset billigast där.
Hoppas de är snabba... OM jag har den innan fredag kan jag inviga den på en gång  ;D

Tjoho!! Den kom idag!!!  ;D  ;D
Nu är jag sugen att ladda den men får vänta drygt en vecka på äggen... Men det gör inget! För jag har ju en egen nu!!!  ;D
"Om Gud hade menat att människan skulle gå hade han gett oss fyra ben. Istället gav han oss två - ett för vardera sidan av en häst."

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2270 skrivet: 03 feb-12 kl 13:28 »
Kul - men du - tänk på att det är levande varelser du tränar på. Snälla - planera lite innan, så du vet hur du ska göra sen OM det blir 24 kycklingar.
 :-\

Jag har värmelampor och sånt så det är inget större problem.  Köpte små kycklingar av Azoo-Lina förra våren och tro det eller ej- alla överlevde och är stora höns och tuppar nu.  ;D

Och om där blir kycklingar så finns det säkert folk som vill köpa till ett vettigt pris om de visar sig vara glada och friska. Nån kan jag alltid behålla som vuxen också. 

Självklart är jag lika noga med dessa små ägg som om det vore dyrare avelsägg, men just nu är det en ekonomisk fråga och jag ville testa NU. Och jag har helt enkelt inte råd att köpa 24 avelsägg fn- och jag ville inte vänta tills mina sussexar börjar värpa.

Alternativet för eventuellt liv i dessa ägg vore ju att bli sockerkakor eller omeletter eller pannkakor, nu har de i alla fall chansen att få se världen utanför ägget också och kanske ha ett långt och kul liv som hobbyhöna. o:)
« Senast ändrad: 03 feb-12 kl 13:34 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2271 skrivet: 03 feb-12 kl 13:35 »
Tjoho!! Den kom idag!!!  ;D  ;D
Nu är jag sugen att ladda den men får vänta drygt en vecka på äggen... Men det gör inget! För jag har ju en egen nu!!!  ;D

Jättekul du måste berätta sen hur det gick. Vad ska du köpa för sorts ägg?
Mörkmårdens Minigrisar

Minimika

• Västerbotten
« Svar #2272 skrivet: 03 feb-12 kl 22:01 »
Vet inte om det hör hemma under den här tråden eller...
Glad är jag i alla fall att det är plusgrader i mitt lilla hönshus nu när termometern snart visar-40. Dessutom fortsätter mina 2 värpande hönor att lägga ett ägg var så gott som varje dag!
Längtar efter att det ryska högtrycket ska släppa taget om oss!
Ha en fin helg alla!

Xoot

• Gäst
« Svar #2273 skrivet: 03 feb-12 kl 22:08 »
Jag är glad för att min höna överlevde i morse! Måste fråga er: är det inte ganska vanligt att man har en stege upp till pinnarna som är innätad? Vi har satt putsnät på en "träram" samt träpinnar som trappsteg. Men i morse hittade min man en höna hängades i en klo upp och ner i stegen! Hon föreföll helt livlös men han satte henne i en bur och när jag sprang upp var hon normal igen. Hur länge klarar de av att hänga upp och ner egentligen? Hade hon stackarn svimmat av? Borde vi nu ta av nätet eller är detta så ovanligt att jag kan se det som det aldrig bör hända igen  ???

Tänkte haft som dig innan. Med nät alltså. Men oroade mig för det som nu hänt hos dig.
Har en vanlig hönstrappa. Planka med fastspikade trappsteg av liten modell. (är egentligen en gammal skohylla)

curant97

• Ångermanland
« Svar #2274 skrivet: 03 feb-12 kl 22:21 »
Jättekul du måste berätta sen hur det gick. Vad ska du köpa för sorts ägg?

Jag har beställt 20 st Maranägg som jag hämtar den 13e  ;D  ;D
"Om Gud hade menat att människan skulle gå hade han gett oss fyra ben. Istället gav han oss två - ett för vardera sidan av en häst."

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2275 skrivet: 04 feb-12 kl 14:01 »
Citera
Jag är glad för att min höna överlevde i morse! Måste fråga er: är det inte ganska vanligt att man har en stege upp till pinnarna som är innätad? Vi har satt putsnät på en "träram" samt träpinnar som trappsteg.

Stege till pinnarna har jag sett men aldrig med nät. Fattar inte vitsen utan allt som inte behöv ska väck. Samlar bara skit.
Här är första pinnen 1,20 över golvet, nästa 35cm upp och in mot väggen, 3:e samma förskjutning uppåt och mot väggen. Alla höns jag vet klarar att flyga. Kycklingar som är 3 veckor är rent för djevfliga.

Det tog en kvart innan jag hittade den lilla busan. :-*
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Minimika

• Västerbotten
« Svar #2276 skrivet: 04 feb-12 kl 14:24 »
-40,2! Nattens bottennotering på termometern!
Trots det verkar hönsen må bara bra. Dessutom har ytterligare en av dom börjat värpa! Idag hade vi 3 ägg varav ett var lite mindre. En av dom gula orpingtonflickorna, 6,5 månad gammal, alltså.
Ha en fin helg!

David97

• Gäst
« Svar #2277 skrivet: 04 feb-12 kl 21:44 »
Jg har en ''riktig'' stege.. 2 pinnar som ''ben'' och sedan mindre pinnar med jämna mellanrum.. Endel äldre som inte orkar flyga tar stegen, även dv. kochin tar den helst!

Till något som hör till tråden.. Jag fick sätta mina dv. Kochin (En tupp o en höna) i karantän underdagen, märkte att dom blivit blöta, och vattnet frys på fjädrarna.. Så satte dem i ett rum med värmefläkt. O när jag kom ut o kollade hur det var med dem.. Låg ett ägg där!! Jag har misstänkt att hon börjat värpa, men inte vart säker då, jag fick såpass många små ägg på en dag (unghönor som lägger mindre ägg i början) Men hennes ägg är relativt stora, vägde dagens, 41gram..

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2278 skrivet: 05 feb-12 kl 13:26 »
Jg har en ''riktig'' stege.. 2 pinnar som ''ben'' och sedan mindre pinnar med jämna mellanrum.. Endel äldre som inte orkar flyga tar stegen, även dv. kochin tar den helst!

Till något som hör till tråden.. Jag fick sätta mina dv. Kochin (En tupp o en höna) i karantän underdagen, märkte att dom blivit blöta, och vattnet frys på fjädrarna.. Så satte dem i ett rum med värmefläkt. O när jag kom ut o kollade hur det var med dem.. Låg ett ägg där!! Jag har misstänkt att hon börjat värpa, men inte vart säker då, jag fick såpass många små ägg på en dag (unghönor som lägger mindre ägg i början) Men hennes ägg är relativt stora, vägde dagens, 41gram..

Roligt att hon la ett ägg  ;D
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

David97

• Gäst
« Svar #2279 skrivet: 05 feb-12 kl 13:34 »

Roligt att hon la ett ägg  ;D

Det är inte det första ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser