Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391632 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2240 skrivet: 22 jan-12 kl 20:45 »
Glad för att jag idag har kunnat börja flytta tillbaka höns i hönshuset. Dörrar fixade och har tätat så gott jag kunnat, så nu bör det vara massa gånger säkrare än innan. Vinglat runt på en stege och nätat och jockat med cement i taket.  :-X Läskigt.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #2241 skrivet: 22 jan-12 kl 20:57 »
Köpt en King Suro 20 och laddat med 27 Hedemora-ägg och 2 silkesägg.Nu är det bara att vänta.Och vänta.Och vänta... :)

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #2242 skrivet: 23 jan-12 kl 10:25 »
Får man fråga vem du har köpt dem av? Håller på att sondera marknaden gällande hur lätt det är att få tag i avelsägg nämligen... från rastypiska föräldrar.
Föräldrarna till dom är den trion jag ställde ut i Skurup dör tuppen fick 95p och hönorna 93p var :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #2243 skrivet: 23 jan-12 kl 11:17 »
Köpt en King Suro 20 och laddat med 27 Hedemora-ägg och 2 silkesägg.Nu är det bara att vänta.Och vänta.Och vänta... :)

Ååå så roligt! Har också precis köpt en kung Suro och förhoppningsvis kommer mina beställda ägg av dvärg kochin denna veckan!!!!!  Det blir första gången jag får egna kycklingar!!!!

Pm:a gärna om hur du går till väga, temp, fuktighet mm.
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

David97

• Gäst
« Svar #2244 skrivet: 23 jan-12 kl 12:10 »
Pm:a gärna om hur du går till väga, temp, fuktighet mm.

På youtube finns det en video hur man installerar den.. Den är dock på engelska..

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2245 skrivet: 23 jan-12 kl 20:50 »
Idag la min unghöna av silversvarthalsad Chabo sitt första ägg :D
Hon gjorde ett sånt fint litet rede i halmen i en hörna!!

Ur Gulligt!!
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #2246 skrivet: 23 jan-12 kl 21:04 »
Snö ute å kallt men inuti det lilla extra huset jag byggt i hönshuset håller det +5 grader.  :D

Micki o Molly

• -
« Svar #2247 skrivet: 24 jan-12 kl 21:44 »
I höstas sålde jag några utav mina trevligaste kompisar på Byledagen för att få mer tid till renovering, men då jag skulle lyfta upp den sista hönan för nerpackningen innan avfärd , hörde jag att det frasade inunder henne. Hon hade gömt sig uppe i ett hörn. Hon,,, den lilla slynan , som hon nu heter,,hade börjat värpt !

Så hon fick vara kvar hemma  Strax efter kläcktes 14 små barnbarn, till de kära kompisarna som såldes.
Mycket glad,,men fortfarande ingen mertid" till annat dock,,,:)
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

pytte

• -
« Svar #2248 skrivet: 26 jan-12 kl 17:53 »
Är så glad, mina welsumer börjat värpa tror också att riren också börjat de är bara 19 veckor...
Är också glad att min dv. kochin tupp flyttat till skränge.
Nya reden på plats, ikea hyllan expedit o:)
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Minimika

• Västerbotten
« Svar #2249 skrivet: 26 jan-12 kl 22:13 »
Så glad!

Nu har två av mina fyra orpingtonflickor börjat värpa! Dessutom ser jag att tuppen Lillen gör sitt jobb. Har konstaterat, när jag knäckt äggen, att dom är befruktade!
Nu får våren gärna komma. Längtar efter att utöka flocken med fler pyttor!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2250 skrivet: 26 jan-12 kl 23:51 »
Nu kläcks det massa söta korsningar här  :-*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2251 skrivet: 27 jan-12 kl 05:47 »
hade kul åt en av mina hönor i går kväll. Hon var den sista att hoppa upp på sittpinnen för natten, så hon hamnade ytterst (så klart) Tydligen dög inte den platsen, för hon började picka på hönan bredvid, och när det inte fick önskat resultat promenerade hon helt sonika till önskad plats på ryggen på de andra hönorna (och över ryggen på den jämngamla tuppen...) tills hon hamnade mellan gammeltuppen o en annan höna.
Västgötamor

curant97

• Ångermanland
« Svar #2252 skrivet: 28 jan-12 kl 23:48 »
Är ny på detta med höns och blir helt chockad över hur skoj det är!!  ;D  ;D

Började i augusti med 10 avlagda industrihöns som fått träffa en blandrastupp och en marantupp.
Har fått låna en kläckare av en kompis och jag har nu fem kycklingar som är drygt en vecka gamla...  :D
Har insett att det kommer att bli fler!!!
Ikväll har jag äntligen beställt en egen kläckare!! Den lånade var helt ok men lånat är lånat...
Det blev en R-com 20 PRO. Nu hoppas jag leveransen går fort för jag vill kläcka mer...  :P
"Om Gud hade menat att människan skulle gå hade han gett oss fyra ben. Istället gav han oss två - ett för vardera sidan av en häst."

David97

• Gäst
« Svar #2253 skrivet: 28 jan-12 kl 23:57 »
Om du beställde från enggland går det otroligt fort.. Beroende på dag, kan det gå mellan 3-7 dagar!

curant97

• Ångermanland
« Svar #2254 skrivet: 29 jan-12 kl 00:03 »
Om du beställde från enggland går det otroligt fort.. Beroende på dag, kan det gå mellan 3-7 dagar!

Ja jag beställde från http://www.pandtpoultry.co.uk Den var överlägset billigast där.
Hoppas de är snabba... OM jag har den innan fredag kan jag inviga den på en gång  ;D
"Om Gud hade menat att människan skulle gå hade han gett oss fyra ben. Istället gav han oss två - ett för vardera sidan av en häst."

David97

• Gäst
« Svar #2255 skrivet: 29 jan-12 kl 00:07 »
Ja jag beställde från http://www.pandtpoultry.co.uk Den var överlägset billigast där.
Hoppas de är snabba... OM jag har den innan fredag kan jag inviga den på en gång  ;D

Ok.. Då kan jag nästan garantera att du har den innan fredag.. Den skickas på måndag :) Köpte min därifrån också, känner även 2 till som köpt där o vet massa andra.. Dom flesta nöjda :)

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2256 skrivet: 29 jan-12 kl 00:58 »
pysslade om mina höns kalkben idag, de hade inte alls bråttom ner ur knät på mig efteråt, de flesta satt kvar en bra stund o mumlade lite för sig själva innan de hoppade ner på golvet till de andra hönsen
Västgötamor

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #2257 skrivet: 29 jan-12 kl 14:00 »
pysslade om mina höns kalkben idag, de hade inte alls bråttom ner ur knät på mig efteråt, de flesta satt kvar en bra stund o mumlade lite för sig själva innan de hoppade ner på golvet till de andra hönsen

Trevligt att ha hönor i knät  ;D

Mitt första försök att kläcka i maskin och just nu är det hål i 4 av 7 ägg. Det piper och lever om och jag vill bara att de ska komma ut  :D
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #2258 skrivet: 29 jan-12 kl 19:18 »
Lätt förbryllad men jätteglad,en av värphybriderna har lagt sej att ruva.13 ägg ligger hon på.Eftersom hon ligger i lådan en del av dom andra värper i flyttade jag henne och lådan till ett lugnare hörn,lutade en skiva mot väggen så hon får lite avskildhet.Tänkte att nu vill hon väl inte ruva längre,eftersom hon hoppade ur lådan och åt mat och sprätte runt i spånet helt oberörd.Men när jag gick tillbaka 10 minuter senare låg hon  :-*på äggen igen :)Duktig flicka

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2259 skrivet: 29 jan-12 kl 20:56 »
Jag är så himla glad för att mina vita Leghorn värper så superbra. 36 ägg på 6 hönor på en vecka  ;D Då är 4 av de värpande damerna unghöns som bara har värpt i ca 1-2 veckor och det brukar ju ta ca 1 månad tills dom når full produktion! Fantastiskt tycker jag  ;D ;D ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser