Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391657 gånger)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2220 skrivet: 17 jan-12 kl 17:49 »
Skönt att det är borta nu!!!
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2221 skrivet: 17 jan-12 kl 18:04 »
Brandvarnaren är där som jämförelse i storlek. ;D Var en som ville veta. Mamma kom på minken när den satt och kalasade på en död kyckling jag lämnat i kaninburen den senast var i fredags o hade ihjäl alla vaktlar och det. Helt orädd. Morfar kom och sköt den.
Jag skoja ju bara ;))) Jag förstod det ;D
Oj, såpas orädd? Trodde den fastnat i fällan jag :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2222 skrivet: 17 jan-12 kl 18:09 »

Hoppas han kom till minkhälvitetet som han kalasat på dina höns. >:D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2223 skrivet: 17 jan-12 kl 18:16 »
Oj, såpas orädd? Trodde den fastnat i fällan jag :P

Nope. Alla fällor struntade den i. :/ Samtalet man fick från mamma vid lunch ...

"Sandra, har du satt in något i kaninburen i hönshuset?"

Jag - "Nej..."

Mamma - "För det sitter något stort, tjock, svart i den och äter på något ..."

:o

Mamma - "Nu tittar den på mig ... Den är brun med lite vitt under hakan"

MINKEN!!

En hane var det.
I helgen ska jag försöka få med mammas gubbe att börja bygga sprillans nya dörrar till hönshuset.
Nu vet jag förresten vad som luktade kattpiss några dagar/vecka innan attacken ...  :-\ Stackars Stålis (katten) fick skulden att han skulle pissat i stallet vid kaninerna o vid hönshuset ... När jag luktade på minken så förstod jag ju att det var den som hade varit i krokarna redan då!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Pullarius

• Uppland
« Svar #2224 skrivet: 17 jan-12 kl 21:10 »
Glad för din skull.

Fin päls- har du några planer?
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2225 skrivet: 18 jan-12 kl 01:05 »
Glad för din skull.

Fin päls- har du några planer?

Också jätteglad för din skull! Skönt att ha fått fast förövare. Och håller med, gör något av skinnet, efter allt elände den ställt till med kan den få göra lite nytta, räcker till en liten krage iaf...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2226 skrivet: 20 jan-12 kl 16:03 »
En av mina hönor har börjat värpa nu, tidigt men vem klagar? Enda problemet är att jag inte vet vem av dem och att det tydligen ska läggas mitt på golvet, inte på det säkraste stället, och att det var sönderpickat när jag hittade det och mycket tomt  :(
Västgötamor

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2227 skrivet: 20 jan-12 kl 16:09 »
Jag fick kycklingar natten till i går!
Alla ägg kläcktes utom två så jag e supernöjd!
Såå söta små pyren! :-*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2228 skrivet: 20 jan-12 kl 20:51 »
Mitt tama jehovas vittne ( en äldre man fd lantbrukare) är numera så gammal att han har folk som kör honom på hans missionsrunda och
han har så ont i knäna att han inte kan gå ur bilen på varje ställe. Därför har han numera en yngre förmånga i 70 års åldern med sig som kör bilen
och som få gå in och dela ut de heliga missionstidingarna  >:D.

Så idag kom vittnesassistenten in  när jag höll på att ge hästarna hösilage och fick syn på hönsen som gick lösa i trädgården.
Han tyckte dom var fina så vi gick tillsammans in i trädgården för att han skulle få se hönsen på lite närmare håll.

Hans omdöme var "att det var de vackraste hönsen han någonsin sett i hela sitt liv". Särskilt våran unge brahmatupp "Gandhi" föll honom i smaken
och han beundrade vår unge herr tupps vackra kopparfärgade fjädrar kring halsen. Sedan frågade han om han kunde få köpa ägg. Och då sa jag att det kunde han väl få men att de inte kommit igång att värpa än efter vinteruppehållet.

Som djurägare blir man ju alltid glad och stolt när folk beundrar ens djur, så jag blev på oerhört gott humör för resten av dagen! ;D

Alla frågar ju för tusan efter ägg, kanske läge att lansera "Kung Tulles  etiska lyx-ägg från kopiöst bortskämda höns ....

Fast egentligen vill jag ju ha ägg till MIG! Tänk om folk vill köpa ALLA mina ägg!!!

Sedan är jag glad för att en kompis till mig har sagt att jag får lägga lite sussexägg i hans kläckare till våren....
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #2229 skrivet: 20 jan-12 kl 20:57 »
Fick idag hem en Holländsk dvärghöna med färgen blå guldhalsad :D
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2230 skrivet: 20 jan-12 kl 23:35 »
Jag har ägg så jag kan sälja igen, det känns underbart nu när ekonomin är så förj-la ansträngd...

:* på hönorna!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Jennim

• Västmanland
« Svar #2231 skrivet: 21 jan-12 kl 17:44 »
Har möblerat om i hönshuset och fixat araucana, isbar och maran i egna grupper  :D
« Senast ändrad: 22 jan-12 kl 15:47 av Jennim »
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2232 skrivet: 22 jan-12 kl 08:55 »
Igår kläcktes årets första kyckling :-*
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2233 skrivet: 22 jan-12 kl 09:51 »
Igår var jag på 2 utställningar och hemma hos en Fjäderfäuppfödare i Danmark :D
Det var jättetrevligt att få se nya raser/färger som inte så ofta ställs ut i Sverige och alla nya folk man lärde känna.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2234 skrivet: 22 jan-12 kl 10:06 »
Igår kläcktes årets första kyckling :-*

Rolig  ;D
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #2235 skrivet: 22 jan-12 kl 15:31 »
Igår var jag på 2 utställningar och hemma hos en Fjäderfäuppfödare i Danmark :D
Det var jättetrevligt att få se nya raser/färger som inte så ofta ställs ut i Sverige och alla nya folk man lärde känna.

ooo jag ville varit med  :'(
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #2236 skrivet: 22 jan-12 kl 16:23 »
Lös alla 30 holländska dvärg äggen idag och där var liv i alla :D
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2237 skrivet: 22 jan-12 kl 18:01 »

yay roligt !
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2238 skrivet: 22 jan-12 kl 18:02 »
En trio Indiska stridshöns är installerade idag  ;D Maffiga saker de där  8)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #2239 skrivet: 22 jan-12 kl 20:19 »
Får man fråga vem du har köpt dem av? Håller på att sondera marknaden gällande hur lätt det är att få tag i avelsägg nämligen... från rastypiska föräldrar.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser