Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391656 gånger)

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2160 skrivet: 28 dec-11 kl 23:20 »
Hittills har det det varit två vita och två bruna ... ägg
Idag blev det så här ...
Nån som kan förklara varför ...
alltså vitt, brunt och nåt mittemellan ... Det fjärde ägget ska jag leta upp imorgon ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2161 skrivet: 28 dec-11 kl 23:23 »
Blöt det i mitten så blir det mörkare  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2162 skrivet: 29 dec-11 kl 06:09 »

:o Så du menar, ju våtare "höna" ju mörkare avkomma?  ::) NUUUUUUUUUUUUUUU fattar jag vad grabbarna snackar om!  :D NEGRESSER!!  :-[

« Senast ändrad: 29 dec-11 kl 09:43 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

David97

• Gäst
« Svar #2163 skrivet: 29 dec-11 kl 11:15 »
Nu gol min liiiiilla dv. Kochin tupp för första gången.. Det lät så mesigt mot mina stora ;)

MariaP

• Norrbotten
« Svar #2164 skrivet: 29 dec-11 kl 13:09 »
Igår köpte jag sju nya hönor och en ny tupp, och vi har fått våra två första ägg:)
3barns mor med 2hästar, 2kaniner, 1hund, Dv kochiner och Hedemoror.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #2165 skrivet: 29 dec-11 kl 21:41 »
Jag har en höna som heter Agda som lade skinnägg i höstas och såg riktigt skabbig ut eftersom tupparna var på henne hela tiden. Så trampade en häst på henne dessutom och jag försökte få fram någon som kunde avliva henne så fort som möjligt. Under tiden fick hon ligga i kaninburen. Det var benet som var skadat så hon inte kunde stå. Men när kvällen kom och dem som kunde hjälpa mig kom hem så såg hon ju pigg ut trots sin skada. Så jag lät henne vara. Såsmåning om så började hon stödja på benet och jag har flyttat henne till en större bur där hon kan gå runt osv som står i hönshuset. Jag vågar inte släppa ut henne till tupparna eftersom de är på henne direkt och hon är halt men hon spöade ungtuppen så han började blöda när jag prövade  ;D Så hon är kvar inne hos sig. Så här om dagen såg det ut som hon lagt ett skinnägg igen men när jag tog ut det var det gamla lökrester som kommit med lite köksavfall  :-[
Så idag har hon lagt ett ägg   :-* Det första på hur länge som helst.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2166 skrivet: 29 dec-11 kl 21:52 »
Var det hönan ni ringde om för ett tag sedan? ... Om det var ni ... Kanske var någon annan ...  :-[
I vilket fall så grattis till att hon kryat på sig! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

enetkarin

• Västergötland
« Svar #2167 skrivet: 29 dec-11 kl 22:23 »
Nix ... Det blev inte mörkare ...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2168 skrivet: 29 dec-11 kl 22:36 »
Jag tror hon syftar på att det ser mörkare ut när det är blött. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

enetkarin

• Västergötland
« Svar #2169 skrivet: 29 dec-11 kl 22:38 »
Jag tror hon syftar på att det ser mörkare ut när det är blött. ;D

Jodå, det såg lite mörkare ut ... men hur kan det bli så här??

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #2170 skrivet: 29 dec-11 kl 22:44 »
Var det hönan ni ringde om för ett tag sedan? ... Om det var ni ... Kanske var någon annan ...  :-[
I vilket fall så grattis till att hon kryat på sig! ;D

Ja det var hon  :)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2171 skrivet: 30 dec-11 kl 12:07 »
Hittills har det det varit två vita och två bruna ... ägg
Idag blev det så här ...
Nån som kan förklara varför ...
alltså vitt, brunt och nåt mittemellan ... Det fjärde ägget ska jag leta upp imorgon ;D

Antar att du bara har 4 hönor? Den bruna färgen på äggen läggs utanpå skalet i slutet av produktion så att säga. Det bleka ägget har troligen passerat den "stationen" lite fortare så att det inte hann bli brunare om du förstår. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Torry

« Svar #2172 skrivet: 30 dec-11 kl 14:41 »
Har sålt två blandrastuppar till ett gott hem med utevistelse och 25 hönor att ta hand om. Så glad att de får leva vidare  ;D
//Torry

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2173 skrivet: 31 dec-11 kl 21:46 »
Idag har jag fått färdigt foderlåren i hönshuset. Som tur var har vi haft den första dagen med minusgrader så den leriga marken var hård och gjorde att jag kunde köra ut foder utana att fastna i leran. Drygt 325kg hällde jag i och den är bara full till 2/3  ::)  Blir fint för då går det nästan i en pall (600kg) foder om man ska fylla den gelt ;D

Sedan har jag fixat färdigt en våning till på väggen där jag har kycklingburar  :D Ska försöka få till den sista våningen i morgon.

Å sedan har det kläckts två kycklingar också  :-*
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Adam96

• Bor på en bondgård med lite olika sortes djur:D
    • Blekinge
    • Farabolshöns
« Svar #2174 skrivet: 02 jan-12 kl 18:25 »
Jag är så glad över att vi äntligen är klara med en ett av rummen till det nya delen av hönshuset ;D ;D ;D
Mvh Adam
Hej!
Kolla gärna in min nya hemsida, där lägger jag upp bilder och lite info om mina höns. Jag har även försäljning av avelsägg, även kycklingar och vuxna djur när det är aktuellt.
http://www.farabolshons.n.nu/                                                                  // Adam96 ha en bra dag.

David97

• Gäst
« Svar #2175 skrivet: 03 jan-12 kl 21:45 »
Jag vet inte om jag ska skriva här eller i ledsen tråden.. Men nu har vi ''äntligen'' tagit bort våran missbildade Brahma-tupp.. :/  Han kunde inte gå ordentligt då benen var olika långa.. Detta gjorde han till ett lätt offer för ungtupparna :/ Och jag stod inte ut att höra hans förskräckta kacklande när dom var på han :/ Så idag tog vi bort han.. Slutar inlägget med några bilder på han!

Detta var innan ena benet stannade i växt.. Det andra fortsatte.. :/

Så här har han legat i 1-2 månader..

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #2176 skrivet: 03 jan-12 kl 21:51 »
Glad att ni gjorde det och ledsen för att ni var tvungna att göra det. Det är alltid de svaga man ömmar för och hoppas på in i det sista.

Tröste kramar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2177 skrivet: 03 jan-12 kl 21:55 »
Idag har jag levererat säsongens 1:a omgång matägg! Ett tjog och ändå har vi 8 till.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

David97

• Gäst
« Svar #2178 skrivet: 03 jan-12 kl 22:01 »
Jag levererar massa ägg :) Idag har vi fått hela 10 ägg! Och kanske vårt första dv. kochin ägg! :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2179 skrivet: 05 jan-12 kl 21:44 »
För nån månad sen gav jag bort 4 hönor till min "hönsfodervärd" för mitt hönshus känns överbefolkat. Fler höns kommer försvinna och så ångrade jag lite att jag gav bort några. Så idag har jag köpt 3 hönor bl a en höna som jag själv kläckt fram. Känns lite extra roligt att få tillbaka henne. Tack Jerker!  :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser