Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391668 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2120 skrivet: 18 dec-11 kl 20:43 »
Jag har tupp!  ;D Fick tillbaka  tre sålda kycklingar som nu blivit två hönor och en tupp nu. Jag kan ju inte ha tupp.  :-\ Men... Jag funderar på att försöka ändå. Tuppen gal väldigt sporadiskt, kort och dovt än så länge. Ska lägga lappar i alla brevlådor och be grannarna lägga klagomål i min brevlåda om de blir störda. Lovar att ta bort honom då. Vi får se hur länge det håller.  ::)

Du borde smörja med ett 6-pack också men det är ju fel årstid. Borde väl finnas o-stämlade ägg på ICA om dina höns vilar rumpan. Det vore det väl va värt att få ha tupp? :D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2121 skrivet: 18 dec-11 kl 20:54 »
Jo det skulle helt klart vara värt det men jag har för många grannar... Bor ju mitt i ett samhälle liksom. Jag försöker med hot om slakt i breven  >:D och lockar med att alla som vill får komma och kolla på kycklingar i vår.  o:)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2122 skrivet: 18 dec-11 kl 21:03 »
Jo det skulle helt klart vara värt det men jag har för många grannar... Bor ju mitt i ett samhälle liksom. Jag försöker med hot om slakt i breven  >:D och lockar med att alla som vill får komma och kolla på kycklingar i vår.  o:)

Skriv att om de störs så får han buntband runt näbben  :-[.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2123 skrivet: 19 dec-11 kl 13:08 »
Idag så gol NÄSTAN vår brahmaungtupp Gandhi för första gången. Han har kommit så långt att han utstöter nån sorts högt IIIIIIII_HHHKKKKHHHH!!!! Det låter jätteskoj ungefär som om han blåste i nån sorts tuta! ;D

Förresten ser han inte ut som en tupp än utan som nån sorts befjädrad drake, en grip eller kanske en eldfågel?  Det är bara långa ben och spretiga fjädrar, en något förvirrad blick och en stor näbb! Han är jättesöt och väldigt social.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Pullarius

• Uppland
« Svar #2124 skrivet: 20 dec-11 kl 01:06 »
Läskigt med snö tyckte älsklingshönan Poppea och flyg rakt i min famn.

Mina 4 unghöns ( Hedemora) fick i dag uppleva hela 10 cm snö för första gången. Jag hade skottat gångar till deras favoritställen som tex. granhäcken och cykelgaraget med jordgolv, badställe på vintern. Sju av dem var redan där och badade men Poppea tyckte inte om det här med snö så hon blev stående vid hönshuset och såg olycklig ut. Jag ropade på henne och då lättade hon och flög ca 20 m rakt mot mig. Lång flygtur men allt såg bara vitt ut så var skulle hon landa ? För att hjälpa henne så höll jag armen på tvärs framför bröstet, hon såg det och landade så fint. Hon fick lite jordnötter och hade så mycket att berätta på min arm om hur läskigt det var med allt det här vita.  Knallade till dom andra vid badet och släppte ner henne och snart så var snön inget problem längre.

Dom gillar stark om man skottar gångar åt dom.

Själv fick jag återgå till att näta taket på deras nya stora hönsgård. Fast det går långsamt när hönsen och
talgoxar, svartmesar och blåmesar skall hjälpa till i ett kör. Dvs komma till burken med jordnötter....

Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

tringeling

• Gäst
« Svar #2125 skrivet: 20 dec-11 kl 17:47 »
Å vilken fin berättelse  :)    Visst blir man lycklig när man känner att de litar på en. Jag har en liten unghöna som hoppar upp i mitt knä varje gång jag sätter mig på huk hos dem. Jag har inte mutat henne med godis utan hon har hittat på detta själv. Hon sitter där en stund och pratar och jag skall klappa henne på huvudet. Sedan hoppar hon ned igen. Är väl inget unikt i hönsvärlden men det gör mig ändå lika glad varje gång. Jag kallar henne för min laptophöna.

David97

• Gäst
« Svar #2126 skrivet: 20 dec-11 kl 18:01 »
Vad fin :) Jag har en Brahma tupp, han är också väldigt social, han kan knappt gå (Har fel med benen) men dom få steg han tar varje dag, är mellan hans liggplats, maten och vattnet, och när jag står över nederdelen av dörren (har som en stalldörr, man öppnar 2 olika, en över o en under, jättebra när man ska möka då jag inte kommer in i huset med skottkärra) sen står han där och kollar på mej, o antar han tänker såhär ''Hallå?? ka du klappa mej snart?'' Sen sträcker jag ner handen o klappar han, då börjar ha spinna  :o O menar verkligen spinna.. Eller kurra kanske.. Men tyvärr ska jag nog ta bort han pga benen :( Kommer vara smärtsamt :/

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #2127 skrivet: 20 dec-11 kl 21:55 »
Kycklingar i badrummet :)
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

David97

• Gäst
« Svar #2128 skrivet: 21 dec-11 kl 16:54 »
Min pappa sa att unghönsen säkert har börjat värpa, måna små ägg :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2129 skrivet: 21 dec-11 kl 17:01 »
Nu har tjocka Isbar/Faverollekorsningshönan satt fart och värpa med! ;D Plus flera andra! ;D Åt ägg till frukost och nu står mamma och steker ägg med (brukar alltid bli så att man moffar i sig massor i början när de kommit igång ::) ).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

David97

• Gäst
« Svar #2130 skrivet: 21 dec-11 kl 18:02 »
Nu har tjocka Isbar/Faverollekorsningshönan satt fart och värpa med! ;D Plus flera andra! ;D Åt ägg till frukost och nu står mamma och steker ägg med (brukar alltid bli så att man moffar i sig massor i början när de kommit igång ::) ).

Antar det är för att man inte får bort dom?? ;) O grattis för att dom kommit igång... Är jätte glad att mina börjat värpa (Som vi tror dom har)..

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #2131 skrivet: 21 dec-11 kl 18:39 »
Min Brahmatupp, Nicke, stryker nacken mot min hals när jag bär in honom på kvällarna. Många av mina kycklingar från i våras har börjat värpa, många ägg varje dag!!!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2132 skrivet: 21 dec-11 kl 18:41 »
Citera
Antar det är för att man inte får bort dom??  O grattis för att dom kommit igång... Är jätte glad att mina börjat värpa (Som vi tror dom har)..

Va? Få bort?  ??? Jag äter inte ägg köpta i affären (förutom det som finns iblandat i annan mat då, men inte hela köpte ägg, ni förstår vad jag menar...). Så jag kan gå ägglös i flera månader... Därför äter man mycket på en gång när de väl börjat värpa igen. Har både en kompis och släkt som dregglar efter äggen men de får vänta. ::) Nu går allt åt till oss själva som blir.

Eller vad menar du?  :-[
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

David97

• Gäst
« Svar #2133 skrivet: 21 dec-11 kl 19:36 »
Va? Få bort?  ??? Jag äter inte ägg köpta i affären (förutom det som finns iblandat i annan mat då, men inte hela köpte ägg, ni förstår vad jag menar...). Så jag kan gå ägglös i flera månader... Därför äter man mycket på en gång när de väl börjat värpa igen. Har både en kompis och släkt som dregglar efter äggen men de får vänta. ::) Nu går allt åt till oss själva som blir.

Eller vad menar du?  :-[

Jag tänkte just att när dom värper som max, så är det ju svårt att äta upp alla.. (Iaf i min familj, där inte alla äter ägg, med inte alla, menar jag mej..)

Och trodde inte det var folk som stod på kö, men tror inte jag tänkte fullt ut, det är ju nästan alltid det är kö  :-[

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #2134 skrivet: 21 dec-11 kl 19:48 »
Får fortfarande fyra ägg varje dag på fyra hönor :)
Ibland får jag leta efter nåt ägg utomhus ...
Trots 10 cm snö ville de vara ute ...

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2135 skrivet: 21 dec-11 kl 20:21 »
Hade 11 st i hönshuset, fick ta hand om 3 och så kändes det lite överbefolkat. Då gav jag bort 4 till en kompis så 10 kvar kändes ok. Men... Nu kommer de tre nykomlingarna flytta tillbaka igen... Så jag får bara 7 kvar.  :-\ Men man får se saken från ljusa sidan... Då kommer jag ju ha plats för kycklingar som jag ska kläcka fram så fort som möjligt.  ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Minimika

• Västerbotten
« Svar #2136 skrivet: 22 dec-11 kl 13:54 »
Önskar alla en God Jul!
Pyntat i hönshuset med julgran prydd med äpplen, spagetti och riven morot.

David97

• Gäst
« Svar #2137 skrivet: 22 dec-11 kl 14:01 »
Ska göra samma sak på söndag/måndag... :)

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #2138 skrivet: 22 dec-11 kl 18:59 »
Tycks vara så att två hönor räcker för att förse mig med ägg. 8 stycken i kylen... måste nog göra omelett i morgon.
Nu få de ge sig, två till idag. Rena fabriken.

Min favorithöna gjorde en ansatts till att ruva. Kom inte ut från "lådan".
Men en halvtimme senare blev hon törstig, och jag glömt fylla på vattenburken så hon fick gå till dammen och när hon druckit hade hon glömt bort allt om ruvande.

Sebastian
« Senast ändrad: 23 dec-11 kl 17:18 av cebaztian »

Gallina

• Uppland
« Svar #2139 skrivet: 25 dec-11 kl 22:30 »
Nu jäklar har Fabbe lärt sig gala, och han gör det mest hela tiden  ;D ;D Min kille börjar bli stor!!  :-*
Bor på landet med min man, vår dotter, en rhodesian ridgeback och numera även duvor, vaktlar samt höns :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser