Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391603 gånger)

DaisyMalone

• Västergötland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2100 skrivet: 10 dec-11 kl 10:43 »
Verkligen glad över mitt beslut att bygga om lekstugan och skaffa höns.
Och av en ren slump blev det Brahma. Dessa stora, präktiga och så innerligt snälla djur.
De skänker SÅ mycket skratt och glädje.
Häromdan när hela hönsgården var vit av snö, trängdes hela flocken innanför lucköppningen och bara
stirrade nyfiket på snön. Tillslut la Roffe (herr tupp) sig i öppningen och tittade uppifrån och ner som om han
försökte klura ut vad allt det vita var , och jag blev chockad när inte ens en skål med godsaker fick ut dem!

Varje dag tar jag upp dem och kramar och pussar om dem, var och en. Tacksam vid Gud att JAG får vara en hönsmamma!
Herren gav oss djuren till att vårda och ta god hand om.
2 blandrashundar, 3 katter, Brahma och loman höns, 2 getter, 3 barn.

David97

• Gäst
« Svar #2101 skrivet: 10 dec-11 kl 10:46 »
Verkligen glad över mitt beslut att bygga om lekstugan och skaffa höns.
Och av en ren slump blev det Brahma. Dessa stora, präktiga och så innerligt snälla djur.
De skänker SÅ mycket skratt och glädje.
Häromdan när hela hönsgården var vit av snö, trängdes hela flocken innanför lucköppningen och bara
stirrade nyfiket på snön. Tillslut la Roffe (herr tupp) sig i öppningen och tittade uppifrån och ner som om han
försökte klura ut vad allt det vita var , och jag blev chockad när inte ens en skål med godsaker fick ut dem!

Varje dag tar jag upp dem och kramar och pussar om dem, var och en. Tacksam vid Gud att JAG får vara en hönsmamma!

Visst är dom härliga!!? Har själv en tupp o 2 hönor av den rasen, o när vi fick dom, trodde pappa dom var sjuka, dom hoppade ju nästan upp i famnen! O nu för någon veck sedan, stod jag o kollade på mina hönor, vem kommer? Jo brahma tuppen, o står där o kollar på mej (Precis som en hund när den vill bli klappad!) Så jag klappa han, o då knorrade han lite (Lät som han spann)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2102 skrivet: 10 dec-11 kl 11:02 »
Så innihälvitta glad att bara behöva plocka in ägg efter EN enda höna av 13. Givetvis en australop som envisas med att värpa 2 dagar av tre.
Och ännu lite gladare att de äter som hästar nu när det börjar sina utomhus. Snart dax att åka och hämta säd igen. Mycket hönsbajs blir det att skyffla ut till våren!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Maria C S

• Småland
« Svar #2103 skrivet: 10 dec-11 kl 12:45 »
Vaknade i morse av att något sa kock kock kock utna för sovrumms fönstret !
Ha ha dom e för goa  ;D
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2104 skrivet: 11 dec-11 kl 22:18 »
Idag tinade min pensel upp så jag kunde måla om några sittpinnar (brukar måla om de 2 gånger i månaden, fint och kul!)... ;D ;D Hade lyckats kasta penseln i en hink med vatten utomhus som frös till ett isblock (med min pensel i!!!) nu när minusgraderna börjat komma lite.  :-[
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Idalun

• Småland
« Svar #2105 skrivet: 12 dec-11 kl 16:45 »
Hoho... nu börjar fler unghönor lägga ägg.  :D
Idag hittade jag 3 st miniägg i ett rede... alla gröna! :o ;D

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #2106 skrivet: 15 dec-11 kl 11:21 »
 ;D Idag fanns det plötsligt TRE ägg i redena efter att ha varit sparsamt länge med högst ett ägg per dag!
Det var lite oväntat - jag tänkte att de skulle ta en längre paus nu när det är så korta dagar och snö. En tillfällighet kanske, men jag tror att ett av äggen var en av unghönsens, ett litet ett. Kanske ska de börja värpa nu när de är ½året gamla?  ;D

Och så har jag hittat många rävspår i skogen ovanför hönsgården så nu är det slut med frigång ett tag fast hönsen knorrar. (:)

GOD JUL alla! o:)
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2107 skrivet: 15 dec-11 kl 11:43 »
  :(>:( *mutterimutterimutter hrrrrumpFFFFF* förb.....hönej...:r

men äta & skikta kan dom.  >:( 1/3 ägg om dan på 13 värpbara, varav 6 austarlorp. HUH  >:(
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2108 skrivet: 15 dec-11 kl 12:08 »
  :(>:( *mutterimutterimutter hrrrrumpFFFFF* förb.....hönej...:r

men äta & skikta kan dom.  >:( 1/3 ägg om dan på 13 värpbara, varav 6 austarlorp. HUH  >:(

Får iaf 1 ägg per dag av nu 13 hönor. Det får man va glad för antar jag???  ::) Nu tänker jag börjar öka lamptid hos dem med en kvart varannan dag. o:)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

pålle

• Gäst
« Svar #2109 skrivet: 15 dec-11 kl 12:11 »
Man får va väldans glad då får 3-4 ägg var dag på 7 hönor .
« Senast ändrad: 15 dec-11 kl 12:16 av pålle »

Xoot

• Gäst
« Svar #2110 skrivet: 15 dec-11 kl 12:25 »
1-6st ägg på nästan 30djur. Men förväntar mig att det tar fart efter Jan-Feb.  ;D

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #2111 skrivet: 16 dec-11 kl 19:14 »
~~ trallala-la-la !!!  ;D
idag fyra ägg! ...på fem hönor (och två småttingar?)
Imorn blir det äggsås till fisken!
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

David97

• Gäst
« Svar #2112 skrivet: 16 dec-11 kl 19:21 »
1-6st ägg på nästan 30djur. Men förväntar mig att det tar fart efter Jan-Feb.  ;D

Precis så här! Ibland hittar man nada :/ Men när unghönsen börjar, kommer det nog mer än man gör åt eller säljer (Har 21 hönor o 7 tuppar minus två som ska slaktas..)

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2113 skrivet: 16 dec-11 kl 20:35 »
ska köpa nytt höns hus yaaay
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2114 skrivet: 17 dec-11 kl 00:16 »
2ägg idag o jag har massor av höns  ;D
Alltid något *S*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2115 skrivet: 17 dec-11 kl 08:27 »
2ägg idag o jag har massor av höns  ;D
Alltid något *S*

inga ägg här suck !
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2116 skrivet: 17 dec-11 kl 15:49 »
Efter att ha fått ca 1  ägg om dagen från blandgruppen (ca 60 djur) under ca 1,5 veckas tid och innan dess varit helt ägglös så trodde man inte sina ögon idag när man tittade i redet vid lunchtid. 4 ägg!! ;D Wow... Det var ju inte så många så såpass många kluckisar ... Men i mina ögon, när de där 4 äggen låg där bredvid varandra i redet, det såg verkligen STORT och MYCKET ut efter den tid som gått utan några ägg till något enstaka under de senaste 3 månaderna (rugga sedan mörka dagar, har inget tillskottsljus till de).  Få se om det börjar öka lite med ägg nu! ;D De brukar vanligtvis börja sätta igång ordentligt mot nyår. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

David97

• Gäst
« Svar #2117 skrivet: 17 dec-11 kl 15:57 »
Efter att ha fått ca 1  ägg om dagen från blandgruppen (ca 60 djur) under ca 1,5 veckas tid och innan dess varit helt ägglös så trodde man inte sina ögon idag när man tittade i redet vid lunchtid. 4 ägg!! ;D Wow... Det var ju inte så många så såpass många kluckisar ... Men i mina ögon, när de där 4 äggen låg där bredvid varandra i redet, det såg verkligen STORT och MYCKET ut efter den tid som gått utan några ägg till något enstaka under de senaste 3 månaderna (rugga sedan mörka dagar, har inget tillskottsljus till de).  Få se om det börjar öka lite med ägg nu! ;D De brukar vanligtvis börja sätta igång ordentligt mot nyår. ;D

Grattis, mina har också börjt värpa nu.. Lite.. på 21 hönor (Ca 14 vuxna) så får mn mellan 0-4 per dag, men i januari/februari börjar ungdomarna! Då j*vlar!!

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #2118 skrivet: 18 dec-11 kl 12:25 »
Har 10 hönor i min bland grupp varav 8 är sommarens kycklingar som precis börjat värpa nästan.
Får 1-3 ägg per dag :)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2119 skrivet: 18 dec-11 kl 20:29 »
Jag har tupp!  ;D Fick tillbaka  tre sålda kycklingar som nu blivit två hönor och en tupp nu. Jag kan ju inte ha tupp.  :-\ Men... Jag funderar på att försöka ändå. Tuppen gal väldigt sporadiskt, kort och dovt än så länge. Ska lägga lappar i alla brevlådor och be grannarna lägga klagomål i min brevlåda om de blir störda. Lovar att ta bort honom då. Vi får se hur länge det håller.  ::)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser