Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391583 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2080 skrivet: 01 dec-11 kl 20:51 »
Äggproduktionen är igång igen :) yes !!

Japp! Inte mycket men mycket lite.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #2081 skrivet: 02 dec-11 kl 07:21 »
Alltså- det är SÅ nära tills hönsen kan flytta in i sitt nya lyxbygge! ;D Jag har  designat det själv och byggt på det hela hösten nästan alldeles själv. Sambon har konstruerat och monterat takstolen och lagt de översta 40 cm på taket ( pga av att jag är sjukt höjdrädd!).

Bra jobbat!!  ;D ;D
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Just_me

• Småland
« Svar #2082 skrivet: 02 dec-11 kl 21:32 »
Blondie är piggare :) Hon hade ett enormt svullet öga och blev snabbt dålig rent allmänt, stapplande gång, satt och burrade upp sig.
Nu bor hon i en bur i vårt sovrum (ja, jag vet men det är det ända rum vi kan hålla bebis och djurfritt) i en liten hundbur.

Hade dock inge majs eller annat gott att ge henne ikväll så jag öppnade en burk med bönmix, typ röda, bruna och vita bönor i nån slags vatten.
Vist är det ok att ge? Hon tyckte väldigt mycket om det! Gav dock inte så mycket ifall det inte är bra :/

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #2083 skrivet: 03 dec-11 kl 16:04 »
Har idag hämtat tre grönvärpar höns (2 st faverolle/isbar samt en Brahma/isbar). En av dem ska tydligen lägga mörkgröna ägg! De är gråa med silverkrage och den ena faverollekorsningen (som numera heter Inga-Maj) har mjukt fluffigt skägg. Så nu har jag äntligen 10 höns + 4 tuppar! Min sambo tycker att jag är grymt lättroad... ;D
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

pålle

• Gäst
« Svar #2084 skrivet: 03 dec-11 kl 16:14 »
Har idag hämtat tre grönvärpar höns (2 st faverolle/isbar samt en Brahma/isbar). En av dem ska tydligen lägga mörkgröna ägg! De är gråa med silverkrage och den ena faverollekorsningen (som numera heter Inga-Maj) har mjukt fluffigt skägg. Så nu har jag äntligen 10 höns + 4 tuppar! Min sambo tycker att jag är grymt lättroad... ;D
fungerar det så bra då men så många tuppar ? ja har två och den en får på pälsen titt som tätt så det lutar åt tuppcokovang  hur det nu stavas  :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2085 skrivet: 03 dec-11 kl 16:28 »
Ronja gläds med dig så himla kul med höns.
Jag kanske också är lättroad.
De bjussar vi på ;)
Hedemorahöns

David97

• Gäst
« Svar #2086 skrivet: 03 dec-11 kl 16:53 »
fungerar det så bra då men så många tuppar ? ja har två och den en får på pälsen titt som tätt så det lutar åt tuppcokovang  hur det nu stavas  :)

Det är inget problem.. Jag har 7 tuppar  ;D fast, å andra sidan har jag 21 hönor också.. :), men ska slakta i januari/februari.. Så ska ha 5/6 tuppar kvar.. Alla är ju så fina :/ kan inte bestämma vilka som ska slaktas.. Det blir jobbigt, då alla är så fina..

Sen lägger jag till att min lilla fluffen (Lohmann x Brahma x m.m x m.m, vet ej vilk raser det är i pappan) Började gala för en vecka sedan.. O gissa vad han gör en timme senare?!? BESTIGER EN HÖNA!! :D, o sen började hans ''syskon'' som inte har samma mamma eller pappa, bestiga också!! Så nu är det ''bara'' 3 ungtuppar kvar! (Brahma, Araucana och en dv. kochin!) LÄÄÄÄNGTAR!!

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2087 skrivet: 04 dec-11 kl 18:12 »
har varit en bra dag idag jag och pappsen har instalerat den nya höns luckan !
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2088 skrivet: 05 dec-11 kl 00:36 »
Jag fick två snygga Brahma tuppar av Calle o hans fru idag! Är supernöjd!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2089 skrivet: 05 dec-11 kl 18:52 »
Jag fick två snygga Brahma tuppar av Calle o hans fru idag! Är supernöjd!

Roligt är dom  fina ?

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #2090 skrivet: 08 dec-11 kl 11:56 »
Kan inte annat än le när jag ser en ensam höna (Dorking) som glatt springer ut i nysnön och sprätter!
 ;D :-* ;D

Hon verkar verkligen njuta av årstiden  ;)
Vill man så kan man ;P

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #2091 skrivet: 08 dec-11 kl 18:10 »
Förvånad över att finna 4 ägg i hönshuset.
Jag har bara två hönor - men de jobbar på bra.

Underligt beteende idag.
Jag skulle i mörkret något sent stänga dörren till hönshuset (de går fria hela dagen).
Då står där en av hönorna på tröskeln och jag förväntar mig att hon retirera skrämt inför mig, men istället står hon kvar.
Jag hukar mig och sticker fram ett finger och får röra henne, men då tar hon några steg tillbaka.

Mycket underligt, de brukar alltid hålla minst 2 meter till mig.

Sebastian

Halte

• Gäst
« Svar #2092 skrivet: 08 dec-11 kl 18:12 »
Förvånad över att finna 4 ägg i hönshuset.
Jag har bara två hönor - men de jobbar på bra.

Underligt beteende idag.
Jag skulle i mörkret något sent stänga dörren till hönshuset (de går fria hela dagen).
Då står där en av hönorna på tröskeln och jag förväntar mig att hon retirera skrämt inför mig, men istället står hon kvar.
Jag hukar mig och sticker fram ett finger och får röra henne, men då tar hon några steg tillbaka.

Mycket underligt, de brukar alltid hålla minst 2 meter till mig.

Sebastian
När det är mörkt gör de inte många knop.. Inte mina i.a.f. Brukar ta någon minut efter man tänd belysningen innan de börjar komma till liv igen.. Brukar kunna gå att plocka upp dem utan protester om det är mörkt eller nyligen tänt.

Maria C S

• Småland
« Svar #2093 skrivet: 08 dec-11 kl 19:42 »
Höns är helt underbara jag har haft dvärg cochin, millefleur tidigare i livet !
Och i våras blev saknaden efter höns för stor så vi gick länge och dividerade vilka höns som skulle passa !
Jag fick lite skräck för stora höns efter erfarenheter med ilsken ISA Brown tupp !

Hur som hellst det blev Orpington som kom från Marie Eriksson !

Och jag säjer bara vilken helt underbar ras snälla lugna och trevliga !
Här är en liten film jag gjorde  :) dom åt upp alla bär som dom kom åt på flädern.... Ha ha stod och hoppade under buskarna !
Synd att jag inte kom på att fima då men här är i allafall när dom får fläderbär plockade från högre höjd !

http://s779.photobucket.com/albums/yy77/Vitabuffeln/?action=view&current=vrahns054.mp4

Tack Marie !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2094 skrivet: 09 dec-11 kl 06:38 »
Höns är helt underbara jag har haft dvärg cochin, millefleur tidigare i livet !
Och i våras blev saknaden efter höns för stor så vi gick länge och dividerade vilka höns som skulle passa !
Jag fick lite skräck för stora höns efter erfarenheter med ilsken ISA Brown tupp !

Hur som hellst det blev Orpington som kom från Marie Eriksson !

Och jag säjer bara vilken helt underbar ras snälla lugna och trevliga !
Här är en liten film jag gjorde  :) dom åt upp alla bär som dom kom åt på flädern.... Ha ha stod och hoppade under buskarna !
Synd att jag inte kom på att fima då men här är i allafall när dom får fläderbär plockade från högre höjd !

http://s779.photobucket.com/albums/yy77/Vitabuffeln/?action=view&current=vrahns054.mp4

Tack Marie !

Grattis!
Jag har också Brun porslinsfärgade Orpington.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Maria C S

• Småland
« Svar #2095 skrivet: 09 dec-11 kl 14:38 »
Grattis!
Jag har också Brun porslinsfärgade Orpington.

Tar du fram kycklingar ?

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2096 skrivet: 09 dec-11 kl 17:03 »
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Maria C S

• Småland
« Svar #2097 skrivet: 09 dec-11 kl 18:49 »
Japp
Bra  ;D Jag har har nämligen lovat bort en av mina höns som ruva till en annan ras som inte vill ligga !
Så jag vet inte om det blir några egna ! Kanske vill ha fler .. beror lite på vad som sker framöver !

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2098 skrivet: 10 dec-11 kl 09:42 »
hönsen vill gå ut igen !

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2099 skrivet: 10 dec-11 kl 09:53 »
 :D jag är bara så glad åt min lilla kinda-hönsflock. Dom är så fina och så snälla  :-*

Bara titta på dom och servera dom god mat och plocka in äggen skänker sån otrolig lycka :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser