Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391668 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1940 skrivet: 26 jul-11 kl 16:48 »
Mina små söta dv. kochinfröknar födda i mars har levererat första ägget!  :D

Ett yttepyttelitet ett! BILD

Säker på att det inte smygit sig in en vaktel i redet?  ;) ;D

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #1941 skrivet: 26 jul-11 kl 17:35 »

Säker på att det inte smygit sig in en vaktel i redet?  ;) ;D

Japp! Helt säker!  ;D Här finns bara höns, hundar och kaniner. Därför är hönsen misstänkta...  :P :P
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

vårlängtan

• Småland
« Svar #1942 skrivet: 27 jul-11 kl 13:29 »
Jo, men visst är det en dvärghöna som lagt ägg. Troligtvis ett av hennes första, de blir så där overkliga, pyttesöta!
Njuter av värme och allt det gröna!

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #1943 skrivet: 27 jul-11 kl 14:52 »
Jo, men visst är det en dvärghöna som lagt ägg. Troligtvis ett av hennes första, de blir så där overkliga, pyttesöta!

Javisst är det en dvärghöna! En liten dvärgkochinfröken på bara 4,5 månad. Det var hennes allra första ägg!  :D

Jag stekte det igår (tillsammans med några andra ägg) och det smakade alla tiders! :)
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #1944 skrivet: 29 jul-11 kl 07:55 »
Köpte 7 st Isbarkycklingar, bara 1 tupp. Tack Azoo-Lina. Köpte 4 st marankycklingar, bara 1 tupp. Kunde ju knappt bli bättre!!!

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1945 skrivet: 29 jul-11 kl 11:46 »
Köpte 7 st Isbarkycklingar, bara 1 tupp. Tack Azoo-Lina. Köpte 4 st marankycklingar, bara 1 tupp. Kunde ju knappt bli bättre!!!
Vilket flyt! Vilka färger har du på Isbaren? Också köpt från Azoo-Lina nämligen. Det blev två blå hönor och en svart samt blå tuppar med guldtoner i och en spättad. Dock tre hönor och fyra tuppar. Men med min tupphistorik så är jag glad över att få några hönor!  ;D
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #1946 skrivet: 29 jul-11 kl 13:04 »
1 svart resten spättade. Nu är jag lycklig för 11 welsumerkycklingar kläckta av 12 ägg. Ruvade av en wyandotte/isbarhöna, som ruvat fram kycklingar för andra gången denna sommar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1947 skrivet: 29 jul-11 kl 20:52 »
Nu ägare till en trio mesar :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Bubblaren

• Skåne
« Svar #1948 skrivet: 29 jul-11 kl 22:31 »
Och helt plötsligt visade det sig att jag var ägare till två gul colombia dvärg Sussex! Fick ju med mig lite "fel" kycklingar hem från en som kläckte åt mig och skickade med några kycklingar som var hans egna - alla skulle vara Orpington. Hade en Orpingtonexpert hemma från hönsklubben och han bara skakade på huvudet att här har vi inga Orpington - inte ens felfärgade sådana. Så två gissade han på Sussex och så ringde jag upp han jag kläckte hos som sa direkt -att va har du fått sådana med dig - de är riktigt fina djur - samma linje har vunnit Nationalen -vill du inte ha dem så tar jag tillbaka dem på en gång! De övriga tre verkade vara någon blandning av guldbrakel och något större - ser ju ut som Orpington i typen men men.. Så nu känns två av oäktingarna mycket roligare! Dock hader fötterna blivit för stora för att ringa dem  :(

Träsktrollet

• -
« Svar #1949 skrivet: 30 jul-11 kl 17:25 »
Pemmi är dina Appenzeller citron svarta?
Mycket vackra är de iaf!

Har många kycklingar och många ruvhönor som ligger stilla på sina ägg.
Dessutom så är jag stolt ägare till en större kläckare!
Det rymmer ca 50 ägg :D

Nu skulle jag bara vilja ha tag på några fler ägg av Appenzeller för i år sen så är jag jätte nöjd med alla kläckningar och ruvande hönor och allt annat i hönsväg denna sommar :)

Dock så blir det nog bara 2-3 hönor av alla mina blandraskycklingar (de flesta med hätta! )
Men det går bra - för annars hade jag behövt bygga ut hönshuset  ::)  :-[

Hoppas att det går bra för alla ni andra också :)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

vårlängtan

• Småland
« Svar #1950 skrivet: 31 jul-11 kl 07:31 »
Igår hamtade jag mina nya små,
fyra stycken 2veckors Dv. Kochin, legbarfärgade! Ljuvliga!
Njuter av värme och allt det gröna!

Just_me

• Småland
« Svar #1951 skrivet: 01 aug-11 kl 22:31 »
Nu är kycklingarna så där "tonårsfula" och otroligt spralliga  ;D
Och jag skrattade så jag grät idag när en tuppkyckling helt förtvivlat sprang kors och tvärs genom trädgården för att fånga allt för snabbt flygande flugor, hahaha. Han måste ha fått mersmak för fluga för han kämpade som en galning länge länge länge :P
Tuppen satte tillslut stopp för galenskapen då han stått ett tag en bit bort och fundersamt sett på den hysteriska kycklingen :P

Det kan inte finnas nått som kan få en att skratta så galet mycket som djur  ::)

Luff

• Västergötland
« Svar #1952 skrivet: 03 aug-11 kl 16:49 »
Jag har gjort nya 2 m långa sittpinnar (pinnar är fel ord för jag tar grova björkgrenar) så det blev plats för mer höns.
Sen finfin sandlåda. Har haft lite provisoriska lösningar med sanden men den här borde få sanden att stanna kvar i ett hörne.
Möblerade om lite också så hönorna kommer nog att fundera lite.
Maken skurade vattenautomaten med högtrycken så det blir till att skaffa ny - den var rostig så det gick hål - hoppsan. ;D
//Luff

Husetikurvan

• Bor i hus på landet.
    • Västerbotten
    • Made in Myckle
« Svar #1953 skrivet: 03 aug-11 kl 17:53 »
Idag lyckades jag räkna det till 16 st kycklingar. Så många ägg hade jag inte lagt ut i redet och det ligger fortfarande kvar ägg som inte har kläckts. Det blir spännande att se hur många kycklingar det blir i slutändan. :) Det är första gången jag har kycklingar och de är så söta!

Fyra hönor har hjälpts åt att ruva fram dem. Idag var två av hönorna utanför hönshuset tillsammans med sex av kycklingarna. De andra två hönorna var kvar inne och den ena låg i redet på äggen som var kvar och den andra var utanför redet tillsammans med resten av kycklingarna. När kvällen kom gick hönorna som var ute in igen, men lämnade sina kycklingar kvar ute.  :( Det är en spång in så jag gissar att kycklingarna inte fattade att de skulle gå in där. I stället pep de ängsligt och gömde sig under hönshuset. Jag lyfte ut en av hönorna igen för att se om hon inte skulle försöka locka in dem, men hon gick bara in och lade sig i redet igen. Så nu har jag lyft in kycklingarna till hönorna, men det blir besvärligt om jag kommer att måsta lyfta in alla kycklingar varje kväll. De är inte så lätta att få tag på under hönshuset....

Pemmi

• Småland
« Svar #1954 skrivet: 03 aug-11 kl 20:50 »
Pemmi är dina Appenzeller citron svarta?
Mycket vackra är de iaf!

Har många kycklingar och många ruvhönor som ligger stilla på sina ägg.
Dessutom så är jag stolt ägare till en större kläckare!
Det rymmer ca 50 ägg :D

Nu skulle jag bara vilja ha tag på några fler ägg av Appenzeller för i år sen så är jag jätte nöjd med alla kläckningar och ruvande hönor och allt annat i hönsväg denna sommar :)

Dock så blir det nog bara 2-3 hönor av alla mina blandraskycklingar (de flesta med hätta! )
Men det går bra - för annars hade jag behövt bygga ut hönshuset  ::)  :-[

Hoppas att det går bra för alla ni andra också :)

Ja dem är citronsvarta, superfina verkligen. Det är mina första, har lagt ägg i kläckaren och hoppas att kycklingarna ska få samma färg. Vet inte hur det fungerar med färger, men det märker jag ju =)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #1955 skrivet: 03 aug-11 kl 23:07 »
2 raser, 15 kycklingar, 6 hönor och 1 tupp :)

Luff

• Västergötland
« Svar #1956 skrivet: 03 aug-11 kl 23:14 »
Idag var två av hönorna utanför hönshuset tillsammans med sex av kycklingarna.  Jag lyfte ut en av hönorna igen för att se om hon inte skulle försöka locka in dem, men hon gick bara in och lade sig i redet igen. Så nu har jag lyft in kycklingarna till hönorna, men det blir besvärligt om jag kommer att måsta lyfta in alla kycklingar varje kväll. De är inte så lätta att få tag på under hönshuset....
Det framgår inte om du har hönsgård men om hönorna går ifrån kycklingarna ute så är dom ett lätt byte för både kråkor o katter.
//Luff

Husetikurvan

• Bor i hus på landet.
    • Västerbotten
    • Made in Myckle
« Svar #1957 skrivet: 04 aug-11 kl 09:29 »
Det framgår inte om du har hönsgård men om hönorna går ifrån kycklingarna ute så är dom ett lätt byte för både kråkor o katter.

Jo, jag har hönsgård som jag stänger om natten, men kycklingarna är bara någon dag gamla så jag är orolig att de inte klarar sig själva. Att det blir för kallt för dem.

Husfrun

• Uppland
« Svar #1958 skrivet: 04 aug-11 kl 10:05 »
Lycka!! hitills har 7 stycken fina små plymouth rock kycklingar kläckts ur de 12 äggen jag beställde och fler är på gång! hade tänkt att sälja alla...men nää...några får nog bo kvar hos oss:)

Bubblaren

• Skåne
« Svar #1959 skrivet: 04 aug-11 kl 11:39 »
Lycka!! hitills har 7 stycken fina små plymouth rock kycklingar kläckts ur de 12 äggen jag beställde och fler är på gång! hade tänkt att sälja alla...men nää...några får nog bo kvar hos oss:)

Jag börjar tro att många Pl Rock är som de jag fått (mina kycklingar kommer från två olika ställen) börjar bli lite småkär i rasen: de småsnackar, springer efter mig, tigger mat, gör gärna höga hopp för att få lite mer, sitter i knäet - kanske bara haft tur men jag tycker de verkar bli sociala och lite extra roliga. Och jag har inte ansträngt mig ngt speciellt att de är så här. Så absolut - behåll!

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser