Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391699 gånger)

Träsktrollet

• -
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1920 skrivet: 21 jul-11 kl 19:42 »
Hurra! Idag har det kläckts 3 Appenzeller kycklingar!
Det ser ut att bli 2 Guld och 1 silver :D
Dessutom så hittade jag en liten blandraskyckling under en av mina 7 ruvande Dv Kochin...
Sa jag att jag har 9 Dv Kochin hönor  ::)

Nu ska jag in och beställa en ny kläckaren - en Större!
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Karlid

• Halland
« Svar #1921 skrivet: 22 jul-11 kl 15:11 »
Jag är glad för att vår lilla flock Åsbohöns har kommit hem. En vacker tupp och fyra fina hönor i olika färger.  :D

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #1922 skrivet: 22 jul-11 kl 16:06 »
Längesen jag skrev i forumet men jag är glad att det börjar kläckas GES:ar under vår GEShöna...vi vart förvånade eftersom vi aldrig sett ungtuppen vara på henne...dessutom så lämnade hon äggen i sticket när jag flyttade henne men nu är hon tillbaka, phuh! Hoppas på vackra små vetefärgade hönor ;-)
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1923 skrivet: 22 jul-11 kl 16:13 »
Jag är så glad för att våra sommar ägg har så vackert orangegul gula  ;D ;D ;D Bjöd bekanta på pannkakor häromdagen och fick frågan om det var saffran i ;)

Själv fick jag äggmacka hos en kompis och kom på mig själv med att fundera på om det var något fel på ägget  ??? Det såg så blekt och sjukligt ut :P Sedan kom jag på att ägg från köpehöns för det mesta ser dödsbleka ut  :-\

Hurra för hönor som får komma ut i solen och gräset.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #1924 skrivet: 22 jul-11 kl 16:42 »
Längesen jag skrev i forumet men jag är glad att det börjar kläckas GES:ar under vår GEShöna...vi vart förvånade eftersom vi aldrig sett ungtuppen vara på henne...dessutom så lämnade hon äggen i sticket när jag flyttade henne men nu är hon tillbaka, phuh! Hoppas på vackra små vetefärgade hönor ;-)

Hur ser GES ut?

Har stora MES och snart Indiska stridshöns.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #1925 skrivet: 22 jul-11 kl 17:16 »
GES:ar är "bredare" än MES:ar kan man säga, som båtar typ... ::) Hittar just nu ingen bild på våra...
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1926 skrivet: 23 jul-11 kl 10:33 »
Jaha då skulle då Brahmahönan få en ny chans att kläcka kycklingar då hon pickade ihjäl en förra gången och sen fick en annan ta över kläckningen... Hålslag igår - var ut imorse och hittade en nykläckt - så fort den rörde sig och pep började hon picka på den så jag är gott lycklig över att jag med detta i bakhuvudet lade en annan samtidigt på ägg som direkt fick ärva kycklingen  ;D Och att jag hann dit i tid i tid.... Nu ska jag bara lyckas bevaka fyra ägg till och överföra till den andra - kanske inte jag lyckas helt men en är ju en bra början.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
« Svar #1927 skrivet: 24 jul-11 kl 00:47 »
Glad i dag för att jag hämtat hem en vacker och makalöst ståtlig Brahmatupp på 1 år. Otroligt lugn å snäll!
Glad för att Svarthönsen väljer den nya Svarttuppen istället för den "gamla" blandrastuppen...
Dessutom har jag hålslag i äggen under mina Dv Kochinhönor :) Hoppas det går bra, det är deras första kull...

Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1928 skrivet: 24 jul-11 kl 23:56 »
I går låg det ett lustigt ägg i blomsterbodet som jag klätt med ormbunkar.

Misstänker att det är Azo-Linas hönas första ägg någonsin.   ;D

Pemmi

• Småland
« Svar #1929 skrivet: 25 jul-11 kl 10:58 »
Jag är så glad över att det gick så bra att sammanföra the Lohmann Ladies med mina två appenzeller. Måste bara visa lite bilder på nykomlingarna och på min son som är överförtjust då hönorna äter havre ur skopan på hans traktor.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1930 skrivet: 25 jul-11 kl 15:41 »
Våra lohmannhönor var också väldigt tama och sällskapliga med våra barn. Tyvärr blev de inte så gamla, den sista fick vi ta bort häromdagen, bara fyra år gammal. Jag tyckte mycket om hönorna som sådana, men de var krassligare än de andra hela tiden. Vi har döttrar till dem iaf så vi får vara nöjda med det (med blommepappa).
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Pemmi

• Småland
« Svar #1931 skrivet: 25 jul-11 kl 16:18 »
Våra lohmannhönor var också väldigt tama och sällskapliga med våra barn. Tyvärr blev de inte så gamla, den sista fick vi ta bort häromdagen, bara fyra år gammal. Jag tyckte mycket om hönorna som sådana, men de var krassligare än de andra hela tiden. Vi har döttrar till dem iaf så vi får vara nöjda med det (med blommepappa).

Det var ju synd! Dessa är 19 veckor och mina första hönor, hoppas de får vara friska och leva länge.

Nu gav de oss ytterligare en anledning att vara glada.
Vårat första ägg!! Ett litet ett på 43 gram. Vilken lycka!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1932 skrivet: 25 jul-11 kl 19:06 »
Vet inte vilken glädjetråd jag ska skriva detta i, för den platsar i alla glädjetrådar :D
Är på stjärnås djur & fjäder och ska vara här en vecka, just nu sitter jag på terassen med en mysig hund brevid mig.
3 stycken myskankor har blivit mina bästisar och springer efter mig och tigger mat ;D
Denna veckan kommer bli sååå rolig! bland gojjor, ankor, höns, getter och andra fän!

Stjarnas.com
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #1933 skrivet: 26 jul-11 kl 08:28 »
Mina små söta dv. kochinfröknar födda i mars har levererat första ägget!  :D

Ett yttepyttelitet ett! BILD
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Livia

• Ångermanland
« Svar #1934 skrivet: 26 jul-11 kl 10:16 »
Jätteglädje här också, första ägget från blandrashönan La Flesh-Wyandotte, 53 g ljungfärgat och hon är bara 13 veckor, kan det stämma? Jag har ingen annan höna som värper den färgen, hon är ganska stor för sin ålder. Någon som har upplevt samma sak?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1935 skrivet: 26 jul-11 kl 13:06 »
13 veckor låter väldigt tidigt. Är ni säkra på att det inte är en annan höna? Hur ser hennes kam o slör ut? Är de små och outvecklade eller stora och röda?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Livia

• Ångermanland
« Svar #1936 skrivet: 26 jul-11 kl 14:08 »
Ja visst låter det konstigt men jag har ingen annan som lägger den där färgen, jag tycker att den hönan och en annan, renrasig wyandotte, som är födda samtidigt den 25 april är så stor, likaså två som jag köpte av rasen creme crested legbar som är en vecka yngre. Visar bild på hönan så kanske du kan se vad du tror. Jag har bara la flesh som lägger vita ägg. På bilden kan du se att det minsta är nästa ljungfärgat. På den ena bilden är det hennes lillasyster som är födda 22 juni.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1937 skrivet: 26 jul-11 kl 14:27 »
Hon ser inte könsmogen ut i mina ögon  = Inte mogen att lägga ägg.
Är det ni själva som fött upp dem eller har ni köpt dem så att de ska vara födda 25:e april? Tycker också hon ser stor ut för sin ålder. Creme crested legbarhönorna tycker jag också ser stora och välutvecklade ut för sin ålder...  ??? Men är ju iofs. svårt att få en uppfattning av hur stora de är på fotot.

Ni har ingen bild på dem bredvid en fullvuxen höna så man kan få en bättre uppfattning? ;D Gärna någon renrasig så det inte blir istället - "Ja, den är ett mellanting av det och det" ::) ;D ;D. Men om du bara har la fleche och det här ljungfärgade ägget var det första av annan färg än vit... Vad har då lagt de andra bruntonade äggen? ???

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Livia

• Ångermanland
« Svar #1938 skrivet: 26 jul-11 kl 15:23 »
Nu har jag försökt att ta flera foton när de är tillsammans, den stora svarta är en orpingtonhöna, likaså en stor röd orpington, en röd wyandotte och en bielefelderhöna, alla renrasiga, även tuppen Wyandotte. Den svarta blandrasen, en röd wyandottehöna som är lika gammal och de har jag kläckt fram själv i maskin. De två creme crested köpte jag av en kompis och de var exakt en vecka yngre, födda 1 maj.

Jag vet vem som lägger vilket ägg, de är två som är nästa exakt lika och det är den röda orpingtonen och röda wyandotten som lägger ljusbrun, svarta orpingtonhönan lägger nästa ljusrosa ägg och bielefeldern mörkbrun med svarta prickar. De är konstigt med det lilla ljungfärgade, jag håller med hon borde vara för ung, jag läste här på forumet att en hade en tupp som var 13 veckor som hade börjat att gala, kan det vara så att de är olika könsmognad på de.

På den första bilden är det hennes wyandottesyster som är längst fram, på den andrar är det hon som står bredvid bielefelderhönan, röda orpington och tuppen i bakgrunden.

På den sista bilden är det den svarta, creme crested och stora svarta britta (orpington)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1939 skrivet: 26 jul-11 kl 16:45 »
Att en tupp börjat gala betyder inte att de blivit könsmogna. Jag har haft många tuppar som börjat gala när de är 4-5 veckor gamla och då kan de allt annat än göra barn. ::) Har en tupp nu på 8 veckor som parar sig med både mamma och pappa sin för fullt. Instinkter, men inga bebbar kan det bli ännu. En annan har stått och golt i någon vecka tillbaka och han är 13 veckor nu. En annan började när han var runt 10 veckor och har hållit på i några veckor nu och kuckelikuat men parar sig inte ännu.

Har även en tupp på över 1 år som aldrig har golt men han är könsmogen.

Skulle tippa på att det är någon av dina orpington som lagt ägget eller om du har någon könsmogen wyandotte (blev lite snurrig om det var någon vuxen eller om det bara var unghönorav wyandotte  :-[  )

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser