Angående amfibiers påverkan av Roundup håller jag på att skriva en översiktsartikel i samband med mina studier för tillfället. Har inte hunnit så jättelångt än, men hittills hittat flera vetenskapliga (peer-reviewed) artiklar där Roundups påverkan på framförallt olika arter av grodyngel testats. Såsom jag förstått det hela har Roundup godkänts i tester på däggdjur, fiskar och fåglar men inga tester har gjorts på amfibier innan godkännande. Då amfibier lever både på land och vatten och lägger sin rom i grunda vattendrag/pölar är dessa extra känsliga för exponering. En frontifigur för testerna med Roundup och andra herbicider är R. Relya i USA som gjort flertalet olika laborationer. Några av dessa är redovisade i följande artiklar:
Relyea R.A (2004) “The Lethal Impacts of Roundup and Predatory Stress on Six Species of North American Tadpoles”, Archives of Environmental Contamination and Toxicology, 48 351-357
Relyea R.A, Diecks N (2008),” An unforeseen chain of events; Lethal effects of pesticides on frogs at sublethal concentrations”, Ecological Applications, pp. 1728-1742
Relyea R.A (2005a), “The lethal impact of Roundup on aquatic and terrestrial amphibians”, Ecological Applications, pp. 1118-1124
Relyea R.A (2005b) “The impact of insecticides and herbicides on the biodiversity and productivity of aquatic communities”, Ecological Applications, 15(2), pp. 618-627
Det är egentligen inte glyfosatet (som är den verksamma substansen i Roundup) som är det farliga, utan det är glyfosatet
i samband med yttensider såsom POEA som gör medlet dödligt för grodyngel. Om jag inte minns del så ingår POEA i Roundup Orginal men inte i Roundup Bio exempelvis.
Som sagt, jag har inte hunnit så långt än, vet att det gjorts experiment i bland annat Australien också. Men forskningen om detta är fortfarande i sin vagga, och det måste verkligen understrykas. Groddjur påverkas av hur många andra anledningar som helst också, inte bara Roundup. Men forskningen är viktig, så att produkten kan anpassas efter detta.
Sen att jag är helt emot GMO till livsmedel av helt andra skäl, det är en annan fråga

. Kan dock hålla med om att det kanske i själva verket inte är GMO som är dåligt, utan hur det hittills har använts inom livsmedelindustrin, såsom minskning av genetisk mångfald etc..