Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  transportering av gåsägg  (läst 1269 gånger)

gernsö

• Skåne
transportering av gåsägg
« skrivet: 14 mar-09 kl 13:41 »
Hur transporterar jag ca 100 gåsägg på säkrast vis under en bilresa på ett par timmar?
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: transportering av gåsägg
« Svar #1 skrivet: 15 mar-09 kl 12:28 »
Det viktigaste är att de inte kan komma åt och ligga och rulla emot varandra. Jag brukar ta 1 äggflack och sätta i vartannat ägghål och sen sätta 1 äggflack ovanpå och binda ett snöre omkring. Men man kan även låta dem ligga i nåt inrullade i en trasa eler nåt annat som skyddar dem och gör att de ligger stilla.

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 mar-09 kl 16:28 »
Får gåsägg stå upp så som man gör med hönsägg i backar?
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 15 mar-09 kl 20:24 »
Jag förvarar mina stående i äggfack medans jag samlar till kläckaren eller till gässen själva lika som jag gör med ank- och hönsägg. Man kan även låta dem ligga när man sparar det är helt upp till hur man har det där man samlar.

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 16 mar-09 kl 00:35 »
KOmmer inte i håg vart, men jag har läst / hört att de till skillnad mot ank och hönsägg inte får stå upp.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 16 mar-09 kl 09:02 »
Ok, jag och min kompis har fraktat ägg så flera gånger mellan Gotland och Hälsingland och vi har haft väldigt bra kläckning på de äggen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser