transportering av gåsägg

Startat av gernsö, 14 Mar-09 kl 13:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

gernsö

Hur transporterar jag ca 100 gåsägg på säkrast vis under en bilresa på ett par timmar?
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Nettis

Det viktigaste är att de inte kan komma åt och ligga och rulla emot varandra. Jag brukar ta 1 äggflack och sätta i vartannat ägghål och sen sätta 1 äggflack ovanpå och binda ett snöre omkring. Men man kan även låta dem ligga i nåt inrullade i en trasa eler nåt annat som skyddar dem och gör att de ligger stilla.

gernsö

Får gåsägg stå upp så som man gör med hönsägg i backar?
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Nettis

Jag förvarar mina stående i äggfack medans jag samlar till kläckaren eller till gässen själva lika som jag gör med ank- och hönsägg. Man kan även låta dem ligga när man sparar det är helt upp till hur man har det där man samlar.

gernsö

KOmmer inte i håg vart, men jag har läst / hört att de till skillnad mot ank och hönsägg inte får stå upp.

Nettis

Ok, jag och min kompis har fraktat ägg så flera gånger mellan Gotland och Hälsingland och vi har haft väldigt bra kläckning på de äggen.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

437 Gäster, 3 användare
Ljunghonung, Galadriel Gala, Anders Flix