Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett helt hus.  (läst 16612 gånger)

torparn

• Övriga världen
Re:Ett ekologiskt hus??
« Svar #20 skrivet: 15 nov-05 kl 11:07 »
Bo!

Om det är det du undrar över; så är inte heller jag intresserad av att krypa tillbaka till stenåldersboende med komagefönster...

Bor för egen del  f n i ett 50-talshus av lättbetong och tegel, betong och trä och eternit på yttertaket. Knaske inte 100 % ekologiskt hållbart (?) men f-n så naturliga meterial..

Min lilla filosofiska fråga var ju alltså:  -Vad, definitionsmässigt,är då ett ekologiskt byggt hus???  ???
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Bo

Köper man platta paket
« Svar #21 skrivet: 15 nov-05 kl 11:14 »
på IKEA och lyckas skruva ihop möblerna rätt, klarar man också att puzzla ihop två sorters trianglar till en dom på två timmar.

Jag har ändrat mig beträffande limmning. Bättre är att ha plywood limmad på insidan och en enkel sammanfogning med en smart al-profil i kanterna på plywooden. Då kan man montera ner sitt hus och ta det med sig, om man får jobb på annan ort.

Bo

Om
« Svar #22 skrivet: 15 nov-05 kl 11:22 »
Bo!

Om det är det du undrar över; så är inte heller jag intresserad av att krypa tillbaka till stenåldersboende med komagefönster...

Bor för egen del  f n i ett 50-talshus av lättbetong och tegel, betong och trä och eternit på yttertaket. Knaske inte 100 % ekologiskt hållbart (?) men f-n så naturliga meterial..

Min lilla filosofiska fråga var ju alltså:  -Vad, definitionsmässigt,är då ett ekologiskt byggt hus???  ???

Våra bekymmer bottnar ju i att miljökostnaderna inte betalas av produktionen och transporterna. Att bygga ekologiskt är att försöka föreställa sig vilka alternativ som skulle varit billigast och bäst, om produktionen hade betalt sina miljökostnader.

sidra

Re:Ett helt hus.
« Svar #23 skrivet: 15 nov-05 kl 14:33 »
hoppas bilden kommer med den är från www.husflytt.nu

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #24 skrivet: 15 nov-05 kl 14:45 »
Låt mig efterlysa ett självexpanderande lagom snabbhärdande, miljövänligt skummaterial med goda isoleringsegenskaper och som kan användas i fält. Bygg kupolen i plywoodelement, komplett med "tunnlar" för fönster och dörrar, spruta självexpanderande och i härdat skick bärkraftig skummassa i hålrummet efterhand som bygget framskrider, måla huset utvändigt och inred på insidan.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Attis

• -
« Svar #25 skrivet: 15 nov-05 kl 19:06 »
Glöm inte att lägga upp en bild här när det är klar, räcker en vecka?  ;)
/Attis

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
« Svar #26 skrivet: 15 nov-05 kl 22:03 »
Hej spritis,
det där med kuppol och tunnlar verkar spännande :)

Finns faktisk folk i Göteborg som gör något i den stilen, går t.o.m. jätte snabbt. Och ser naturligt snyggt ut :).

Som material använder de något form av fet.
Enda problemet är, att de inte klarar strukturer större än typ 0.001 mm ;)

/Oliver
« Senast ändrad: 15 nov-05 kl 22:05 av OliK »

Vitis

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 20 nov-05 kl 18:32 »
Tycker absolut ni ska överväga att försöka bygga så mycket som möjligt själva. Läs på ordentligt, det finns hur mycket böcker som helst att köpa och låna som i detalj beskriver olika konstruktionslösningar och arbetsmetoder.  

Hade jag varit i samma sits hade jag först sett till att ha bra kontakt med kommunens byggkontor sen skaffat en byggnadskonstruktör som kunde hjälpa till med att ta fram ett ritningsunderlag och vara "kvalitetsansvarig" som det heter, både för själva bygget men också för bygglov osv.
Har ni bara en genomarbetad ide om hur ni vill ha det så kan en duktig konstruktör lösa era önskemål på ett bra sätt. Att investera lite i bra ritningar tror jag är bra och det kostar inte så himla mycket jmf. hela bygget.

Sen hade jag tagit hjälp av proffs för att få till en ordentlig grund, hjälp med stommen och installationer av VVS och el. I övrigt, det som "bara" är att såga och spika (ursäkta om jag förolämpar alla snickare nu) hade jag gjort själv så långt jag orkade.

Det kan också vara värt att leta efter en del begagnat eller 2:a sortering av material. T.ex. 3-glas fönster, dörrar och annat som är riktigt dyrt och anpassa konstruktionen efter de komponenter man hittar till bra pris.

För 2-300.000 är jag övertygad om att man skulle kunna bygga ett nyckelfärdigt modernt hus på 100m2 om man är lite "om sig och kring sig" vad det gäller att hitta billigt material och kan accceptera en del begagnat men ändå moderna grejer, typ panna, fönster, köksinredning m.m..  Det kräver dock en del jobb med att läsa annonser varje dag och planera hela huset utifrån att installationerna skall vara så materialeffektiva som möjligt, t.ex. var man placerar vatten och avlopp i kök/bad/tvätt, elsystem osv. på ett sätt som blir så enkelt som möjligt.

Till detta tillkommer dock många saker man inte kan påverka priset på, tomtpris, anslutning av vatten/avlopp, el, tel., byggtillstånd, lagfart, pantbrev m.m. och så klart arbetskraft eller egen tid.
Hur mycket detta blir sammanlagt vet jag inte men kolla med kommunen så kan dom hjälpa dig med detaljerna.

För att man ska ha nån chans att lyckas krävs dock att man dels läser på ordentligt för att förstå hur ett hus byggs och vilka regler som gäller, att man hittar en konstruktör att  samarbeta med och att man är någorlunda systematisk, dvs.  ritar/skriver ner alla ideer, skriver listor på material man behöver, gör kontinuerliga kost.kalkyler osv.

Ursäkta mig om jag nu går helt ifån det ursprungliga ämnet ...

Jag har funderat lite på att bygga mig en dome, ca 6m i diameter, av vita elrör (VP-rör) som sen kläs med lämplig folie för att bilda ett växthus. Har inte löst hur jag ska göra med dörr och ventilationsluckor än ...

Här finns lite beräkningshjälp om man vill konstruera sin egen :
http://www.desertdomes.com/dome3calc.html
http://www.desertdomes.com

Jag har byggt en modell i skala 1:10 som ser ut så här :

Den är byggd av sugrör och nålar som håller ihop i knutpunkterna.
De olika färgerna representerar A,B och C (olika längder) enligt "dome calculatorn".
Strukturen blir väldigt stabil så länge alla pinnarna är på plats. Tar man bort en enda pinne så tappar hela strukturen sin styvhet.  

När ni är inne på www.desertdomes.com kan ni passa på att kolla på det som han kallar för "baboo domes" som kan bli rätt läckert om man använder det  

Kunde inte sluta bygga så det blev en hel sfär när den var klar.

Filip Skräplund

« Svar #28 skrivet: 31 dec-05 kl 01:17 »
Ett något mer jordnära exempel till egenbyggt hus kan man läsa om i Logosols årliga nyhetstidning "Nysågat" från 1999.
Där beskrivs hur man i Pålänge by utanför Kalix byggt tre vinterbonade stugor, visserligen bara på 40 kvadrat, men dom var tänkta som förstaboende för ungdomar.
Hela idén bygger på att man har ett minisågverk och en hyvel.
Man börjar med att avverka 25 kubukmeter timmer.
Virket sågas på Solosåg.
Efter grundläggning på plint reser man en gles stomme och lägger på taket.
Stommen kan byggas med rått virke genom ett system med bultar som dras åt när virket torkar.
Mycket av snickerierna hyvlas med Logosols Panelhyvel (den nerlagda trekuttern).
Fönster och dörrar köps begagnade och kutterspån används som golvisolering.
Det tar två år från det träden fälls tills man kan flytta in
Sen kan huset byggas ut i flera steg alltefter behov.
Detta förslag vann Boverkets tävling om nya bostadsideer.
Arkitekt är Anders Nyquist i Sundsvall.
Nu används husen för stugbyuthyrning.

« Senast ändrad: 02 apr-08 kl 02:41 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Bo

Dom för växthus
« Svar #29 skrivet: 01 jan-06 kl 12:50 »
Jag har en med lister som jag fäst ihop i hörnen med ståltråd men har ställningsväv över och inte folie. Där odlar jag min broccoli.

I Spanien växer en sorts bambuliknande (o)gräs som skulle fungera bra till stommen. I ändarna på stängerna skulle man då limma fast platta öglor som man kan trä en bult genom för sammanfogningen. Bambustänger kan man annars köpa på Weibulls.

- Men det går ju med asp också. Då kan man ha skruvöglor eller limma dit plåtremsor i sågsnitt med ett hål för bulten i änden som sticker ut.
« Senast ändrad: 01 jan-06 kl 19:26 av Bo »

swedishzeus

SV: Ett helt hus.
« Svar #30 skrivet: 30 maj-08 kl 12:29 »
Hej!

Är väldigt intresserad av byggteknik.

Frigolit har både fördelar och nackdelar.
Har läst om någon, i Åsaka, litet samhälle utanför Trollhättan, som pillat lite med det.
Han har tydligen ett patent, och har byggt ett garage i frigolit, som man sedan sprutat betong på, på både in och utsidan. Frigoliten kunde fås med öppningar för fönster, dörrar och urtag för eldosor och rör färdigfrästa.
Tror att han är inblandad i ett företag som tillverkar element för att gjuta husgrunder, av frigolit, med färdig, sprutad, betongutsida.

Läste dessvärre också i nån kvällstidning om en"tv-profil" vars hus brunnit, det hade tydligen frigolitkärna.

Håller på och planerar för ett husbilsbygge själv(hamnade här när jag sökte på sandwichmaterial, tack Bo!)
Tänkte bygga den i samma sandwichkonstruktion som man gör lastbilsskåp av. Ringde nyss ett företag och frågade om priset, ca 1000kr/Kvm vägg! låter orimligt, då skulle väggarna i min husbil kosta 100.000spänn, +aluprofiler att sammanfoga med, har svårt att tro på den prisuppgiften,då borde lastbilsskåp vara betydligt dyrare än de är.

Har hört om någon annan som tillverkade sådana sandwichelement, han tänkte satsa på att sälja färdiga hus till hjälporganisationer, de byggs ju på någon dag, med bra lim, guds vilja och aluprofiler.

Ett tack till Bo förresten, mycket intressanta inlägg!

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 2 användare
eriksjos, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser