Tycker absolut ni ska överväga att försöka bygga så mycket som möjligt själva. Läs på ordentligt, det finns hur mycket böcker som helst att köpa och låna som i detalj beskriver olika konstruktionslösningar och arbetsmetoder.
Hade jag varit i samma sits hade jag först sett till att ha bra kontakt med kommunens byggkontor sen skaffat en byggnadskonstruktör som kunde hjälpa till med att ta fram ett ritningsunderlag och vara "kvalitetsansvarig" som det heter, både för själva bygget men också för bygglov osv.
Har ni bara en genomarbetad ide om hur ni vill ha det så kan en duktig konstruktör lösa era önskemål på ett bra sätt. Att investera lite i bra ritningar tror jag är bra och det kostar inte så himla mycket jmf. hela bygget.
Sen hade jag tagit hjälp av proffs för att få till en ordentlig grund, hjälp med stommen och installationer av VVS och el. I övrigt, det som "bara" är att såga och spika (ursäkta om jag förolämpar alla snickare nu) hade jag gjort själv så långt jag orkade.
Det kan också vara värt att leta efter en del begagnat eller 2:a sortering av material. T.ex. 3-glas fönster, dörrar och annat som är riktigt dyrt och anpassa konstruktionen efter de komponenter man hittar till bra pris.
För 2-300.000 är jag övertygad om att man skulle kunna bygga ett nyckelfärdigt modernt hus på 100m2 om man är lite "om sig och kring sig" vad det gäller att hitta billigt material och kan accceptera en del begagnat men ändå moderna grejer, typ panna, fönster, köksinredning m.m.. Det kräver dock en del jobb med att läsa annonser varje dag och planera hela huset utifrån att installationerna skall vara så materialeffektiva som möjligt, t.ex. var man placerar vatten och avlopp i kök/bad/tvätt, elsystem osv. på ett sätt som blir så enkelt som möjligt.
Till detta tillkommer dock många saker man inte kan påverka priset på, tomtpris, anslutning av vatten/avlopp, el, tel., byggtillstånd, lagfart, pantbrev m.m. och så klart arbetskraft eller egen tid.
Hur mycket detta blir sammanlagt vet jag inte men kolla med kommunen så kan dom hjälpa dig med detaljerna.
För att man ska ha nån chans att lyckas krävs dock att man dels läser på ordentligt för att förstå hur ett hus byggs och vilka regler som gäller, att man hittar en konstruktör att samarbeta med och att man är någorlunda systematisk, dvs. ritar/skriver ner alla ideer, skriver listor på material man behöver, gör kontinuerliga kost.kalkyler osv.
Ursäkta mig om jag nu går helt ifån det ursprungliga ämnet ...
Jag har funderat lite på att bygga mig en dome, ca 6m i diameter, av vita elrör (VP-rör) som sen kläs med lämplig folie för att bilda ett växthus. Har inte löst hur jag ska göra med dörr och ventilationsluckor än ...
Här finns lite beräkningshjälp om man vill konstruera sin egen :
http://www.desertdomes.com/dome3calc.htmlhttp://www.desertdomes.comJag har byggt en modell i skala 1:10 som ser ut så här :

Den är byggd av sugrör och nålar som håller ihop i knutpunkterna.
De olika färgerna representerar A,B och C (olika längder) enligt "dome calculatorn".
Strukturen blir väldigt stabil så länge alla pinnarna är på plats. Tar man bort en enda pinne så tappar hela strukturen sin styvhet.
När ni är inne på
www.desertdomes.com kan ni passa på att kolla på det som han kallar för "baboo domes" som kan bli rätt läckert om man använder det
Kunde inte sluta bygga så det blev en hel sfär när den var klar.