Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mugg eller skabb?  (läst 5819 gånger)

mli79

• Skåne
Mugg eller skabb?
« skrivet: 12 mar-09 kl 10:19 »

Min ardenner har börjat klia sig på bakbenen med resultatet att pälsen och hovskägget är lite kortare på ena benet. Upptäckte då att han har något som känns som mugg på båda bakbenen. Det är vääldigt lite, bara nån skorpa per karled. Vet att det är ganska vanligt med skabb på hovskäggshästar och har nu börjat att noja mig för det. Min vet sa att hästar kan klia sig när de bara har mugg också men det har jag aldrig märkt. Ska avmaska med ivermektin (stavning?) nu i veckan.
Sist jag hade en häst med med mugg var nog en sisådär 10 år sedan och då tvättade man rent och smorde med helosan eller torskleverolja. Idag finns det ju säkert mer effektiva kurer - nån som kan rekommendera något?

Jag köpte honom i juli förra året och då hade han kliat av sig delar av manen. Tänkte att det kunde vara en reaktion på den enorma mängd knott som fanns där. Han slutade klia några veckor efter han kommit till mig. Nu är jag nojjig att det kan vara skabb som han kliat sig av och som lagt sig i dvala under vintern för att poppa upp på bakbenen.  Kan det vara så?

Jag har tre hovskäggshästar till men de visar ingen tecken på att klia sig nånstans, det borde väl ändå tyda på mugg då va?

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Mugg eller skabb?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-09 kl 13:24 »
Min ardenner har börjat klia sig på bakbenen med resultatet att pälsen och hovskägget är lite kortare på ena benet. Upptäckte då att han har något som känns som mugg på båda bakbenen. Det är vääldigt lite, bara nån skorpa per karled. Vet att det är ganska vanligt med skabb på hovskäggshästar och har nu börjat att noja mig för det. Min vet sa att hästar kan klia sig när de bara har mugg också men det har jag aldrig märkt. Ska avmaska med ivermektin (stavning?) nu i veckan.
Sist jag hade en häst med med mugg var nog en sisådär 10 år sedan och då tvättade man rent och smorde med helosan eller torskleverolja. Idag finns det ju säkert mer effektiva kurer - nån som kan rekommendera något?

Jag köpte honom i juli förra året och då hade han kliat av sig delar av manen. Tänkte att det kunde vara en reaktion på den enorma mängd knott som fanns där. Han slutade klia några veckor efter han kommit till mig. Nu är jag nojjig att det kan vara skabb som han kliat sig av och som lagt sig i dvala under vintern för att poppa upp på bakbenen.  Kan det vara så?

Jag har tre hovskäggshästar till men de visar ingen tecken på att klia sig nånstans, det borde väl ändå tyda på mugg då va?

Kan man inte göra något test och kolla om det är skabb? T ex skrapa lite av det hårda och skicka till någon vet? Jag har hört att man kan göra något sådant. Min ena häst har mugg på en hov och ibland står hon och kliar sig och stampar i marken. Har försökt tvätta men i och med att de går på lösdrift är det svårt att hålla rent längre perioder.  Men det blir varken värre eller bättre. Det blir som "mjällkakor" i hovskägget liksom och ibland när man försöker dra loss dem följer håren med...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

gibbsson

« Svar #2 skrivet: 12 mar-09 kl 13:55 »
hej!

För att vara på den säkra sidan kan du be vetrinären ta ett skrap prov och skicka iväg det på analys. Då får du snabbt reda på om det är skabb. Skabb är som sagt smittsamt, men det är inte säkert att dina andra hästar får det ändå, eller att det syns på dem att de har blivit smittade. Enligt min veterinär kan vissa hästar tydligen vara bärare av skabb, utan att de för för den sakens skull visar symptom så att säga. Är det skabb är det bra att få reda på det så snabbt som möjligt, för att kunna sätta in rätt behandling.

Är det mugg, finns det en massa olika variationer på hur man "bäst behandlar det". Jag fick tipset av en vetrinär att smörja in muggen med mjukgörande salva typ "salsyvasse", för att sedan tvätta med hibbiscrub som är ett bakteriedödande svampshampo som man kan köpa på apotek. Jag skulle sedan låta det verka i en kvart innan jag sköljde bort det, för att därefer torka tort och återigen smörja med mjukgörande. Det funkade kanon på min nordsvenk, som blev bra på ett kick. Dessvärre var det svårt att få det torrt och hålla det torrt i hagen så jag tog in henne på kvällen och gjorde det varje kväll i samband med detta.

Mvh åsa

Mvh. åsa

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #3 skrivet: 13 mar-09 kl 07:32 »
Är det mugg, finns det en massa olika variationer på hur man "bäst behandlar det". Jag fick tipset av en vetrinär att smörja in muggen med mjukgörande salva typ "salsyvasse", för att sedan tvätta med hibbiscrub som är ett bakteriedödande svampshampo som man kan köpa på apotek. Jag skulle sedan låta det verka i en kvart innan jag sköljde bort det, för att därefer torka tort och återigen smörja med mjukgörande. Det funkade kanon på min nordsvenk, som blev bra på ett kick. Dessvärre var det svårt att få det torrt och hålla det torrt i hagen så jag tog in henne på kvällen och gjorde det varje kväll i samband med detta.

Mvh åsa

Mvh. åsa

Klarade det sig sedan? Eller kom muggen tillbaka?
Nu har jag ordnat boxar till mina hästar så i år är det möjligt att ta in dem, tidigare hade jag bara lösdriftshall som inte gick att stänga.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

mli79

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 mar-09 kl 10:52 »

Nu ska jag ta tag i behandlingen, åka till apoteket och köpa Hibiscrub och nåt mjukgörande. Vet tyckte att det var onödigt att kolla efter skabb så här tidigt, räckte med att behandla för mugg avmaska med ivermectin så länge. Om det inte hjälper behandlar man mot skabb. Min veterinär är inte så mkt för provtagningar, han kör som han alltid har gjort på släktens  arbetshästar.. Än så länge har han alltid haft rätt.

Jag har mina på lösdrift, men hagarna är torra så jag tänkte pröva att behandla utan att stalla upp.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

JIMMAN

• BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
« Svar #5 skrivet: 13 mar-09 kl 19:42 »
Nu ska jag ta tag i behandlingen, åka till apoteket och köpa Hibiscrub och nåt mjukgörande. Vet tyckte att det var onödigt att kolla efter skabb så här tidigt, räckte med att behandla för mugg avmaska med ivermectin så länge. Om det inte hjälper behandlar man mot skabb. Min veterinär är inte så mkt för provtagningar, han kör som han alltid har gjort på släktens  arbetshästar.. Än så länge har han alltid haft rätt.

Jag har mina på lösdrift, men hagarna är torra så jag tänkte pröva att behandla utan att stalla upp.
Hej!!!!
Vi har en ArdennerHingst som fick Kraftigt med Mugg o Rasp...Blev givetvis helt förtvivlade,har aldrig haft på nån pålle här innan.....
Blev Rek en antiseptisk Lotion som heter PROBAVET..Provade det och jag lovar att det är ett Mirakelmedel..Behöver inte tvätta innan smörjning ej heller gnugga in det,,bara o borsta och smörja på och ett plus är att det inte är svindyrt....Mvh c.....Bara ett tips....
Finns att köpa på www.hippovitae.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 14 mar-09 kl 00:38 »
Om det är skabb så kan det ha gått upp i manen ,, det enda som dödar skabben isf är sebacil .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

mli79

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 mar-09 kl 11:18 »

Just ja, sebacil var det min vet tyckte att vi skulle behandla med ifall muggbehandlingen inte hjälpte.
Hur behandlar man med Sebacil? Ska hela hästen tvättas i det, eller är det nåt man sprayar på?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #8 skrivet: 14 mar-09 kl 17:34 »
Jag har aldrig upplevt att en häst med mugg kliat sig utan skulle direkt misstänka skabb. Har ni kallgrader så passa på att lägga ut alla schabrak, täcken, borstar etc. över natten.
Var noga med hygienen och använd inte samma borstar på andra hästar.

gibbsson

« Svar #9 skrivet: 15 mar-09 kl 20:26 »
Klarade det sig sedan? Eller kom muggen tillbaka?
Nu har jag ordnat boxar till mina hästar så i år är det möjligt att ta in dem, tidigare hade jag bara lösdriftshall som inte gick att stänga.

Nej, sedan var det borta. Började känna lite igen i höstas (ett år senare) men då var jag beredd och började med samma behandling på studs, så då hann det aldrig "bryta ut". Mvh åsa

gibbsson

« Svar #10 skrivet: 15 mar-09 kl 20:30 »
Man kan även använda switch off mot skabb (skonsammare än sebacil) finns exempelvis att köpa på granngården.

gibbsson

« Svar #11 skrivet: 15 mar-09 kl 20:48 »
sebacil innehåller nervgift och är inte längre registrerat för användning till häst. Så kan man undvika att använda det så är det att föredra...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 15 mar-09 kl 23:30 »
Just ja, sebacil var det min vet tyckte att vi skulle behandla med ifall muggbehandlingen inte hjälpte.
Hur behandlar man med Sebacil? Ska hela hästen tvättas i det, eller är det nåt man sprayar på?

Man blandar i vatten o helst hela hästen ska gnuggas in i den mån det går .
Sen låter man det sitta kvar .
Ja det är ett nervgift men ändock det enda som funkar på skabb ,,tyvärr .
Jag gissar oxå på skabb , mugg kliar väl inte ?

Jag har skabb behandlat i många år nu , inte kul ,allt blir nersmittat .
Hagar stall paddar osv osv .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #13 skrivet: 16 mar-09 kl 07:04 »
Ska nog göra ett test för skabb, pratade med en garvad ardennergubbe i helgen och han hade haft det på sina hästar och symptomen var rätt lika.  :P

gibbsson

« Svar #14 skrivet: 16 mar-09 kl 07:41 »
Ska nog göra ett test för skabb, pratade med en garvad ardennergubbe i helgen och han hade haft det på sina hästar och symptomen var rätt lika.  :P

ja, symptomen är rätt lika. Mugg och rasp kan också orsaka att det kliar. Det bästa är att ta ett skraptest så man inte använder starka medel i onödan. Vi hade skabb på vår ardenner förra våren, men valde att försöka behandla det med switch off istället för sebacil, och det funkade jättebra. Hon har inte haft skabb sedan dess.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 16 mar-09 kl 20:10 »
Det kan vara väääldigt svårt i bland att se skabb på skrapproven då skabbdjuren "borrar" sej in så dom inte kommer ned i provet.

mli79

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 19 mar-09 kl 16:12 »

När jag klippte hovskägget riktigt kort (med vanlig sax, inte maskin) såg jag något som jag skulle kalla muggskorpor. Tvättade med Hibiscrub och smörjde med helosan. På båda bakbenen var pälsen bortkliad runt sporren.  Nu i dag såg jag att han kliar sig i manen... kan ju vara fällningen men risken finns ju att det är skabb. Tyckte även att han var väldigt valkig i karlederna, under kotan. Har ingen större erfarenhet av kallblod så jag vågar inte säga om det är normalt.

saint206

• Småland
« Svar #17 skrivet: 19 mar-09 kl 20:10 »
jag håller på skabb... valkarna är ju ganska typiska för det..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

mli79

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 19 mar-09 kl 20:22 »
Om man behandlar för skabb, men det är mugg, vad är det värsta som kan hända? Visst är det onödigt att använda preparat som kan påverka naturen i onödan, men för hästens  del så spelar det kanske ingen roll?

mli79

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 20 mar-09 kl 09:32 »
Uppdaterar lite:
Pratade med vet. och han tyckte att vi ändå skulle avvakta innan man gjorde nåt för skabb. Detta pga att han inte längre hade några behandlingsmetoder som är godkända i Sverige sedan Sebacil inte längre finns för häst och att man inte får spruta med ivomec. Jag föreslog switch off och det tyckte han var en bra idé att börja med.

Hu gör ni med switch off? Dränker ni det drabbade stället (mankammen, svansroten, bakbenen) och lägger en sträng längs ryggen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 1 användare
Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser