Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flasklammfrågor  (läst 6570 gånger)

fårmamma

flasklammfrågor
« skrivet: 11 mar-09 kl 23:51 »
Jag fått visst rekommendationer, men kanske gör ni annorlunda.

Dom är två veckor nu, och får 1 liter lammnäring fördelat på 4 maltider. Fri tillgång till lammpellets och hö.

1. Räcker det med 6 veckor lämmnäring ? -det verkar lite.
2. Lär dom sig att dricka vatten istället efter jag slutar med mjölk ?
3. Räcker det med 1 liter hela tiden, ska dom inte få mer när dom blir större ?
4. Måste dom få 4 maltider alla sex veckorna eller kan man gå ner till 3 maltider efter 3,4 veckor, typ ?
5. Är det bra med lammpellets eller är det bättre med havre ? Dom ska inte gödas till slakt, dom ska bli mina nya mammor och levererar ull och ungar (kött och skinn).
6. Bevöver dom nåt mineralfoder ? När behöver dom en saltsten ?

« Senast ändrad: 12 mar-09 kl 00:15 av fårmamma »

Ulla Krull

SV: flasklammfrågor
« Svar #1 skrivet: 12 mar-09 kl 06:55 »
1) 6 veckor lammnäring räcker förutsatt att du redan nu ger dem pellets (bättre än spannmål för det är mer balanserat). Vid 3 veckors ålder börjar magarna utvecklas och vid 6 veckor är de igång och idisslar.

2) Ja. De börjar med det om du fasar ut mjölken och ger färre och färre mål om dagen.

3) Mina flasklamm brukar få i en hink med nappar som det alltid finns mjölk i så jag räknar inte liter om dagen. När de har fri tillgång i en hink så blir de mindre stressade omkring nappningen och de kan äta små portioner jämnt fördelat under dygnet, vilket är mycket bra för deras små magar. Hinken kostar 100-200 kr och det är det väl värt. Är de redan flasklamm så brukar det gå bra att vänja på dem på hinken.
Tanken är ju att när de växer så ska de börja kompensera mjölken med pellets och ensilage/hö.

4) Jag rekommenderar starkt en hink, både för din och lammens skull. Annars skulle jag nog ge 3 måltider vid 3 veckor, 2 måltider vid 4-5 veckor, sen en om dagen sista veckan. Ger man i hink kan avvänjningen gå till så att man späder ut lammnäringen mer och mer när de börjar bli över 5 veckor. Då blir de hungriga och söker annan föda - pellets och grovfoder. Se till att de har tillgång till fint grovfoder också.

5) Lammpellets handlar för mig inte om gödning utan om att man får ett mer lättsmält foder som innehåller många delar av det lammet behöver och det har den fördelen att de inte kan sortera ut valda bitar. Enbart havre till små lamm blir lite snålt, ofta brukar man blanda med betfor, soja, ärtor, rapskaka mm men har du inte koll på foderstatsberäkning så tycker jag att du ska köra pellets i år.
Känn på lammen, om de börjar kännas feta så kan du dra ner på givan men de första månaderna ska de ha fri tillgång.
Eftersom du har tänkt att avla på dem bör de få en bra start. Man brukar inte anse att flasklamm är det optimala livdjuret då de ofta uppkommer för att det är något fel på modern och i värsta fall ärftligt men dessa kanske bara var syskon i stora kullar?

6) Lamm och får ska alltid ha tillgång till saltsten! Jag brukar inte vara så noga med mineralfoder till mina lamm som äter pellets eftersom det är vitaminer och mineraler tillsatt där men när det närmar sig att sluta med pelletsen så kan du introducera mineralerna.

fårmamma

« Svar #2 skrivet: 12 mar-09 kl 09:16 »
Tack för det utförliga svaret.  :D

1. Dom har fri tillgång till pellets.
3. Om jag hänger in en hink med lammnäring då blir mjölken ju kall under dagen -går det bra ?
När jag ger dom var sin flaska så är det ju varmt.

4. Den yngste fyller två veckor, medan den äldste är nog mer ä tre, då rättar
jag mig efter den yngste.
5. Dom får lammpellets och jag ska då fortsätter med det. Dom var syskon i
för stora kullar och ha bra chans att bli fina. Dom var med sina mammor
i ca. 3 dagar innan jag fick dom.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 12 mar-09 kl 09:23 »
Min lilla, nu 3 veckor gamlalammunge, vill bara ha välling 2(-3) ggr/dag. I gengäld dricker hon ca 4-5 dl varje gång. Hösilage har hon fri tillgång till och pellets undrar jag lite över, hon är av lantras(roslag) och väldigt knubbig bara av vällingen/hösilaget.

Min fråga; behöver hon pellets ö.h.t.?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 12 mar-09 kl 15:25 »
Min lilla, nu 3 veckor gamlalammunge, vill bara ha välling 2(-3) ggr/dag. I gengäld dricker hon ca 4-5 dl varje gång. Hösilage har hon fri tillgång till och pellets undrar jag lite över, hon är av lantras(roslag) och väldigt knubbig bara av vällingen/hösilaget.

Min fråga; behöver hon pellets ö.h.t.?

Hon behöver väl pelletts ifall du vill sluta med lammnäringen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

agge

« Svar #5 skrivet: 12 mar-09 kl 19:04 »
Jag har också några flasklamm , Jag är inte glad över de men man kan ju inte slå ihjäl dem.

Mina är 6-7 veckor , har precis slutat med middagsmålet, nu får de lammnäring 2 ggr om dagen. Jag tycker det verkar tidigt att sluta vid 6 veckor håller nog på några veckor till.

de fick som mest 12 dl  lammnäring / lamm om dagen uppdelat på 4 och sen 3 tillfällen  / dag nu blir det 8dl på 2 tillfällen.
i år skaffade jag en lammbar (hink) den är värd varje krona. När de är över två veckor kan de äta vällingen kall

tidigare år hade vi otur med flaskisarna när de var runt en månad, de fick ont i magen slutade äta o dog.
Vetrinärens råd: när de får ont köp Miniform för bebisar på apoteket och ge före maten, funkar jättebra.

fårmamma

« Svar #6 skrivet: 13 mar-09 kl 17:04 »
tidigare år hade vi otur med flaskisarna när de var runt en månad, de fick ont i magen slutade äta o dog.
Vetrinärens råd: när de får ont köp Miniform för bebisar på apoteket och ge före maten, funkar jättebra.

Vad menar du med att dom får ont i magen ? Hur märker man att dom har ont i magen ? -lösbajs..?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 13 mar-09 kl 18:18 »
Vad menar du med att dom får ont i magen ?
Hur märker man att dom har ont i magen ? -lösbajs.

Lammen får "stora magar" och vill inte äta.

Ett vanligt "flasklammsutseende" (fast inte så utpräglat som ovan)
=stormagade, magra lammungar som fått aldeles för lite protein... :-\

Håller med dom som anser att lammbar och lamm pellets är ett "måste"
för att göra optimalt vad man kan, för att få välväxta fina flasklamm.

Fina lammungar med fina magar:
http://www.munkerod.se/Lamm-1.jpg
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

fårmamma

« Svar #8 skrivet: 13 mar-09 kl 18:27 »

Håller med dom som anser att lammbar och lamm pellets är ett "måste"
för att göra optimalt vad man kan, för att få välväxta fina flasklamm.

Pellets och hö har dom fri tillgång till.
Menar du med lammbar att dom ha en hink hängande jämnt så att dom kan dricka när dom vill ? Det kan jag börjar med när den yngste är över två veckor. Men på min lammnäring står det ändå "ges med fördel varmt"... ??

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 13 mar-09 kl 18:37 »
Om den är syrad så kan man ge den kall. Då går dom dit o dricker lite, lite fast ofta  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

agge

« Svar #10 skrivet: 13 mar-09 kl 18:40 »
Vad menar du med att dom får ont i magen ? Hur märker man att dom har ont i magen ? -lösbajs..?

Dom dricker bara lite grann ur flaskan och sen står dom och darrar o skuter rygg ( mina lamms symptom , det finns säkert massor av varianter )

agge

« Svar #11 skrivet: 13 mar-09 kl 18:41 »
Vi ger våra Pontus lammnäring från Granngården.
Den kan ges både varm o kall.

fårmamma

« Svar #12 skrivet: 13 mar-09 kl 19:38 »
Vi har den från LG-Produkter, men den är syrad säger förpackningen.

Men dom dricker ju som galen när jag kommer med flaskorna -om jag hänger dit en hel hink -dricker dom inte för mycket då och få diarree ?

Fåraherden

• -
« Svar #13 skrivet: 16 mar-09 kl 11:33 »
De brukar tutta lite mindre ivrigt när näringen kallnar.

När vi haft lamm som vi matat 4 gånger om dagen och som gått med gruppen har vi sett att de ofta går och tjuvnallar mjölk hos andra tackor.  Det gör att de brukar hänga med även om flasklamm sällan blir lika stora som "vanliga".
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

fårmamma

« Svar #14 skrivet: 16 mar-09 kl 18:27 »

4) Jag rekommenderar starkt en hink, både för din och lammens skull.
Annars skulle jag nog ge 3 måltider vid 3 veckor, 2 måltider vid 4-5 veckor, sen en om dagen sista veckan. Ger man i hink kan avvänjningen gå till så att man späder ut lammnäringen mer och mer när de börjar bli över 5 veckor. Då blir de hungriga och söker annan föda - pellets och grovfoder. Se till att de har tillgång till fint grovfoder också.

egentligen...  -är det inte bättre att ge dom 4 måltider hela tiden dom få lammnäring ? -dom som har en mamma får nog inte färre måltider ju äldre dom blir ? eller ?
är det inte bättre för deras magar att få oftare men mindre ?

fårmamma

« Svar #15 skrivet: 16 mar-09 kl 18:30 »

Är Miniform mot förstoppning eller mot diarree ? jag googlade på det med blev inte klok  ???

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #16 skrivet: 16 mar-09 kl 18:38 »
Jo, ju oftare de äter desto bättre naturligtvis. Där är därför hinken/lammbaren oslagbar, de äter små portioner och ofta och växer så det knakar. Med flaska rekommenderar man ju en liter/dag, mina övertaliga lamm dricker i medel 2-3 liter per dag ur lammbaren. Lammbaren gör dem mycket lugnare, och inte alls så besatta av oss som matar - de blir flockdjur som de andra och fungerar på bete utan att springa igenom staketen så snart de ser en människa.........

Mjölken i lammbaren skall inte värmas vid tillredningen, den ska vara kall hela tiden.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

vårlängtan

• Småland
« Svar #17 skrivet: 16 mar-09 kl 18:54 »
Citat: Är Miniform mot förstoppning eller mot diarree ?

Det gav vi ett av våra barn vid kolik som bäbis. Har förstått att det finfördelar gaser
i magen så de kan ta sej ut, typ. . .
Njuter av värme och allt det gröna!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #18 skrivet: 16 mar-09 kl 20:36 »
Det ser ut som om Miniform är enbart till människobebisar. Däremot står det så här på Apoteket.se när det gäller Minifom, som är ett annat preparat (och det är även till får):

"Övrigt
Minifom droppar kan även användas för veterinärt bruk till nöt och får med trumsjuka.

Dosering:
Nöt: 10-15 ml blandas med 0,5 liter vatten och ges väl omskakat genom munnen. Djuret bör omedelbart därefter ställas högt med framdelen.

Får: 0,9-2,3 ml (30-75 droppar), beroende på djurets storlek, blandas med 1 dl vatten och ges väl omskakat genom munnen. Framdelen på fåret lyfts upp och buken masseras så att gasen avgår."
« Senast ändrad: 17 mar-09 kl 18:08 av MonaW »
Åsenfår, hundar och katter

hustran

« Svar #19 skrivet: 16 mar-09 kl 20:48 »
Våra lammbarer funkade dåligt tycker jag. När vi hade många flasklamm så provade vi med hink. Nästan alla "åt ihjäl sig" trots försiktighet med temperatur etc. när vi så gick över till kallmjölk så blev det inte bättre. De lösa magarna blev värre . Då provade vi att ge dem i "ränna" som för kalvar och det gjorde att sugreflexen inte blev "psykisk" tror jag utan de drack på ett mer lugnare sätt och de valde att försöka äta fastmat. Att ha många flasklamm är en pina tycker jag och har sluppit det de senaste åren. Däremot finns det fantastiska människor som klarar detta hör med dem hur de gör, skulle inte klara det själv. :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser