Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsgård  (läst 5700 gånger)

jahsoldier

Hönsgård
« skrivet: 11 mar-09 kl 15:34 »
Hej hade tänkt skaffa en 4-5 värphöns, jag har en gammal lekstuga på ca 4m2 vilket borde räcka men jag ska bygga hönsgård och undrar hur stor den bör vara?
Men see their dreams and aspirations crumble in front of their face, and all of their wicked intentions will destroy the human race.

Prosit

• Södermanland
SV: Hönsgård
« Svar #1 skrivet: 11 mar-09 kl 19:25 »
Så stor som möjligt skulle jag göra den.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

jahsoldier

« Svar #2 skrivet: 11 mar-09 kl 19:41 »
Så stor som möjligt skulle jag göra den.

Såg nu att ja frågat i fel forumdel. Ok jo det är klart men finns det nån tummregel med yta per höna eller liknande?
Men see their dreams and aspirations crumble in front of their face, and all of their wicked intentions will destroy the human race.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 11 mar-09 kl 20:28 »
Minst tio kvadratmeter per höna i en permanent hönsgård, har jag läst i en annan tråd här på forumet. Mindre, om du har tänkt släppa ut dem då och då, så de får leta lite föda i naturen och springa av sig lite.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 11 mar-09 kl 21:27 »
10 kvm /höna är VÄL tilltaget.  Gör två utegårdar skifta varje år och odla i den andra.  Hönsen gödslar och de rensar från ohyra och en del luk.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 11 mar-09 kl 21:43 »
10 kvm /höna är VÄL tilltaget. 

Tyckte med det lät väl mycket för en minimistorlek. Men jag är inte expert, så...  ::)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

jahsoldier

« Svar #6 skrivet: 11 mar-09 kl 22:00 »
Tanken är att jag helst av allt skulle vilja ha helt frigående men tror tyvärr inte detta är möjligt där jag bor men vänjer sig hönorna vid mig och kommer på inkallning för att prata hundspråk?Eller finns det något sätt att begränsa dom utan stängsel?

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 11 mar-09 kl 22:03 »
Höns stannar, kan knappast lockas med annat än mutor(mat), faran är predatorer.

Prosit

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 12 mar-09 kl 08:40 »
Man kan begränsa dem med ett lågt stängsel (typ 50 cm) om det är mer lockande att stanna på insidan än utsidan. Mina håller sig på tomten när jag har ett sådant lågt stängsel. Ibland hittar de en lucka och kryper under och detta trots att det vore ur enkelt att flyga över. Jag har hittills aldrig haft påhälsning av räv. En hök har flugit över ibland men jag bor mitt i villa kvarteret och den har aldrig vågat sig ner trots att hönsen ofta går helt lösa.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 12 mar-09 kl 16:53 »
Tanken är att jag helst av allt skulle vilja ha helt frigående men tror tyvärr inte detta är möjligt där jag bor men vänjer sig hönorna vid mig och kommer på inkallning för att prata hundspråk?Eller finns det något sätt att begränsa dom utan stängsel?

Inkallning vet jag inte... men mina kommer springande så fort de ser mig... ger man dem lite gott då och då tror jag nog alla höns gör så.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 12 mar-09 kl 19:54 »
Inkallning vet jag inte... men mina kommer springande så fort de ser mig... ger man dem lite gott då och då tror jag nog alla höns gör så.

Våra med, oftast. Ibland bara ignorerar de mig. När de är mätta, gissar jag.

Ofta kommer de så fort de hör min röst. Däremot går det inte att kalla på dem med något speciellt kommando. Försöker säga "kom, kom, kom" varje gång jag ger dem mat, så det ska komma sen när jag ropar det!  ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 12 mar-09 kl 20:03 »
Gäss går att kalla på, ett år när jag 35 gäss från födseln (präglade?) , kom de alltid fram när jag kom, och var de ur sikte kom de när jag ropade: "Gåsarna".

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 mar-09 kl 20:06 »
Hönsen vi hade när jag växte upp gick att kalla på. Jag brukade vända på stenarna i hönsgården och plocka daggmask till hönorna. Det räckte jag ropade "mask" så kom dom springande

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 12 mar-09 kl 20:08 »
Hönsen vi hade när jag växte upp gick att kalla på. Jag brukade vända på stenarna i hönsgården och plocka daggmask till hönorna. Det räckte jag ropade "mask" så kom dom springande

Att de går att muta vet jag, men det är masken som gäller här, inte att du kallar, mask = mask inte kom.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 13 mar-09 kl 06:57 »
hej. Så här års KAN det vara svårt att hitta mask! :-[ ;DMen i "Fisksport affärer " finns det maggot att köpa (som man ska fiska på) Eller så har jag en liten rostfri dl mått i den har jag torkad majs eller liknande, bara det hörs, det kan man lära hönsen att locka på dem. När du visar och skakar på dem så kommer dem och man kan hälla lite på backen....Har du en bra tupp visar du honom.... :-[ ;D :D
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #15 skrivet: 14 mar-09 kl 00:21 »
Ja det allra bästa är ju att visa tuppen att man har något gott om man vill samla hönorna, de kommer mycket hellre när han ropar än när jag gör det (trots att jag försöker låta likadant eller så är det kanske just därför...)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Taggis

• vänner
« Svar #16 skrivet: 14 mar-09 kl 16:25 »
-Kåmeni,kåmeni,kåmeni = alla höns & tuppar kommer springande till mej  ;D ! Som ni kanske räcknat ut är det/blev det en förkortning på
-kommer ni
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Vurre

« Svar #17 skrivet: 15 mar-09 kl 18:46 »

10 kvm/höna är lagom i en permanent rastgård, men det är naturligtvis bättre om man kan alternera. För små, permanenta ytor ökar risken för att man bygger upp en parasitflora.

4 kvm per höna är minimum, i alla fall för ekologiska höns, och då ska man kunna växla rastgård.
snus? vad är priset på en pris?

jahsoldier

« Svar #18 skrivet: 17 mar-09 kl 17:13 »
Ok, tack för alla svaren, nu har jag 2 frågor till, måste det finnas skugga i gården eller räcker det med att dom kan gå in i huset om det blir för varmt?
Jag har funderat lite på det här medhönsgården och undrar om jag måste gräva ner hönsnät under marken som skydd mot räven även om ja tar in hönsen varje kväll?

rina

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 17 mar-09 kl 19:20 »
Det är bra med skugga det gillar dom heta dar ....gräv ner nätet säkrast räven kan komma dagtid.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser