Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja med biodling!  (läst 2135 gånger)

jahsoldier

Börja med biodling!
« skrivet: 10 mar-09 kl 16:24 »
Hej, är sugen på att börja med biodling för eget bruk så jag undrar lite vad jag behöver och vad jag måste veta, finns det tex någon nybörjarguide eller liknande, tack på förhand.
Men see their dreams and aspirations crumble in front of their face, and all of their wicked intentions will destroy the human race.

G Frick

SV: Börja med biodling!
« Svar #1 skrivet: 11 mar-09 kl 07:37 »
Börja med att gå in på http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/2/1/ och kolla "Biodling där du bor".
Då hittar du närmaste föreningen. Ta kontakt med dem. De bör ha nybörjarkurser, och kan ge dig råd om hur du börjar.

jahsoldier

« Svar #2 skrivet: 11 mar-09 kl 09:55 »
Börja med att gå in på http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/2/1/ och kolla "Biodling där du bor".
Då hittar du närmaste föreningen. Ta kontakt med dem. De bör ha nybörjarkurser, och kan ge dig råd om hur du börjar.

Redan fixat, börjar kursen på måndag :)
Men see their dreams and aspirations crumble in front of their face, and all of their wicked intentions will destroy the human race.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #3 skrivet: 11 mar-09 kl 19:58 »
hej,

köp beekeeping for dummies... fast den är på engelska tyckte jag devn va skitbra.... sen skaffa dig en bigubbe som mentor

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Jörgensen

• bryttjorp.se
« Svar #4 skrivet: 12 mar-09 kl 09:30 »
Citera
Redan fixat, börjar kursen på måndag

Då är det bara att hålla öronen öppna. Biodlareföreningen (ialla fall min) är en mycket bra källa till både kunskap och möjlighet att hitta utrustning. Och inte minst ett eller några bisamhällen till våren. Det bästa med föreningen är att det alltid finns nån att frågo om man är osäker, men man får vara beredd på olika svar, det finns nog (minst) lika många filosofier om hur bin sköts som det finns biodlare....

Jag gick kurs förra våren, och i Juni flyttade ett samhälle in som delades till två. Skörden blev liten, cirka 10kg men det är fantastiska djur, otroligt faschinerande. Nu hoppas jag bara att de är laddade för en ny säsong.
*Janne Jörgensen*

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser