Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin med bettfel - lära sig klippa själv?  (läst 14435 gånger)

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
SV: Kanin med bettfel - lära sig klippa själv?
« Svar #20 skrivet: 29 jan-11 kl 20:25 »
Her er en artikkel om olika saker bettfel kan komma från http://www.lysfjordkaniner.com/Bittfeil.html

Innavel förer inte til bettfel, men kan göra at bettfel dyker upp fordi om mor bär bettfelsanlag er sjansen stor för at sonen också arvat det. Båda foraldarna må ha bettfelsanlag för at det skal komma ungar med bettfel. Tyvärr kan dom för anlaget(genet) vidare i generationer utan at det syns...

En seriös uppfödare avlar INTE på djur man vet har gett bettfel. Och självklart selger man inte et djur med bettfel!
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Dillen

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 31 jan-11 kl 18:25 »
Hej igen!
Nu har jag haft kaninen i ganska exakt två år och hon verkar fortfarande må gott.
Har sedan jag skrev sist haft henne hos veterinär (dock för en annan sak men då passade hon på att kolla lite på framtänderna). Veterinären ansåg att det bara var att fortsätta klippa hemma som vi gör.

Jag har även läst på mer allmänt om kaniner sen jag skrev sist och gjort ändringar i hennes kost. Hon får mindre kraftfoder nu och desto mer hö. Känns viktigt så att hon inte får besvär med även kindtänderna.

Grenar finns tillgängligt också såklart, dock tuggar hon inte speciellt mycket på dem vilket är lite trist. Men jag upplever att hennes kost där hö utgör iallafall 85 procent av den totala hjälper till att hålla tänderna i schack rätt hyffsat.

Upplever att hennes munhälsa förbättrats under dessa två år, tänderna är fortfarande sneda och krokiga och behöver klippas. Men numera sliter hon två tänder naturligt och dessa behöver jag nästan inte klippa alls på. En tand saknar hon ju helt i underkäken så den övre tanden på den sidan är den enda tand som behöver trimmas just nu. Hon kan nu även äta morot med framtänderna, något hon inte alls kunde för två år sen. Klippningen går på 30 sekunder och jag klarar av att både hålla och klippa henne själv.

Har försökt få tag i uppfödaruppgifter utan att lyckas, hade gärna velat tala med uppfödaren om bettfelet. Har svårt att ens förstå hur kaninen kunde gå igenom en bettfelskontroll som liten, hon har ju bara tre tänder....!

Skickar med en bild på bettfelstanten :-).

Skiftestads: ska kolla in artikeln, tack så mycket! =)
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Alba

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 31 jan-11 kl 21:24 »
Vilken sötnos!
Bra att det går så bra att trimma tänderna!

;D / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 1 användare
uzie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser