Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödselhantering?  (läst 1580 gånger)

mli79

• Skåne
Gödselhantering?
« skrivet: 09 mar-09 kl 23:42 »

Ni som har endast ett par grisar, alltså ingen storproduktion, hur ser er gödselplatta ut?
Jag har fått lära mig för längesedan att grisgödsel ska ha en gjuten platta, men hur är det med urinbrunn? Jag har tre minigrisar hemma så gödselmängden är ju inte den största... hitills har jag lagt den på hästarnas gödselstack. Nu till sommaren funderar vi på att gjuta en platta och då är frågan hur reglerna är för grisbajs.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

louise

• Gäst
SV: Gödselhantering?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-09 kl 15:18 »
jag har ingen platta för jag har inte så många djurenheter att det krävs. Och om jag haft vete fan vad jag skulle ha den till, för grisarna bajsar i sin hage..

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 mar-09 kl 19:44 »
Tror nog inte att det föreskrives gödselplatta för tre minigrisar.   Visserligen vet jag en som går på låda som en katt och är inomhus, så du kan kanske lära dem att gå på plattan ;D
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mli79

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 mar-09 kl 11:39 »

Vet nån hur många djurenheter som "behövs"?

Mina bajsar också för det mesta i hagen, men även den måste ju mockas..
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

mli79

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 11 mar-09 kl 14:38 »
Nu har jag pratat med kommunen. Givetvis hade hon inga siffror på minigrisar  :o :)  utan vi räknade istället på slaktsvin på lösdrift där siffrorna kunde stämma något sånär iallafall. Hon rek att jag skulle ha en gödselplatta på 0,5 kubik per djur. Under 20 grisar (dvs 2 djurenheter) behövs ingen gjuten platta. Så om jag har en platta på en kvadratm och staplar 1,5 meter (vilket skulle vara normalt) så räckte det för att lagra i 8 månader. Om man räknade på gyltor så låg gödselmängden på 2kubik per djur. Men det var för att man räknade med att kassera halm också. I mitt fall så slänger jag nästan ingen halm, jag fyller bara på med nytt.

Hade jag inte haft hästar så hade jag alltså inte behövt att gjuta en platta. Nu behövs det visserligen inte det heller eftersom mina går på bädd på lösdrift, men jag vill ändå kunna mocka ut varje dag "lagligt". En häst beräknas producera 9,6kubik gödsel på 8 månader, oavsett om det är en ardenner eller minishettis. Det blir alltså till att gjuta en platta som rymmer 40 kubik. 5*6 meter för att kunna mocka ut en eller två bajshögar om dagen... 

Lite OT, jag vet, men det kanske är nån som har nytta av att veta detta..

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 2 användare
Bokohammare, rehn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser