Nu har jag pratat med kommunen. Givetvis hade hon inga siffror på minigrisar

utan vi räknade istället på slaktsvin på lösdrift där siffrorna kunde stämma något sånär iallafall. Hon rek att jag skulle ha en gödselplatta på 0,5 kubik per djur. Under 20 grisar (dvs 2 djurenheter) behövs ingen gjuten platta. Så om jag har en platta på en kvadratm och staplar 1,5 meter (vilket skulle vara normalt) så räckte det för att lagra i 8 månader. Om man räknade på gyltor så låg gödselmängden på 2kubik per djur. Men det var för att man räknade med att kassera halm också. I mitt fall så slänger jag nästan ingen halm, jag fyller bara på med nytt.
Hade jag inte haft hästar så hade jag alltså inte behövt att gjuta en platta. Nu behövs det visserligen inte det heller eftersom mina går på bädd på lösdrift, men jag vill ändå kunna mocka ut varje dag "lagligt". En häst beräknas producera 9,6kubik gödsel på 8 månader, oavsett om det är en ardenner eller minishettis. Det blir alltså till att gjuta en platta som rymmer 40 kubik. 5*6 meter för att kunna mocka ut en eller två bajshögar om dagen...
Lite OT, jag vet, men det kanske är nån som har nytta av att veta detta..