Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Energispar  (läst 1902 gånger)

Long Life

• Vid datorn
Energispar
« skrivet: 09 mar-09 kl 06:35 »
Jag har lärt mig att släcka och koka mat med lock etc. Det tjatas ju också om det att den sparade kilowatten är den billigaste och det är inget nöje att betala elräkningen. Ändå verkar folk väldigt mörkrädda och jag får lägga på lock etc. själv här. Är det ett typiskt "gubbgöra" och är det dags för en ny kampanj att lära folk?

Lock  har man ju även av andra skäl, fast å andra sidan behöver vi fuktigare luft på vintern i vårt hus. Här är det visst rädsla för överkok med lock fast vi har lock med hål i nu.

Huvudämne och sidospår :-*
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Ele

SV: Energispar
« Svar #1 skrivet: 09 mar-09 kl 06:45 »
Jag kokar alltid med lock. Blir nästan nervös av folk som inte gör det :P Jag släcker alla lampor när jag går ut ur ett rum och tycker det är självklart att inte låta vattnet stå och rinna som många gör... Så det är nog lite kärringgöra oxå ;)

Long Life

• Vid datorn
« Svar #2 skrivet: 09 mar-09 kl 07:00 »
Jag kokar alltid med lock. Blir nästan nervös av folk som inte gör det :P Jag släcker alla lampor när jag går ut ur ett rum och tycker det är självklart att inte låta vattnet stå och rinna som många gör... Så det är nog lite kärringgöra oxå ;)
Det kanske är lite svenskt, min är inte det men jag ser även ur grannar har utebelysning i solsken mm.
« Senast ändrad: 17 mar-09 kl 07:18 av LL »
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Ele

« Svar #3 skrivet: 09 mar-09 kl 09:46 »
S
Det kanske är lite svenskt, min är inte det men jag ser även ur grannar har utebeluysning i solsken mm.

Sånt gör mig galen....

Long Life

• Vid datorn
« Svar #4 skrivet: 17 mar-09 kl 07:19 »
S
Sånt gör mig galen....
Som att köra på halvljus i solsken, det gör folk galna på solkusten. 8) :P

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #5 skrivet: 07 apr-09 kl 11:59 »
Man kan efterhand byta upp sej till energisnålare utrustning + att man hushållar på bästa sätt med energin.
Har själv bytt ut nästan alla glödlampor i de mest frekventerade rummen mot lysdiodslampor och bytt till en glaskeramikhäll,
visst induktionshällarna är säkert energisnålare men jag är lite skeptisk till de starka magnetfälten.
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Long Life

• Vid datorn
« Svar #6 skrivet: 09 apr-09 kl 06:03 »
Man kan efterhand byta upp sej till energisnålare utrustning + att man hushållar på bästa sätt med energin.
Har själv bytt ut nästan alla glödlampor i de mest frekventerade rummen mot lysdiodslampor och bytt till en glaskeramikhäll,
visst induktionshällarna är säkert energisnålare men jag är lite skeptisk till de starka magnetfälten.
Det mesta nytt är väl energisnålt men finns det så bra diodlampor redan?

Vi har en glaskeramikhäll, jag har inte tänkt på att den spar, den tålde inte att frun ställde mitt litermått i plast på som hon sedan skrapade med en osthyvel :'(

Tompas11

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 09 apr-09 kl 12:30 »
Det är rätt att det mesta som är nytt är energisnålt men...
Tyvärr är det på det viset att livslängden och hållbarheten är starkt begränsad när det gäller nya diskmaskiner, kyl-frys, tvättmaskiner och spisar. Så frågan är vad man sparar eller snarare om man överhuvudtaget sparar någonting genom att byta ut äldre fungerande vitvaror mot nya dito på grund av den begränsade hållbarheten/livslängden eftersom återinvesteringskostnaden blir i många fall väldigt hög.
If it doesn't work, chrome it!

karsan

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 11 apr-09 kl 00:38 »
Tompas, stämmer det verkligen att det som tillverkas i dag i princip håller sämre än förr?  Men i vilket fall som helst så tycker jag inte att man ur energisparsynpunkt ska köpa nytt för att ersätta fungerande gammalt.  Alla grejor kostar  energi att tillverka, och sliter på jordens resurser för att utvinna nytt material.

Det gäller inte minst bilar. Jag blir vansinnig när bilfabrikanterna tjatar om att man ska köpa nya bilar för att spara energi. Skrotning-återvinning drar energi, och bygga nya bilar drar förstås ännu mera energi. Kör man helt enkelt mindre sparar man direkt, och bilen håller längre och spar därigenom också.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 11 apr-09 kl 14:33 »
Ta och känn på prylarna som tillverkas idag. Det känns tunnt, plastigt och bräckligt. Där man förr använde sig av gedigen metall har man idag ersatt med bräcklig plast. Klart som sjutton att livslängden blir lidande av detta.  Man har snålat in på material och materialkvalitet, allt för att få sälja nya produkter inom några få år.
If it doesn't work, chrome it!

Long Life

• Vid datorn
« Svar #10 skrivet: 18 jul-09 kl 05:09 »
Ta och känn på prylarna som tillverkas idag. Det känns tunnt, plastigt och bräckligt. Där man förr använde sig av gedigen metall har man idag ersatt med bräcklig plast. Klart som sjutton att livslängden blir lidande av detta.  Man har snålat in på material och materialkvalitet, allt för att få sälja nya produkter inom några få år.
Och hur går det med plasten när oljan tar slut, får vi kvalitet igen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser