Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tinker...Fortfarande brukshäst??  (läst 4766 gånger)

GraveJard

Tinker...Fortfarande brukshäst??
« skrivet: 07 mar-09 kl 20:29 »
Hejsan,Jag är 13 år och har hästar tex Tinkers.
Men nu är min fråga de att : är dom fortfarande brukshästar?
För alla vet ju att det finn 3 olika typer av Tinkern som "Tinker cob" "Tinker grey" och "Tinker wanner"...Men nu har dom avlat fram en "TINKER SKUDDER"(stavning),,
Lixom! :-\ En sport model av TINKERN! Den är lixom ett varmblod med hovskägg,som är skäck men ändå.
Vem håller med mej om att det bara finns 3 typer av Tinkern? För i min åsikt så är det bara Cob,Grey och wanner som finns.
Eller har jag fel? för nu börjar till och med mina sötis djur bli felavlade.... >:( >:( >:( >:( :'(
« Senast ändrad: 07 mar-09 kl 20:37 av GraveJard »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Tinker...Fortfarande brukshäst??
« Svar #1 skrivet: 07 mar-09 kl 21:33 »
Skuddern är inte godkänd som tinker i sverige .. det borde du veta liten  :-*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

GraveJard

« Svar #2 skrivet: 08 mar-09 kl 12:25 »
Skuddern är inte godkänd som tinker i sverige .. det borde du veta liten  :-*

Kanske det du :-* :-*

guba

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 mar-09 kl 17:30 »
Rubriken.... har tinkern varit en brukshäst?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 19 mar-09 kl 15:56 »
Rubriken.... har tinkern varit en brukshäst?

Japp på irland ,, där används den som körhäst mest att dra vagnarna men lite längre tillbaka såldes dessa brukshästar till just Resande då det föddes en skäck,bönderna ville inte ha fläckiga hästar .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 19 mar-09 kl 16:32 »
Men avel och tinkers? Det är väl rena 7-vägskorsningar detta? Kan man snacka om "avel" på en sån soppa av massa raser där enda kriteriet är att dom är fläckiga?

Missförstå mig inte nu, jag har inget emot tinkers, det kan väl folk hålla på med bäst dom vill.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

JIMMAN

• BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
« Svar #6 skrivet: 19 mar-09 kl 17:57 »
Japp på irland ,, där används den som körhäst mest att dra vagnarna men lite längre tillbaka såldes dessa brukshästar till just Resande då det föddes en skäck,bönderna ville inte ha fläckiga hästar .
Visste ni att Tinker betyder Zigenare på deras språk....Fick höra detta när vi var på en liten rid o körtur -08,,,körde just deras Tinker med en stor sk zigenarvagn... ;)En kanonkörhäst för övrigt ;) ;).mvh c.

GraveJard

« Svar #7 skrivet: 19 mar-09 kl 21:10 »
Men avel och tinkers? Det är väl rena 7-vägskorsningar detta? Kan man snacka om "avel" på en sån soppa av massa raser där enda kriteriet är att dom är fläckiga?

Missförstå mig inte nu, jag har inget emot tinkers, det kan väl folk hålla på med bäst dom vill.

Om man inte har nån annan ras i Tinkern än vad den är,så skulle det nog inte vara en tinker!
Säg nån ras som inte har nån annan hästsort i sej då!

guba

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 mar-09 kl 21:22 »

Om man inte har nån annan ras i Tinkern än vad den är,så skulle det nog inte vara en tinker!
Säg nån ras som inte har nån annan hästsort i sej då!
Kantarell, de är ju identiska  alltså ingen inblandning ???

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 19 mar-09 kl 21:25 »
Men ??? Jag har varit på turridningar hos tinkeruppfödare/importör och var och varannan var hälften connemara/shire eller nånting annat ??? Men alla gick under benämning tinker.
Det kan väl inte vara nån vits att importera en massa korsninsdjur? Det kan inte bli nån ekonomi i det?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

guba

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 mar-09 kl 21:30 »
Det bekräftar min i grunden stora okunskap om Tinkers som ras, de är inga brukshästar utan vagnshästar. En stor skillnad, i mitt sätt att se på vad en brukshäst är.

Exteriört så har de inte kvaliten att arbeta i obanad terräng, på vägar däremot duger de.

guba

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 mar-09 kl 21:33 »
Det kan väl inte vara nån vits att importera en massa korsninsdjur? Det kan inte bli nån ekonomi i det?
En del resonerar som så att det är inte de stora inkomsterna man blir rik på utan de små utgifterna.
Billigt är dock sällan bra.

Kul att du verkar ha kvicknat till  :D

Sommartorparn

« Svar #12 skrivet: 19 mar-09 kl 21:40 »
Egentligen är det väl de som kör hästarna på Irland som kallas för tinkers. De - de resande alltså - går/gick runt i husen för att förtenna gamla kastruller och annat.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 19 mar-09 kl 21:51 »
Egentligen är det väl de som kör hästarna på Irland som kallas för tinkers. De - de resande alltså - går/gick runt i husen för att förtenna gamla kastruller och annat.

Japp, tinkers motsvarar ungefär svenskans "tattare" (resandefolk). "Tinkers" är ju inte på ngt sätt besläktade med romer.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 19 mar-09 kl 21:56 »
Kul att se att tråden tog fart här ..
Numera är Tinkerhästen en ras men från början var Travelers horses en typ.
En viss typ av häst som sedan avlades på för att behålla vissa kännetecken som var önskvärda.
Jag tex har ett sto som blev rastypad som tinker då hon inte har stam .
Hon fick mkt goda vitsord av tinkerföreningen och rekomenderades till svensk avel (detta är några år sen ).
Tyvärr så är detta inte ett krieterier längre då man reggar in tinkers i tinkerföreningen bara för att det fölet har två tinkerföräldrar ,, då kanske avkomman är helt åt helvete rastypiskt mätt .
Min personliga åsikt är att detta är fel.
Tinker är alltså en typ av häst med tre undertyper (4 på Irland).

Ja om du kommer till Irland o frågar efter Tinkerhästar hos fel människa åker du nog på en propp! ;D
samma sak som att kalla en svensk resande för tattare ,, inte trevligt!

Det engelska namnet är Gypsy Cob  , Gypsy vanner osv osv ..

Att man idag fortsätter att avla på dessa vagnshästar i sverige och att dom blir allt populärare kan jag förstå.
Dom är ju ovanliga och vackra ,, + udda i sina färger.
Dessutom har dom ett underbart lynne ,, vänliga hästar som är arbetsvilliga utan att vara heta .

Jag kan ge ett exempel :
Mitt sto har stått i ca 2år ,, jag tar ut henne o bara rider ,,hon är precis som när jag ställde av henne helt underbar!
Inte många hästar som man kan göra det med .

Desutom är dom viktbärande och smidiga djur trotts sin grovhet .

I.A

« Svar #15 skrivet: 20 mar-09 kl 20:59 »
Jag tror väl att alla hästar, oavsett ras, som används är brukshästar då ordet bruka står för använda  ;)

Mvh Ingela

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 06 apr-09 kl 14:29 »
Hur går det med hästarna  ???
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

Gnägg

« Svar #17 skrivet: 06 apr-09 kl 14:54 »
Tar du bara ut henne o rider ett vanligt pass utan att skritta igång i någon vecka eller något? Det skulle jag säga att det är det INGEN häst som klarar av..

Frances

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 06 apr-09 kl 16:35 »
Har du provat? Eller bara som du tror?

Gnägg

« Svar #19 skrivet: 06 apr-09 kl 21:20 »
Näe jag skulle inte pröva. Hästen kanske klarar det kunskapsmässigt men fysiskt?
Tänk dej att köra ett joggingpass när du suttit i soffan i 2 år o känn hur du har det i kroppen sedan.
Sen är ju risken för skador på senor och ligament stor när en sådan stor o tung häst rör sig när dom är otränade.
« Senast ändrad: 06 apr-09 kl 21:30 av Gnägg »

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 2 användare
ärt, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser