Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad har ni för höns?  (läst 14134 gånger)

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: vad har ni för höns?
« Svar #40 skrivet: 09 dec-05 kl 00:24 »
Låg ihjäl sina kycklingar? Möjligen kan en stor tung sugga ligga ihjäl sina kultingar eller ligga på dem så de kvävs, men en höna ligger väl inte ihjäl sina kycklingar?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Brethbacken

  • Gäst
SV: vad har ni för höns?
« Svar #41 skrivet: 12 dec-05 kl 11:07 »
Låg ihjäl sina kycklingar? Möjligen kan en stor tung sugga ligga ihjäl sina kultingar eller ligga på dem så de kvävs, men en höna ligger väl inte ihjäl sina kycklingar?

Nog har jag haft klumpiga förstagångs ruvare av mina Hedemoror som har lyckats med att ligga eller klämma ihjäl en kyckling, men då endst första ruvningen sedan brukar dom fatta vad dom ska göra.
Så nog tror jag att det är möjligt, finns nog även klumpiga höns  ;D

Helenan

  • Gäst
SV: vad har ni för höns?
« Svar #42 skrivet: 12 dec-05 kl 15:26 »
Ja jag vet inte riktigt vad som hände men kycklingarna var aldeles platta och äggskalen var borta. Någon hade gulesäcken inte dragits tillbaka på och hönan hade ätit upp den :(

Jag tycker det är konstigt och vet inte om jag ska avla på den i framtiden men hon var inte äns ett år så jag skyller på hennes okunskap och hoppas att hon lägger sig i vår och att allt går bra då.

Brethbacken

  • Gäst
SV: vad har ni för höns?
« Svar #43 skrivet: 15 dec-05 kl 21:33 »
Ja jag vet inte riktigt vad som hände men kycklingarna var aldeles platta och äggskalen var borta. Någon hade gulesäcken inte dragits tillbaka på och hönan hade ätit upp den :(

Jag tycker det är konstigt och vet inte om jag ska avla på den i framtiden men hon var inte äns ett år så jag skyller på hennes okunskap och hoppas att hon lägger sig i vår och att allt går bra då.


Nog tror jag att det går bättre för henne nästagång, hon kanske bara trampade runt lite för mycket när det började pipa under henne, hon kanske fick panik? ;D
Önskar dig lycka till iaf.

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
SV: vad har ni för höns?
« Svar #44 skrivet: 18 dec-05 kl 00:26 »
har suttit och läst igenom vad alla har för höns, jösses jag är impad hur har ni plats? kan ni verkligen dela på alla när ni tar avelsägg, jag tyckte jag hade mycket . det här skulle min gubbe behöva läsa, han tycker jag har alldeles för mycket.jag har gökf,maran några blomme,orena djungelhöns dom ser ut som röda djhöns men kommer från gröna ägg få se vad det blir av det i vår.mest blandisar har jag för äggen och jag tycker om mina bl. myskankor skånegäss som jag hoppas avla på ja sen är det mer än fullt tyvärr,skulle gärna kunna få in kindahöns men då får jag nog skippa mina huliganer(blommen)  hej kul att läsa om er alla

zäta

  • Inlägg: 8
SV: vad har ni för höns?
« Svar #45 skrivet: 18 dec-05 kl 15:57 »
hejsan!  det finns många hönsraser.
 
 jag har Paduaner,silver och guld stora och chamoni dvärg. jag har nakenhalsade dvärg, svart och vit. sedan har jag några blanisar som värper gröna. Läste att det var en som hade kho shamo (så stavas det säkert inte). Dom är jag väldigt intresserade av och skulle villa ha tag på några ägg?  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser