Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grislitteratur  (läst 1243 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Grislitteratur
« skrivet: 01 mar-09 kl 22:05 »
Här på gården har mina föräldrar hållit grisar i många år, sommartid.
Dessa har slaktats på hösten (förståss).

Idag har jag och sambon varit och besiktat grishuset, det såg fint ut!  :D
vi är lite sugna på att upprepa den här gamla traditionen men jag vill sko på mig ordentligt innan jag drar igång. Sambon är hur på som helst , mycket mer än jag.

Någon här som har nåt bra tips på bra litteratur?

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Rydberg

• Hagby Gård
SV: Grislitteratur
« Svar #1 skrivet: 02 mar-09 kl 17:20 »
Inga broshyrer men det skulle vara kul att se lite bilder från stallet.
Men fråga på det finns ngr här inne som jobbar med grisar.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 mar-09 kl 06:00 »
Den bästa och egentligen enda bok som finns om grisar är ju Svinboken..Ja den heter helt enkelt så :) Om du googlar det så får du säkert upp ett antal nätbokhandlar som har den. Den är lite dyr, runt 3-400 kanske, men där finns alla upptänkliga uppgifter. Tycker du det är dyrt så finns ju forumet här, som Rydberg sa, här är några som jobbar med grisar dagligen..

AnnaPanna_is_back

« Svar #3 skrivet: 03 mar-09 kl 11:54 »
Försök få tag i läroböcker från skolan, typ Lantbrukets husdjur. Där står lite mer detaljerat än i svinboken tycker jag.
Men de kompletterar varandra!

Göthes

« Svar #4 skrivet: 05 mar-09 kl 14:24 »
Inga broshyrer men det skulle vara kul att se lite bilder från stallet.
Men fråga på det finns ngr här inne som jobbar med grisar.

;) det är inte så mycket att se för världen i skrivandets stund. MASSOR Med gammalt skrot ligger där. Det är många år sedan det bodde någon gris där, minst 26 år.
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Göthes

« Svar #5 skrivet: 05 mar-09 kl 14:24 »
Den bästa och egentligen enda bok som finns om grisar är ju Svinboken..Ja den heter helt enkelt så :) Om du googlar det så får du säkert upp ett antal nätbokhandlar som har den. Den är lite dyr, runt 3-400 kanske, men där finns alla upptänkliga uppgifter. Tycker du det är dyrt så finns ju forumet här, som Rydberg sa, här är några som jobbar med grisar dagligen..

:) Svinboken låter som ett kreativt namn. ska kolla om den finns på biblioteket...

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 mar-09 kl 18:36 »
http://chaos.bibul.slu.se/sll/ekokott/utan_serietitel_ekokott/UST00-23/UST00-23.HTM

Den här är inte dum. Snabbguide till ekogris, inklusive lättbegriplig kalkyl (med inaktuella priser, men det byter man ju bara ut).

Alltså, är inte specialboken Svinboken bättre en en allmän lantbruksbok? Skrev du rätt där.. jag vil lgärna ha tag i en gedigen grisbok, är någon av de här två det?

40+

• Våran "lilla" Ida
« Svar #7 skrivet: 05 mar-09 kl 22:27 »
Vilken bra tråd staborn. :)
Nybliven gårdsägare

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #8 skrivet: 06 mar-09 kl 22:19 »
Ska man bara ha några hushållsgrisar.tycker jag att "Husdjur till husbehov" av Håkan Hallander är ganska läsvärd.
Det tar även upp andra djur i mindre skala.

En del sötselråd finner du även på Föreningen Landtsvinet. www.landtsvinet.nu
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 4 användare (1 dolda)
Numera, Tur-Johan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser