Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken ras passar mig?  (läst 5511 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: vilken ras passar mig?
« Svar #20 skrivet: 27 feb-09 kl 19:41 »
Man ska helst inte blanda raser anser jag. Det kan leda till oväntade bekymmer. Till exempel har jag läst att Orpington, p g a sitt lugna temperament, har en tendens att bli mobbade av andra hönor. Sen har vi det där med att stora tuppar kan knäcka ryggen på små hönor.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

dodder

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 27 feb-09 kl 19:43 »
..........skrattar.......... nja det är bara det att jag e nybörjare och har hört att det kan bli mer sjukdommar med fjädrar på benen, det är väl det
bor med 2 barn och underbar man i hus från -24, odlingar, växthus, höns,vaktlar, angorakaniner och annat smått å gott....

Weasel

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 27 feb-09 kl 19:47 »
Man ska helst inte blanda raser anser jag. Det kan leda till oväntade bekymmer. Till exempel har jag läst att Orpington, p g a sitt lugna temperament, har en tendens att bli mobbade av andra hönor. Sen har vi det där med att stora tuppar kan knäcka ryggen på små hönor.

Men då kan man ju fortfarande ha en grupp orpington-hönor och en lite mer "flashig"  tupp i samma storlek.

Det som är "sjukdomar" på benen är väl fotskabb i så fall. inge kul, men se till att köpa ägg eller små kycklingar så får du inte problemet. Är väl ofta om man köper in vuxna djur som man kan dra in sjukdomar. 

Blir ju så söta och ännu mer dunbollar när de har fjädrar på fötterna!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #23 skrivet: 27 feb-09 kl 19:49 »
Men då kan man ju fortfarande ha en grupp orpington-hönor och en lite mer "flashig"  tupp i samma storlek.

Visst, massor av olika raser passar jättebra ihop. Men om man inte vet vad man gör tycker jag det är onödigt att chansa!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

dodder

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 27 feb-09 kl 19:55 »
det är ju klart att när man får höns och framför allt tuppar så är det väl lättare att sälja av om de är renrasiga
jag försöker verkligen tänka på vad jag behöver men så är ju vissa tuppar av andra raser sååååå vackra tex brahma eller worwerk, welsumer
jag tycker även hedemora höns är fina men dom är väl flygande och lättskrämda va?
bor med 2 barn och underbar man i hus från -24, odlingar, växthus, höns,vaktlar, angorakaniner och annat smått å gott....

dodder

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 27 feb-09 kl 19:57 »
verkar ju också bar med hybriderna som värper mkt.............hmm, svårt att välja!

Torry

« Svar #26 skrivet: 28 feb-09 kl 17:29 »
Vad har du då  ???  ;)
//Torry

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #27 skrivet: 28 feb-09 kl 17:42 »
Vad har du då  ???  ;)
//Torry

Ja, och jag tror egentligen tuppen skulle uppskatta svarthönor mer... Lohmannhönorna är en smula likgiltiga inför alla hans närmanden! ;)

Torry

« Svar #28 skrivet: 28 feb-09 kl 18:02 »
Hoppas dom får vårkänslor snart då så han inte behöver lida av sexuell frustration längre stackarn.  ;D
//Torry

yezzika

• Bohuslän
« Svar #29 skrivet: 28 feb-09 kl 18:11 »
New Hampshire tycker jag verka stämma bra in på dina önskemål.
Här på bilden har jag både New Hampshire och Vorwerk lösa i trädgården framför vårt hus.
Bägge är väldig trevliga men NH är mindre flaxiga än VW, dock är inte VW flygiga, de har hittills hållit sig på marken.

Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Jennyt

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 28 feb-09 kl 18:30 »
Måste tyvärr ta tillbaka mitt erbjudande om grönvärparkorsningar. Har haft misstankar ett tag då jag inte fått några ägg från dem på länge. Trodde nog bara att det var en av hönorna som smaskade i sig äggen, så idag gjorde jag ett test. Lade ut ett träägg på gårdsplan och behövde inte vänta länge. I spetsen kom tuppen farande med alla hönsen efter sig. Riktig fest tyckte de alla och försökte gemensamt få hål på ägget. F*N OXÅ >:( Inte mycket att göra :'( Det är skatorna som lärt upp dem, så nu åker både bössa och yxa fram.

Sorgliga hälsn. Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Margit

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 28 feb-09 kl 19:03 »
hej!
skall snart bli hönsägare hoppas jag, men vilken ras passar mig som vill ha en:
orädd
social
flyger ej
inga fjädrar på fötterna
gärna fyllig/rund (ingen smal ras)
skall bara ha 4-5 st
kunna gå i trädgården när jag är hemma

samt var kan man beställa ägg på den rasen?
skulle gärna vilja kläcka dom själv, inte hittat någon liten begagnad äggkläckare på nätet, någon som vill sälja?
räcker med en för ca 5-10 ägg

åh längtar nu bara att jag får tag på en bod eller något de kan bo i snart så jag kan sätta i gång!!!!!
hoppas på svar
mvh lotta

Och jag säger bara dvärgkochin  :-[ denna underbara sociala och vackra ras. Lugn och tam, stannar på tomten - rund och go.

Visst har de fjädrar på fötterna, men jag har inte hört att de skulle drabbas av sjukdomar relaterat till det.

Ganska bra äggläggare är de också, äggen är mindre men gulan är förhållandevis stor.

Enda nackdelen är att de så gärna vill ruva, men det är ju störtmysigt att få små kycklingar då och då  ;)
« Senast ändrad: 28 feb-09 kl 19:19 av Margit »

_olfi_

• Medelpad
« Svar #32 skrivet: 01 mar-09 kl 00:09 »
Alla kombinationsraserna skulle passa hur bra som helst!
Sussex, Wyandotte, Rhode Island Red, New Hampshire, Plymouth Rock, m.m.
Men INTE LOHMAN! Visst att de är trevliga, men jag tycker inte att någon borde ha lohman, eller någon annan värphybrid. De är så totalt sönderavlade, värper som tusan men dör efter typ 18 månader.
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Weasel

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 01 mar-09 kl 09:55 »
värper som tusan men dör efter typ 18 månader.

näää
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #34 skrivet: 01 mar-09 kl 13:16 »
De är så totalt sönderavlade, värper som tusan men dör efter typ 18 månader.

Jag trodde de dog för att man slog ihjäl dem efter 18 månader? Ska bli intressant att se hur länge våra lever iallafall...

dodder

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 01 mar-09 kl 15:48 »
tack för alla inlägg, nu vet jag mer... får se vad det blir
mvh lotta

Hönsmamma

« Svar #36 skrivet: 02 mar-09 kl 07:47 »
Är det den svarta färgen du inte gillar hos höns så finns ju Australorpen i blått som är väldigt vackra + att de har fantastiskt goda ägg...
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #37 skrivet: 06 mar-09 kl 09:45 »
De är så totalt sönderavlade, värper som tusan men dör efter typ 18 månader.

F*n eller!

Våra vita Lohman är 6 år gamla nu!
Våra bruna är 4 år!

Vi har haft en ISA brun som blev 15 ÅR!
Hon la ägg hela sitt liv och kom från ett hönseri...
Hennes kompisar blev 8-9 år innan de kolade vippen.

Så NEJ, de dör inte efter 18 månader... INte av sig själva i alla fall... Utan det är människan som bestämmer att de ska dö då.  :(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser