Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Handstickade disktrasor  (läst 14252 gånger)

uffe

• Gäst
Handstickade disktrasor
« skrivet: 01 nov-05 kl 19:11 »
Såg att det i ett annat forum här på sidan fanns en diskussion om hur ofta man kan tvätta disktrasor. Med risk för att slå in öppna dörrar vill jag ändå ge ett tips till alla stickkunniga. Ni kanske redan stickar era egna diskttrasor men för er som inte gör det....
Om man stickar disktrasor xa 30x30 cm i bomullsgarn (man kan sånt virkgarn och använda st. 3) så får man fina disktrasor som sedan kan kokas i katrull i flera år. Bomullsgarnerna finns i flera färger och kan stickas i olika färger för varje ändamål. Disktrasorna har oxo en viss polerande effekt och är utomordentliga för att gnugga bort smuts. Vill man ägna sig åt design så kan sticka olika mönster och annat kul.
Ett litet tips i all enkelhet.... ;)

Uffe

uffe

• Gäst
Re:Handstickade disktrasor
« Svar #1 skrivet: 01 nov-05 kl 19:13 »
Ja ni fattar.....

romboiderna

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 nov-05 kl 20:50 »
Kan pigga upp dej med att en "stängd dörr" fanns det iaf. Jag blev jättesugen på att skapa trasor av alla fasiljonger.

Kan också tillägga att jag hör till den typen som är klok nog att hålla klaffen på kontoret när disktrasediskussionen sätter igång.  :-X Citerar: - Nej, jag tvättar VERKLIGEN bara trasorna varannan dag! - Oj, TVÄTTAR du verkligen dina, när finns så billiga att köpa på överskottsbutiken. Jag tar en ny istället!

Jag är nog en dålig människa, för jag slabbar på med mina rätt länge i jämförelse. :-\ Fast å andra sidan kanske jag inte städar lika ofta! ;)

cissi

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 nov-05 kl 21:48 »
När jag var havandeskapsledig och hade vansinnigt tråkigt fick jag för mig att jag skulle kroka disktrasor vilket man lär ha gjort förr. Det blev jäkligt snyggt, men gick väldigt långsamt. Sticka verkar helt klart som ett bättre alternativ.

Mvh Cecilia

Kokopelli

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 nov-05 kl 08:55 »
Kan pigga upp dej med att en "stängd dörr" fanns det iaf. Jag blev jättesugen på att skapa trasor av alla fasiljonger.

Jag är nog en dålig människa, för jag slabbar på med mina rätt länge i jämförelse. :-\ Fast å andra sidan kanske jag inte städar lika ofta! ;)

;D säg bara till nästa gång...du kan få mina begagnade.

Dishtrash-second-hand-shop

Min dörr känns låst.

Sticka disktrasor? Kan man inte ta ett par gamla utslitna strumpor istället? Och sticka något roligare.... en bil eller nåt?

Undrar Kokopelli Mana - Bergslagsgranne   ???

Korova Moloko

• Närke
    • Mitt bageri
« Svar #5 skrivet: 02 nov-05 kl 08:55 »
Hej!

Jag stickade disktrasor efter att ha sett att disktrasor i lin på designtorget kostade närmare 100 kr!

Köpte lin som antagligen var till för att väva med och stickade på maskinen. Snabbt, enkelt och effektivt. Håller i evigheter och funkar bättre och bättre för varje gång man tvättar dom tills dom faller i bitar. Mangla inte, då tappar dom effekt radikalt, det gjorde jag...

Virka runt om i annan färg om det roar dig och gör en liten ögla att hänga upp dem i. Går utmärkt att torktumla.

Tyvärr gillar min sambo inte dom, han köper hellre nya hela tiden. Han gillar inte att tvätta trasor heller. Jag kan leva med det så länge som han städar...

/Malin

Myggan

• Why Be Normal When You Can Be Yourself?
« Svar #6 skrivet: 02 nov-05 kl 10:08 »
Jag har köpt en vävd disktrasa i lin från Växbo lin, men jag tycker inte att den suger upp vatten så bra.

Hur tycker ni att era stickade/krokade disktrasor funkar?

Finns någon åsikt om vilket material som är bäst; bommul, lin eller något annat?

uffe

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 nov-05 kl 10:10 »
Oj jag hade ingen aning om att stickade disktrasor var så engagerande :D. Nä det är klart att vill man spara tid så kanske man ska köpa dom på affären. Men om man vill ha en egendesignad som man inte behöver slänga utan kan koka i kastrull; Ja då kan man sticka en.  Och lintrasorna är jättefina och kanske kan man tänka sig ännu fler material. Problemet brukar vara att dom inte har så bra uppsugningsförmåga men man får ta det sista med handduk eller papper.
Min egenstickade disktrasa kokade jag varje vecka i tre år, mina vettextrasor slänger jag efter en månader i diskhon. Vad är bättre ????

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 02 nov-05 kl 10:22 »
Mormor stickade sina disktrasor och diskunderlägg i ljusvekegarn. Vita i "stolpmaskor"med blå frillig kant och en liten hänkel.

uffe

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 nov-05 kl 10:38 »
...också en sak till; om man inte tycker det är så trevligt att koka trasor i sina kastruller som man lagar mat i så kan man använda sina avlagda alluminiumkastruller som man ändå inte kan använda till mat nuförtiden :D

Cecilia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 nov-05 kl 16:33 »
Hm, jag hade också funderingar på att göra egna disktrasor men tyckte att min mammas egenhändigt gamla stickade disktrasa i (illgult) bomull inte sög upp så bra, men den är bra om man ska gnugga (skonsam)... Vad är ljusvekegarn och var får man tag på det  ???
/Cecilia

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

svindelspindel

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 nov-05 kl 22:21 »
Jag har köpt en vävd disktrasa i lin från Växbo lin, men jag tycker inte att den suger upp vatten så bra.

Har du tvättat den? För efter en tvätt tycker jag att de suger jättebra, men jag kanske har för låga krav på disktrador?

mirakel

• Närke
« Svar #13 skrivet: 02 nov-05 kl 23:37 »
sånt där o-mercericerat bomullsgarn funkar bra tycker jag. Men det är fiffigt att ta nån annan färg än vit... om man inte vill ha kokade jätterena trasor som SER UT att innehålla en triljon baciller... (jag tog vit, inge vidare skoj med grådaskiga te-fläckiga disktrasor..) Sånt där vanligt bomullsvirkgarn suger inte upp vatten lika bra som det omercericerade. Linne har jag hört skall vara ännu ett strå vassare på uppsugningsfronten. F.Ö går det ju också bra att klippa rutor av en frottéhandduk och tex bandkanta med snedslåar, om man av en händelse inte råkar vara en fena på stickning.

Myggan

• Why Be Normal When You Can Be Yourself?
« Svar #14 skrivet: 03 nov-05 kl 19:59 »
Har du tvättat den? För efter en tvätt tycker jag att de suger jättebra, men jag kanske har för låga krav på disktrador?

Jodå, jag har tvättat den... men det är nog inte du som har för låga krav, utan jag som är bortskämd med köpedisktrasornas uppsugningsförmåga?.. ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1093 gäster, 1 användare
LucienneOl

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser