Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luzernpellets?  (läst 5681 gånger)

Norna

• Blekinge
Luzernpellets?
« skrivet: 24 feb-09 kl 21:39 »
Skulle någon vilja förklara för mig hur det kommer sig att luzernpellets inte räknas som kraftfoder?  ??? :-[

Om det inte gör det borde det vara riskfritt att komplettera höet med luzernpellets, utifrån tänket om kraftfodrets negativa följder som vi diskuterar här på forumet ibland  :-[ Finns det nackdelar med luzernpellets till får?

Tacksam för alla svar
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Rydberg

• Hagby Gård
SV: Luzernpellets?
« Svar #1 skrivet: 24 feb-09 kl 23:00 »
Dyrt ;)

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #2 skrivet: 25 feb-09 kl 07:59 »
Jag frågade Kalle Hammarberg på en föreläsning om varför man aldrig ser Luzern med i foderstater till får. Han sa att det antagligen beror på att det är för dyrt.
Jag vill gärna veta vad mina får och då i slutändan även vi äter, så jag ger aldrig tex. Unik 52, fårfor eller andra "konstiga" pellets, utan jag ger mina luzern pellets med korn eller havre. Jag tycker det är värt de extra kronorna då jag VET vad jag utfodrar med och mina får gillar det. Nu har vi bara 10 tackor, så det är inga mängder som går åt här.
Har hört från nån att deras tackor vägrade äta luzern, men jag har inga problem med mina glupska tanter  ;). Men de två nya gutetackorna vi har var lite fundersam i kanske två minuter, sen glupskade dom i sig sina pellets oxå  :). Så jag kan varmt rekomendera Luzern.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 25 feb-09 kl 08:24 »
Jag med, mina får också luzernpellets och de sneglade snett på dem i början men nu slinker de ner snabbt som attan, blandar precis som Erica skriver korn, havre, luzern och liten mängd torr betfor i ett.
Det funkar kanon, alltid bra i magen, har lagom hull och är lätta att hålla i hull nu även under högdräktigheten. Nu får de inga mängder men eftersom de var lite tunna för nån månad sen satte jag in några dl per tacka. Och det funkade fint. Har inte perfekt hö kan jag tillägga.
« Senast ändrad: 25 feb-09 kl 08:27 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 25 feb-09 kl 08:47 »
 Luzernpellets räknas inte som kraftfoder eftersom det är grovfoder som pelleterats tillsammans med melass.
 Räknar man och får ihop en balanserad foderstat med Luzernpellets i så är det väl inte dumt att ge till får. Det är bara och sätta sig och räkna ihop värden som stämmer i fråga om AAT och PBV osv, det är ju jättekul att räkna foderstater! :) Man kanske tom får till ett bättre balanserat foder än Tackfor osv, eftersom man räknar på sitt eget grovfoder? Är man rädd för att vissa pelleterade foder innehåller mer konstigheter än vad vissa gör så finns ju ren soja att köpa också.
 Om man har krav på sig att verksamheten ska löna sig så kanske man får kolla hur mycket man betalar/gram protein som man tillför i foderstaten, det är väl kanske där "dyrheten" i Luzernpelletsen ligger? Jag har inte koll på priser. :-[
                                                Mvh
                                             Charlotte
« Senast ändrad: 25 feb-09 kl 09:04 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Konstigheter?
« Svar #5 skrivet: 25 feb-09 kl 10:10 »
Jag vill gärna veta vad mina får och då i slutändan även vi äter, så jag ger aldrig tex. Unik 52, fårfor eller andra "konstiga" pellets,

Vad är det som beskrivs som KONSTIGHETER i färdigfodret?

VAD skulle det vara i t.ex Tackfor som skulle vara "konstigheter"  ???

Jag tycker det där är att smutskasta fodersorter.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mushi

« Svar #6 skrivet: 25 feb-09 kl 10:16 »
GMO-soja tycker jag är en typisk konstighet. Jag har inte forskat i saken men skulle bli väldigt förvånad (och glad) om alla svenska färdigfoder var fria från GMO. Inte en spänn ska Monsanto ha om det går att undvika!!

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 25 feb-09 kl 10:33 »
GMO-soja tycker jag är en typisk konstighet. Jag har inte forskat i saken men skulle bli väldigt förvånad (och glad) om alla svenska färdigfoder var fria från GMO. Inte en spänn ska Monsanto ha om det går att undvika!!
Slå mig inte om jag har fel nu ;) För sånt här ändras snabbt...
Men Lantmännens import av GMOsoja är väl en ytterst liten procent av deras totala sojaimport och den säljs som "oblandad" soja till de grisbönder som vill ha en billigare soja.   Mejerierna köper inte mjölk från djur som utfodrats med GMO-soja så om man vill vara säker så är väl Lantmännens foder för mjölkkor utan "Konstigheter"?
 För att undvika att denna tråd spårar ur i vanlig diskussion angående om jag är en OND människa som ger kraftfoder/inte kraftfoder till mina får ::) så vill jag bara påpeka att jag INTE tycker att det är bra att utfodra idisslare med "människomat" (soja) men har man inte lyckats med grovfodret så kan det ju vara nödvändigt att tillföra protein på något sätt :)
                                      Mvh
                                    Charlotte
« Senast ändrad: 25 feb-09 kl 11:02 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 feb-09 kl 11:26 »
Vad är det som beskrivs som KONSTIGHETER i färdigfodret?

VAD skulle det vara i t.ex Tackfor som skulle vara "konstigheter"  ???

Jag tycker det där är att smutskasta fodersorter.
  I ekologisk produktion använder vi inte vanligt tackfor p g a att det innehåller hexanextraherade produkter.
Den proceduren är väl inte särskilt naturlig vad jag vet.

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 25 feb-09 kl 11:42 »
  I ekologisk produktion använder vi inte vanligt tackfor p g a att det innehåller hexanextraherade produkter.
Finns det KRAV godkänt Luzernpellets?
                Mvh
              Charlotte

Norna

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 25 feb-09 kl 11:46 »

Det är när man använder fossil olja för att utvinna fetter, va?  :-[

Norna

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 25 feb-09 kl 11:46 »
                Mvh
              Charlotte

Jag tror det ska finnas, men dessvärre har inte Granngården det...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 25 feb-09 kl 21:33 »
                Mvh
              Charlotte

Måste väl vara väldigt svårt
eftersom Luzernpellets innehåller både Soja olja och Melass......  8)

Men om det finns numer, så är det väl hysteriskt dyrt, gissningsvis 20 kr kilot  :-X
« Senast ändrad: 26 feb-09 kl 11:20 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Norna

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 25 feb-09 kl 22:05 »
Måste väl vara väldigt svårt

eftersom Luzernpellets innehåller både Soja olja och Melass......  8)

Är du säker på det? Det står på förpackningen att det innehåller 100 procent luzern.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #14 skrivet: 26 feb-09 kl 08:24 »
Konstigheter för mig är när jag inte exakt vet vad det är i fodret. Antar att jag är misstänksam efter "galnakosjukan" osv. Ursäkta om jag smutskastat något speciellt foder.... .
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 26 feb-09 kl 11:04 »
Är du säker på det? Det står på förpackningen att det innehåller 100 procent luzern.

Ja 100%  Jag läste på hästarnas förpackning ute i stallet!

Luzernpelletsen innehöll både Soja olja och Melass.

Men sen finns det Luzernpellets med Melass utan Soja också.

« Senast ändrad: 26 feb-09 kl 19:51 av Grimla »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 feb-09 kl 11:29 »
Om man har 100% luzern och dessutom soja och melass, måste man inte ha extra stora påsar då? ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 26 feb-09 kl 13:02 »
Finns det inte luzern att köpa som klipp?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tuve

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 26 feb-09 kl 13:37 »
Finns det inte luzern att köpa som klipp?

Jo. Det har jag nyss köpt för att få upp en mager get i vikt. Det innehåller lusern och melass. Kostade 7 kr nånting + moms/kg. Gott, gott, tyckte getterna.

Fåraherden

• -
« Svar #19 skrivet: 26 feb-09 kl 19:40 »
Har prövat lusern. Tror det är lika bra som exempelvis Lantmännens tackfor. Lusernfröet är ju rikt på exempelvis protein och fett, så vitt jag förstår det. Ska inte utala mig om all lusernpellets, men den jag har haft innehåller 100 procent lusern.
Jag upplever luserpellets som kraftfullt. För mycket så får vissa tackor problem med kistan. Skulle vilja ha en mer komplett innehållsförteckning.
Fåren kan riva kåkar för att få lusernpellets.  Tyvärr är pelletsen allt för dyr. För det mesta får mina får nöja sig med havre och korn och riktigt bra ensilage. Går fint det också
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare
Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser