Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälpa kyckling ur ägg?  (läst 20813 gånger)

malinah

Hjälpa kyckling ur ägg?
« skrivet: 24 feb-09 kl 21:22 »
I kväll när jag tittade till äggen i kläckaren så hade det pickats hål i tre av dem!! Man blir ju så barnsligt glad!!  ;D
Det är tredje gången jag kläcker fram. Jag har inte kunnat låta bli att försöka hjälpa kycklingen ut för att de ska få spara lite krafter... Men jag har varit för snabb så nån kyckling har dött på grund av det. Hur gör ni? brukar ni hjälpa dem ut och i så fall när?
Man hör pip och rörelse i dem och ena ägget har ett riktigt stort hål där även blåsan (?) är sönder...

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
SV: Hjälpa kyckling ur ägg?
« Svar #1 skrivet: 24 feb-09 kl 21:59 »
visst är det mysigt  ;D Men....Kanske ändå - låta naturen ha sin gång??? ::) :-[
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

malinah

« Svar #2 skrivet: 24 feb-09 kl 22:10 »
Jag vill låta naturen ha sin gång men det är svårt!  :-\
Du brukar inte alls hjälpa till?

Taggis

• vänner
« Svar #3 skrivet: 24 feb-09 kl 22:15 »
Ha is i magen för det tar lite tid för en liten kycklin att ta sej ut ur ägget  :).
Och som Åsbokadorra skrev ibland så får man kanske låta naturen ha sin gång ,kan den inte ta sej ur ägget själv så kanske den inte klarar sej sen heller när du hjälpt den ut.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 24 feb-09 kl 22:34 »
Nyfiken e man allt men har man väntat i tre veckor så kan man väl vänta en dag till, jag hjälper inte en kyckling ut ur skalet, dom behöver liksom vi människor få födas till världen, jag är snittad 2 ggr och dom påpekar hur viktigt de är att barnet får klämmas ut, för att de ska vara så naturligt som möjligt.

Lycka till med de små när dom väl är ute  ;)/Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

malinah

« Svar #5 skrivet: 24 feb-09 kl 22:37 »
Än har jag haft is i magen... Och jag ska hålla mig!  :)  Men som Päran säger så är jag ju sååå nyfiken!!!
hålet blir iaf större och större!
Jag hoppas de är ute i morgon bitti när jag vaknar!

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #6 skrivet: 24 feb-09 kl 22:58 »
Om man hjälper dem ut minskar överlevnads procenten radikalt.
De behöver tiden på sig och skall väl dra in gulesäcken under tiden tror jag.

Jag hjälper ingen längre även om jag är nyfiken.

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 25 feb-09 kl 08:35 »
I första kullen jag kläckte fram hjälpte jag ngn ut, men det slutade jag dessbättre med sedan, det stjälper snarare än hjälper. Precis som föregående sagt så minskar överlevnaden rätt regält, så det är bättre att de får klara sig själva. Men jag vet att det är svårt ibland att inte lägga sig i!  ;)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 25 feb-09 kl 09:03 »
I naturen måste de ju ta sig ur själva, mamman hjälper ju inte till nåt alls. Det vi kan göra är att se till att det är rätt luftfuktighet och värme så de har de bästa förutsättningarna. Sen är det upp till naturen om kycklingen är livskraftig nog att själv ta sig ur eller inte.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 25 feb-09 kl 09:24 »
Jag kommer ihåg när jag var liten...  :-[
Då kunde jag gå och hjälpa varenda kyckling ut så fort det var ett litet hål i ägget... Konstigt nog så överlevde alla hela tiden. Man tycker ju att någon gång så borde det ju blivit lite fel, att gulesäcken inte hade hunnit dragit in sig men näää...  ::)

Hjälpte även en kyckling ut ur ett ägg som det inte ens var hål i.
Mamman hade lämnat redet och det låg kvar..Kallt.
Jag knäckte det och där lågen liten sval kyckling. Och den var vid liv!
Jag värmde och tog hand om den hela dagen och den trodde att jag var mamma... På kvällen så la vi under den under sin riktiga mamma. Men den ville inte vara där först utan kom pipandes tillbaka till mig.  :-[

Den hönan är 10 år gammal nu och har fått fram 5-6 kullar under sitt liv (vi tillåter dem ju inte alltid att få kycklingar hela tiden annars så skulle hon nog fått ännu fler).

Baby heter hon!  :-* <3 En utav de speciella.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

malinah

« Svar #10 skrivet: 25 feb-09 kl 11:35 »
Idag har två kycklingar kommit till världen! Alldeles själva!  ;D Jag har inte hjälpt dem och de mår jätte bra och piper för fulla muggar!
Två ägg har lite sprickor i så till kvällen hoppas jag att det finns två kycklingar till.  ;)

Häftigt med Baby!  :) Hur gamla kan höns bli? 10 år då är hon väl en riktigt gammal dam!?  :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hur mycket vågar man ta betalt?
« Svar #11 skrivet: 25 feb-09 kl 12:54 »
Höns kan bli ända upp till 20 år. Våran äldsta blev 15 år och värpte hela livet. Baby värper också än och i somras fick hon en kull med 9 småttingar. :) den äldsta vi har nu blir 13 år och de äldsta tupparna fyller 11.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Junibackens

« Svar #12 skrivet: 25 feb-09 kl 20:37 »
När jag var barn hjälpte jag både kycklingar och och ällingar ut ur äggena och alla var välmående.
Nu hjälper jag bara om kycklingen behöver hjälp. Har hänt att dess huvud har torkat sig fast i skalet och liknande. Jag lämnar ingen kyckling för att dö. (:

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #13 skrivet: 25 feb-09 kl 20:41 »
Nej självklart kan du hjälpa den om den torkat fast. Men då har ju kläckningen pågått ganska länge och kycklingen är så när ute redan.
Ingen vill ju att någon skall dö ionödan.

Men jag menar att man inte skall hjälpa av nyfikenhet eller bara för att man vill hjälpa til
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

malinah

« Svar #14 skrivet: 26 feb-09 kl 11:10 »
Nu har fyra kycklingar kommit! De har hunnit torkat och är alldeles duniga!  ;D

En av dem hjälpte vi ut då den inte verkade komma någonvart... Men de andra tre fick klara sig själva.
En av de som klarade sig själv har inte lärt sig att gå än... den bara sprattlar... Är det nå fel på den eller är den bara lite sen??  ???

/Malin

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #15 skrivet: 26 feb-09 kl 13:11 »
Den kan vara sen, har haft sådana, men bara vid maskinkläckning, aldrig höna. Efter ett par dagar har det inte varit skillnad på den som inte kunnat gå och övriga...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

malinah

« Svar #16 skrivet: 26 feb-09 kl 15:05 »
Jag hoppas den klarar sig. Men de andra kycklingarna har pickat på den så ena ögat ser konstigt ut. Den kan inte öppna det och det kommer vätska ur det... :'(   ??? Vet inte vad jag ska göra med den..

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 28 feb-09 kl 17:18 »
Jag hjälper ofta kycklingar ur äggen. Att dom inte tar sig ur kan bero på flera saker. bl.a kan kycklingen vara svag så den inte orkar ur, innanmätet i ägget kan torka om skalet är öppet för länge eller också är det något fel på kycklingen men då brukar den dö efter att man tagit ut den. Ofta har man kanske lite för bråttom att hjälpa den ut, man väntar tills man ser att kycklingen verkar bli försvagad. Det absolut viktigaste när man hjälper kycklingen ur är att plocka skalet från huvudet och bakåt, och man måste låta gulsäcken dra in sig i analen innan man tar ur den helt. Gulsäcken är den "matsäck" som gör att kycklingen klarar sig 3 dagar utan mat och vatten. Misslyckas man med det är kycklingen dödsdömd. Jag har haft höns i 30 år och hjälpt många kycklingar ur äggen och till 90% har det gått bra.
Lycka till!
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

torpare2

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 27 mar-09 kl 19:49 »
Jag har även upplevt att syskonen har hjälpt till, kycklingsyskonen alltså. Jag hade gjort hålet större för att pipandet hade försvagats och alla andra var färdigkläckta. Då kom de 2 sistkläckta och hejade på, knaprade på äggkanten och drog i näbben och fötterna på den som satt fast i ägget. Jag fick ändå plocka bort resten av skalet för att kycklingen hade blivit så stel i sin fosterställning att det tog 2 dagar tills den kunde räta på ryggen.
Är det någon mer som har sett små barnmorskor i aktion?

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
« Svar #19 skrivet: 18 okt-15 kl 09:24 »
Man ska egentligen inte hjälpa kycklingar ur äggen! Då får dom höft problem.
Dom måste ta sig ut ur äggen själva!
Det är väldigt viktigt... :o
Men även jag kan inte hålla mig :-[

Jag brukar göra hålet lite större...

Men jag hjälper dom aldrig ut ur äggen helt och hållet. Dom måste trycka sig ut själva med benen.

Hoppas det går bra med dom :D ;)

/ Vilma Kollberg
Föder upp Dvärgkochin och Silkes höns, säljer både höns/kycklingar och avels ägg. Bara att kontakta mig om du söker Dvärgkochin eller Silkes höns.
Mail: vilmas_hons@kollberggarden.se Tel: 0728335535

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser