Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mängd kraftfoder till en shetlandsponny?  (läst 13556 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Mängd kraftfoder till en shetlandsponny?
« skrivet: 24 feb-09 kl 19:53 »
Hur mycket? Antal gram/kilo?
Hur ofta? Har nu delat upp det på 3 ggr dag ca 1,5dl åt gången uppblött spannmål, betfor och lusern.
Är det för mycket?
Han är "bara" 10 månader och växer ju fortfarande.  :-\

Det finns MÄÄÄÄNGDER av sådan information på nätet MEN det gäller hela tiden stor häst.  ::)
Jag vill inte ha nån liten tjockis utan en fit, frisk ponny som så småningom ska få hjälpa till i det dagliga arbetet på gården och ut och köra familjen med jämna mellanrum. Så jag vill få en god start och bra förutsättningar redan nu  :-[

Jag vet inte hur stor han kommer att bli men mamman var 1,05 och pappan ca 90-95.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Mängd kraftfoder till en shetlandsponny?
« Svar #1 skrivet: 24 feb-09 kl 20:00 »
För det första måste du veta vad grovfodret innehåller. Sedan kan du använda ex.vis hippocampus foderstatsprogram (gratis) där du skriver in vuxenvikten.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 24 feb-09 kl 20:53 »
För det första måste du veta vad grovfodret innehåller. Sedan kan du använda ex.vis hippocampus foderstatsprogram (gratis) där du skriver in vuxenvikten.
Det är det som är problemet, jag vet varken vad grovfodret innehåller eftersom han jag köper det av itne gjort nån analys  :-\ och sen vet jag inte vad hans vuxenvikt kommer att ligga på eftersom det skiljer sig mycket mellan modern och fadern.  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

fjäderfän

« Svar #3 skrivet: 24 feb-09 kl 20:59 »
räkna med 1,5kg hö per 100kg kropsvikt mina får bara hö och en mineralsten och dom rullar fram allihoppa.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 24 feb-09 kl 21:18 »
En analys kan du ju själv skicka iväg, man får svar på ett par, tre dagar.
Om det inte är katastrofvärden så behöver shettisar sällan kraftfoder. Jag förstår hur du tänker med att han växer och så, men å andra sidan vill man ju inte överutfodra dem då heller, med tanke på leder och sånt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 24 feb-09 kl 21:48 »
En analys kan du ju själv skicka iväg, man får svar på ett par, tre dagar.
Om det inte är katastrofvärden så behöver shettisar sällan kraftfoder. Jag förstår hur du tänker med att han växer och så, men å andra sidan vill man ju inte överutfodra dem då heller, med tanke på leder och sånt.
Exakt, alla andra djur sojm växer behöver ju näring tänker jag.
Han är redan nu lite, lite rund om magen men sen har han också stått uppstallad i spilta hos förra ägaren hela vintern utan nån utegång alls :(

Vi traskar långa promenader varje dag på ca 1,5-2 timme övrig tid är han i hagen så han rör ju på sig ganska mycket.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 24 feb-09 kl 21:50 »
räkna med 1,5kg hö per 100kg kropsvikt mina får bara hö och en mineralsten och dom rullar fram allihoppa.

Jo så tänker jag med, men som sagt är han ju bara 10 månader och växer fortfarande. Spelar det nån roll? Eller ska jag utgå från vuxenvikten redan nu när jag utfodrar?

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 24 feb-09 kl 21:59 »
men sen har han också stått uppstallad i spilta hos förra ägaren hela vintern utan nån utegång alls :(

Och jag som trodde den sortens hästhållning var utrotad....  >:(

soleskog

« Svar #8 skrivet: 24 feb-09 kl 22:01 »
Visst spelar det roll att han bara är 10 månader. Första året ska det till ett grovfoder med bra analysvärden på protein för att det ska funka med bara grovfoder, och det är ofta första året som hästar får för lite/för klen mat enligt min uppfattning -sedan får de för mycket...  Om grovfodret innehåller mycket protein eller inte kan man också uppskatta, med hjälp av odlaren. Tidigt eller sent skördat? Gödslat? Mycket klöver? Mängden, 1,5 dl/gång är ok för en shettis tycker jag. Betforen hade jag tagit bort, ger bara energi och inget protein. Lucern och spannmål (samt mineraler) är bra, titta också på hur han ser ut över ryggen och korset, för lite protein kan ge unghästar utan muskler men med stor mage.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 24 feb-09 kl 22:07 »
Visst spelar det roll att han bara är 10 månader. Första året ska det till ett grovfoder med bra analysvärden på protein för att det ska funka med bara grovfoder, och det är ofta första året som hästar får för lite/för klen mat enligt min uppfattning -sedan får de för mycket...  Om grovfodret innehåller mycket protein eller inte kan man också uppskatta, med hjälp av odlaren. Tidigt eller sent skördat? Gödslat? Mycket klöver? Mängden, 1,5 dl/gång är ok för en shettis tycker jag. Betforen hade jag tagit bort, ger bara energi och inget protein. Lucern och spannmål (samt mineraler) är bra, titta också på hur han ser ut över ryggen och korset, för lite protein kan ge unghästar utan muskler men med stor mage.
Okej, misstänkte att betforet inte var nödvändigt,inte än åtminstone. Tanken är ju att använda honom som körhäst så mycket som möjligt när han blir stor.

Jag har färdigblandat foder eftersom jag ger kaninerna och fåren detsamma men då ska jag sluta med det och utesluta betforet ur hans mat.

Det finns en bild på honom i "våra hästar". Jag tycker personligen han har lite stor mage.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 24 feb-09 kl 22:09 »
Och jag som trodde den sortens hästhållning var utrotad....  >:(
Har sett mycket sån skit på senaste tiden när man varit i olika stall och kikat  >:(
Blev så bedrövad att jag tog honom med hem direkt fast det inte var ett optimalt köp, utan pass och allt. Idag har jag klippt bort en massa skit under hans mage som liknade intorkad avföring. Han är helt hård på sina ställen av intorkat urin och smuts. Blir så ledsen när jag ser sånt.  :'(

soleskog

« Svar #11 skrivet: 24 feb-09 kl 22:11 »
...fast om det är smidigt för dig gör betforen inte stor skillnad - mest onödigt. Och en positiv effekt kan vara att det stabiliserar magen. Men går de åt det feta hållet är det kanske läge att ta bort betforen.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 24 feb-09 kl 22:13 »
Det är "bara" en femtedel, resten är havre,korn och lusern. Men visst, de ÄR betfor i alla fall.

fjäderfän

« Svar #13 skrivet: 25 feb-09 kl 07:14 »
bara ta fram trimmern och klippa bort allt för dt drar ju i skinet.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 25 feb-09 kl 08:16 »
bara ta fram trimmern och klippa bort allt för dt drar ju i skinet.
Jo jag tänkte det med, han känner obehag när jag rör vid honom där så jag fasar för hur han ser ut på huden. Ville bara låta honom acklimatisera sig lite här först för han var enormt skygg när vi fick hem honom. Nu kommer han t om fram i hagen så han trivs nog  :-[

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #15 skrivet: 25 feb-09 kl 08:17 »
Vår (vuxna) shettis får bara hö. Förra vintern gav vi dem fri tillgång på hö blandat med halm, men i år har vi bara kört på hö. Har inte sett att hon blivit tjockare i år. Hon går på lösdrift dygnet runt med i stort sett fri tillgång på hö. När hon har gjort något, varit ute och dragit oss eller om ungarna har ridit så brukar hon få en liten giva havre, som ersättare för ev. förlorad energi ( ::)  ;D ) men mest som tack för hjälpen. Givetvis har hon en saltsten också. Jag tycker att hon varken är särskilt tjock eller särskilt smal. Fast hon har så mycket päls att det är lite svårt att se vad som är mage och vad som är päls just nu. ;D

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #16 skrivet: 25 feb-09 kl 08:43 »
Jag tyckte min shettis hade lagom hull nyligen, tills grannen kom och sa att han såg ut som en boll... :-X Fast nog tycker jag han är tunnare nu på begränsad ensilagegiva än när han gick ihop med ardennern med nästan fri tillgång... ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #17 skrivet: 25 feb-09 kl 17:39 »
Det är det som är problemet, jag vet varken vad grovfodret innehåller eftersom han jag köper det av itne gjort nån analys  :-\ och sen vet jag inte vad hans vuxenvikt kommer att ligga på eftersom det skiljer sig mycket mellan modern och fadern.  :-\

Då skulle jag räkna att han blir som den större föräldern, hellre ta till än tvärtom.
Analysen kan du fixa själv, tala med bonden om vilka åkrar han tagit från och försök plocka ihop ett representativt urval av strån som du skickar in för koll.

Just eftersom han växer är det väldigt viktigt att han får vad han ska ha. En rund mage är inte alltid ett tecken på att hästen är tjock, det kan lika gärna vara proteinbrist om han för övrigt är tunn över ryggen (kan vara svårt att se för pälsen).

Jag reagerade på att du inte ger några mineraler, selen är också nödvändigt att ge. När du får analysen är det lätt att kolla om han ligger på rätt kalcium/fosforkvot eller om du måste komplettera. Det är också lätt att se hur mkt selen du ska ge.

Jag har själv inget emot betfor, den har positiv påverkan på tarmarna men jag föredrar att hälla ut betforvattnet för att inte ge onödigt socker.

Weasel

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 25 feb-09 kl 18:26 »
Måste bara säga att när en shettis är mellan halvåret och 1,5 år så är de i sin absolut fulaste ålder! Min familj har haft shetlandusuppfödning i ca 20 år innan.  Att de har stor mage i den åldern behöver varken betyda att de är feta eller felutfodrade (kan ju så klart behöva avmaskas om det inte redan är gjort), det är bara en fas i uppväxten. Man behöve i regel inte vara rädd för att ge för mycket kraftfoder till en så ung häst, som du själv säger - han växer ju fortfarande!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 25 feb-09 kl 19:06 »
Då skulle jag räkna att han blir som den större föräldern, hellre ta till än tvärtom.
Analysen kan du fixa själv, tala med bonden om vilka åkrar han tagit från och försök plocka ihop ett representativt urval av strån som du skickar in för koll.

Just eftersom han växer är det väldigt viktigt att han får vad han ska ha. En rund mage är inte alltid ett tecken på att hästen är tjock, det kan lika gärna vara proteinbrist om han för övrigt är tunn över ryggen (kan vara svårt att se för pälsen).

Jag reagerade på att du inte ger några mineraler, selen är också nödvändigt att ge. När du får analysen är det lätt att kolla om han ligger på rätt kalcium/fosforkvot eller om du måste komplettera. Det är också lätt att se hur mkt selen du ska ge.

Jag har själv inget emot betfor, den har positiv påverkan på tarmarna men jag föredrar att hälla ut betforvattnet för att inte ge onödigt socker.
Jo selen får han för det hade jag redan hemma, mineraler har jag köpt hem idag, han flyttade ju hit i Fredags så jag har inte hunnit allt än  :) Och vattnet häller jag bort redan annars blir det för blaskigt tycker jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser