Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur utöka en Marek-besättning?  (läst 3733 gånger)

Eline77

SV: Hur utöka en Marek-besättning?
« Svar #20 skrivet: 26 feb-09 kl 11:51 »
Ja, du vet ju att jag har sagt att du gärna får testa och ta några kycklingar från mig när mina väl börjar ruva fram smått... men jag förstår om det känns trist att chansa också. Klart ni ska ha höns i framtiden också!! Hur är det med hönsen ni köpte från de i Svedja? Har de klarat sig?

Känns som det är att skicka kycklingarna i döden att ta några fler utifrån just nu. Ska leta från någon som har lite käck sjuka på sina så kanske de klarar sig. Av de från Svedja är de två som är halta just nu, men ingen har dött. Konstigt nog så verkar de sjuka inte bli sämre, vi får se vart det bär. Någon stackare kanske kan överleva ett utbrott också.
« Senast ändrad: 26 feb-09 kl 12:54 av Eline77 »
Bor i ett gammalt hus på landsbygden med ett litet stall och en del djur: tre hästar, hund, två katter, två marsvin och höns.

Eline77

« Svar #21 skrivet: 26 feb-09 kl 11:56 »
Fortsätt att avla på de du har och ta bort alla som visar symtom. Synd att få in en typ av marek till. Finns olika stammar.
Herpesvirus som marek är som vilar är inte farligt utan när det blommar. Precis som bältros, så ta bort de som visar några symtom för de håller smittan blommande.

De flesta har marek, 80% av alla hobbyflockar. Känner du nån som har det som ställer ut så förstår du om du läser hur lätt det smittar att alla har det mer el mindre och det är inget att vara rädd för.

När din smitta har lagt sig och inte blommar och dödsfallen minskar kan testa att kläcka från alla.

För blommar det spelar det ingen roll om de är resistenta till stor del, det kan blomma upp.

Hoppas du fattar  nåt av mitt svammlande.

Aha, det finns alltså flera stammar, då fick jag lära mig något nytt.  ::) Krånglar till det hela ännu mer alltså.

Min senaste teori är att mina gammelhöns haft smittan och alla nya som kommit efteråt har blivit drabbade, eftersom det bara är de som insjuknat. Men samtidigt borde en kyckling klarat sig som hade en av "gammelhönsen" till mamma, eller hur? Den enda kycklingen som fortfarande är i livet kommer också från en gammelhöna.

Jag ska fasen köpa mig en kläckare och ta kycklingar som bara den bara detta ger med sig.
Bor i ett gammalt hus på landsbygden med ett litet stall och en del djur: tre hästar, hund, två katter, två marsvin och höns.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #22 skrivet: 26 feb-09 kl 19:59 »
Saxat från SVA´s hemsida:

Citera
Hobbyfjäderfän (besättningar utan kommersiell försäljning av fjäderfäkött, ägg eller fåglar)

Under förutsättningar att det finns ett sjukdomsproblem i besättningen kan man få hobbyfjäderfän obducerade utan kostnad vid laboratorier som utför obduktioner, bland annat SVA. Djurägaren måste dock själv betala transport/frakt av djur till laboratoriet.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser