Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drömjobbet, finns det?  (läst 7121 gånger)

papillon

  • Gäst
Re:Drömjobbet, finns det?
« Svar #20 skrivet: 29 jan-06 kl 19:15 »
Hej,


 Jag hatar ju stress och för mycket ansvar. Jag känner mig ju som en fånge när jag har ett 8-5 jobb. Det tog många år innan jag kom på det, och så fort jag gjorde det kändes allt helt plötsligt så enkelt....och självklart...och efter hårt slit i 2 år sen jag kom hem från mitt flängande, så ska jag nu som sagt flytta ut på landet och leva drömlivet och jobba med drömjobbet.


Jag har ett ansvarsfullt jobb med en tidvis hög stressfaktor, det är för och nack-delar med det. Men jag vet att jag har aldrig varit på så bra humör när jag kommit hem från jobbet som från mina "enkla" jobb jag haft för att försörja mig. Det bästa jobbet hade jag i ett sjukhuskök där jag fick skratta oavbrutet 8 timmar per dag. Jag beundrar er som följer era känslor fullt ut.

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
Re:Drömjobbet, finns det?
« Svar #21 skrivet: 06 feb-06 kl 04:49 »
Jag har gått den vanliga vägen och utbildat mig på högskola, men det gjorde jag med det bestämda målet att det skulle leda till att jag skulle kunna ha ett arbete med stora valmöjligheter, att arbeta lite och ändå ha en slags "grundinkomst" samtidigt som jag odlar och har lite djur och kan måla och skriva, färga, karda och känna på stenar, flyga i vinden...  nu jobbar jag 70% natt som sjuksköterska, mer än målet med med syfte att spara pengar till Huset jag ännu inte har tillgång till. I min fantasi trodde jag att jag skulle dela det här livet med någon, men nu har det inte blivit så och just nu ser jag ingen möjlighet rent praktiskt att leva precis så självförsörjande som jag allra helst önskar.

Så- sjuksköterska, ett jobb med många möjligheter;) Går att plugga till på distans, man kan vara timanstäld, vikarie eller fast anställd var som helst i världen, man klarar sig på lönen och man hjälper livet vidare, hjälper människor att hitta tillbaka till sin innersta urvarelse.


Periodvis har jag ångrat mitt yrkesval, bl a har jag påbörjat smidesutbildningen på sätergläntan för jag trodde det var hantverk jag ville hålla på med. Men- det var ju bara saker! Världen behöver inte fler prylar, de spelar liksom ingen roll om man jämför med att vara med när någon dör eller får sin första kram på 30 år. Så har det känts för mig. Alla har sin väg, slingrig eller rak. Att mata sig själv med liv....
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Vintersol

  • Inlägg: 218
  • tanklös och själfull
    • Uppland
    • ~ v a r e l s e ~ vänliga ting...
Re:Drömjobbet, finns det?
« Svar #22 skrivet: 08 feb-06 kl 14:08 »
hej!

det här va mycket spännande å läsa.

för mig har det mest handlat om mod. att våga satsa på det jag vill göra.
så gick jag kursen självhushållning i värmland å mötte där många filurer som lever av det ena å det andra i skogen. i för mig drömtillvaro.
biodlare, skogshuggare med häst, fäbobrukare (året om!) å allt va de va... hm... å så en hel del som hade halvtidsjobb, eller lite jobb då å då, andra som va föräldralediga å andra pensionerade..
det var enormt inspirerande å det gick upp för mig att det faktiskt inte behöver vara en dröm, utan en drömverklighet!
så nu är jag i full fart med att öppna min lilla butik på internet. hobbyverksamhet å så får de växa i sin takt, eller omformas till något annat..
skaparlusten är det ingen hejd på :) under tiden väljer jag att jobba som om jag inte behövde pengarna, med glädje i nuet, jag tar även den utmaningen till mitt bröst.

något annat jag tänkt på är att allt har sin tid, tålamod.
tajming, tillfällen. allt leder en. å så en dag känner man att det är dags, eller så känns det så hela tiden å då är de bara å sparka sig själv i baken!
konsten att lyssna på hjärtat å finna viljekraften å beslutsamheten, å igen, modet att leva sin dröm..
tro på dig själv. stå på dig. du lever i ett land där det mesta är möjligt. du är fri att välja. :)!

nu kommer en stor perentes...
för dom som inte är uppvuxna på landet tror jag det kan kännas lite skrämmande å flytta bort från stan.
men då har jag ett litet tips! man kan ju först flytta till ett mindre samhälle, å där upptäcker man hur mycket enklare å billigare det är å va utanför storstan. (och hur himla enkelt det är!) sen äre bara å fortsätta länge ut om man vill så.... :)
överlever man i stan, så överlever man (å mer än så) garanterat på landet!

jag prövade att bo i stockholm ett tag, men åkte hem ganska fort, stress stress stress å all tid som går åt till å krångla sig fram hit å dit, att inte posten, ica å fiket ligger på samma gata :)
dessutom va allt så dyrt å jag tappa all ork till å skaffa arbete å ledsen i själen över längtan till skog.

finn inom dig vad som är viktigast, dröm drömmen ofta, å du skapar den i samma stund~

kärlek å massa lycka till till alla!
/Malin Vintersol


Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

Garyu

  • Gäst
Re:Drömjobbet, finns det?
« Svar #23 skrivet: 04 apr-06 kl 16:35 »
Och nu, över till något helt annat...

Drömmen om att inte jobba? Eller, att leka som jobb? Alltså, göra det man tycker är roligt resten av livet, är det inte det som är drömjobbet egentligen? Eller hur definierar man drömjobbet egentligen? För mig är det nog avsaknaden av jobb, och överflöd av sånt som känns roligt eller rent av underhållande.

Själv satt jag och tittade på aktier för några veckor sedan. Jag räknade efter lite och kom fram till att om man satsar 2500kr på en aktie på väg upp, säljer när den stigit 10% och använder de nya pengarna till att köpa en annan aktie... Då krävs det 26 transaktioner för att 10-dubbla pengarna. Varför sälja överhuvudtaget? Jo, för att aktier ofta tar små "skutt" uppåt, det är sällan de flyter uppåt i en jämn ström, så det gäller att pricka dessa skutt. Naturligtvis har man alltid risken att hitta ett skutt neråt, så det är nog bra att sprida risken över flera aktier. Men jag håller i alla fall på att testa min teori som bäst, förhoppningsvis har jag mångdubblat pengarna till sommaren, men det är ju som sagt lite osäkert ibland om en aktie går upp eller ner.

Det var min far som satte igång mitt intresse faktiskt. Han berättade nämligen nyss att han lyckats få sina sparpengar att växa med 50% på ett halvår genom att investera i fonder. Fonder är ju säkrare än aktier, särskilt för en nybörjare, men växer å andra sidan inte lika snabbt.

Vad jag försöker säga är att när man fått sina pengar att växa på detta sätt (vilket kan funka även med mycket små insatser enligt mitt sätt att räkna, och om man är beredd att förlora hela insatsen genom att satsa på alternativ med hög risk) så kan man ha en stadig inkomst bara genom fondernas och aktiernas förräntning. Aldrig mer arbeta, utan lägga all sin tid på sånt man tycker är roligt. Det är i alla fall mitt mål, om jag lyckas får vi väl se - det lär i så fall ta några år eftersom jag börjar med väldigt små insatser.

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Drömjobbet, finns det?
« Svar #24 skrivet: 04 apr-06 kl 16:40 »
Börshandel av aktier är ett stort problem för den västerländska civilisationen. Det anonyma aktieägandet tar bort företagens sociala ansvarstagande.
När det dessutom går till snabb aktiespekulation av den typ du pratar om så blir det än mindre chans att företagen ägs ansvarsfullt.
Jag kan inte hindra dig från ett sådant ägande, men  det är definitivt mot mina principer. Det här landet behöver mer ansvarsfullt ägande, inte mindre.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Adrian

  • Gäst
Re:Drömjobbet, finns det?
« Svar #25 skrivet: 04 apr-06 kl 22:02 »
Nu är jag kanske så ung än så länge men jag skulle nog helst bara vilja påta i en trädgård hela dagarna och spela datorspela hela nätterna.  ;D

Men jag kommer med största sannolikhet sluta som så många utav mina vänner, som en helt vanlig lönedumpare.

Suresh

  • Gäst
Re:Drömjobbet, finns det?
« Svar #26 skrivet: 05 apr-06 kl 00:54 »
Nu är jag kanske så ung än så länge men jag skulle nog helst bara vilja påta i en trädgård hela dagarna och spela datorspela hela nätterna.  ;D

Men jag kommer med största sannolikhet sluta som så många utav mina vänner, som en helt vanlig lönedumpare.

Idag skötte jag vårt företag. I natt spelade jag Sid Meiers Civilisation III. I morgon skall jag förså tomat och pumpa.  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser