Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vete till får?  (läst 5717 gånger)

louise

• Gäst
Vete till får?
« skrivet: 23 feb-09 kl 19:58 »
har ikväll fått rådgivning av vallhunden som sa att mina får inte ska få vete. Jag fick för några dagar sedan veta att det inte är korn jag ger dem.. (lång historia, vi hoppar den).

Erfarenheter å kunskap kring vete till får? Jämfört med korn? Å havre?

Rydberg

• Hagby Gård
SV: Vete till får?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-09 kl 21:42 »
Mina får vete och jag kan inte se att det ska vara något problem.

soleskog

« Svar #2 skrivet: 23 feb-09 kl 22:00 »
Vete innehåller mer stärkelse. För mycket stärkelse per utfodring ställer till problem i våmmen. Alltså; de tål mindre givor/gång om man ger vete vs korn eller havre. Å andra sidan mycket mer energi i vete än i t ex havre, så man kan ge mindre.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #3 skrivet: 24 feb-09 kl 00:00 »
På de utfodringsföredrag jag varit med på så har kontentan varit; korn & havre är bra spannmål till får medans vete är mindre lämpligt. Vad det nu menas med det. Förmodligen det med stärkelsen.

En annan viktig detalj som de också trycker på är att man inte ska förlita sig på spannmål = kraftfoder, eftersom spannmål idag oftast har alldeles för lite av energi och protein.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 24 feb-09 kl 00:02 »
vete funkar fint att grodda med och ge som tillskott till de flesta djur, annars skulle jag inte rekomendera det till nåt djur. Det ger bara tjocka svullna magar och jag betvivlar att där är mycket av värde i det.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 24 feb-09 kl 17:42 »
Vete funkar bra ihop med ensilage! Om du fodrar med hö är lämpligt att kombinera vetet med ärtor(20%) eller soja(5%)för att få ett foder som är smältbart och med lagom mycket protein.

Protein och energi innehållet i olika foderslag kan man läsa mer om i den utmärkta boken Får av Erik Sjödin.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 feb-09 kl 18:14 »
De får hö och kokoncentrat till. jag kan troligen få tag på helt korn, har inte möjlighet att krossa det.

ulfg

« Svar #7 skrivet: 24 feb-09 kl 18:23 »
Du behöver inte tänka på att krossa något spannmål till får. Det är bättre att ge det helt för det smälter långsammare för dem då. Krossat spannmål blir lite för lättsmält för dem.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Fåraherden

• -
« Svar #8 skrivet: 26 feb-09 kl 19:59 »
Ett problem med Sjödins bok är väl att den kanske inte är helt uppdaterad när det gäller näringsinnehållet i grovfoder. Rundbalarna har revolutionerat det.

Jag ger förvisso kraftfoder mest av gammal vana. Men om man följer de rent innehållsmässiga råd Sjödin ger och går på de grovfoderanalyser jag gjort borde inte kraftfoder vara nödvändigt alls.
Men då talar jag om högkvalitativt ensilage, skördat i rätt tid. Om man tar hö exempelvis i Juli behövs säkerligen kraftfodret.
Mitt gutegäng har gått vintern igenom på grovfoder och mineraler och en hink spannmål ibland mest för att hålla dem tama. De är feta och goa som bollar. Ska noga följa hur det går runt lamningen.

Jag har ibland gett fåren mindre partier med vete. Har inte sett att de på något sätt farit illa, eller att det påverkat klassningen negativt. Vete är väl inte särksilt stärkelserikt. I sådan fall innehåller väl korn också stärkelse?
Har någon en konkret anledning till varför vete skulle vara olämpligt. Det innehåller ju rätt mycket protein.
Ärter går också bra. Men där bör man vara försiktigt. För hög giva och kistan pajar för fåren.
Håller med den som sa att får inte ska ha kross. Min upplevelse är att de tillgodogör sig kross sämre.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 26 feb-09 kl 20:29 »
Ett problem med Sjödins bok är väl att den kanske inte är helt uppdaterad när det gäller näringsinnehållet i grovfoder. Rundbalarna har revolutionerat det.
All foderstats beräkning (även den i Får) bygger ju på att man räknar hur mycket kraftfoder som behövs efter att man analyserat sitt grovfoder, så jag ser inga problem i detta. Rundbalandet har väl inte heller uitvecklats SÅ mycket sedan senaste upplagan ;)
                                               Mvh
                                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Fåraherden

• -
« Svar #10 skrivet: 26 feb-09 kl 21:04 »
Jag är nog inte helt uppdaterad på Sjödin. I den jag har berör han ensilage kort som något man har i plansilo på stora gårdar, passande mycket stora besättningar.

Men den är ju inte helt ny.
 Får väl gå och skaffa en ny Sjödin.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

hustran

« Svar #11 skrivet: 27 feb-09 kl 20:32 »
Min uppfattning om vete till djur är att det är det bästa till hönsfåglar.   

ulfg

« Svar #12 skrivet: 27 feb-09 kl 21:31 »
5:e upplagan Sjödin "Får" kom ut förra året. Stor skillnad äldre-nya upplagor. Nyaste upplagan intressant med mycket helt nyskrivet, t ex produktionsmodeller och stängsel. Kolla billigaste exet på nätet och beställ. Utgivningsår 2008.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 28 feb-09 kl 08:50 »
5:e upplagan Sjödin "Får" kom ut förra året. Stor skillnad äldre-nya upplagor. Nyaste upplagan intressant med mycket helt nyskrivet, t ex produktionsmodeller och stängsel. Kolla billigaste exet på nätet och beställ. Utgivningsår 2008.

Nyaste upplagan av Får finns till ett bra pris här i Åters bokklubb så mitt tips är att titta där!  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #14 skrivet: 15 mar-09 kl 13:31 »
Vete innehåller mer stärkelse. För mycket stärkelse per utfodring ställer till problem i våmmen.
Alltså; de tål mindre givor/gång om man ger vete vs korn eller havre. Å andra sidan mycket mer energi i vete än i t ex havre, så man kan ge mindre.

Japp :) kan tillägga att:
Vete har ett högt energivärde (MJ) men lågt lysininnehåll, lågt fettinnehåll och ett lågt fiberinnehåll. Proteinkvaliteten varierar men är i allmänhet sämre än i korn och havre.

Försök har visat att det finns risk för att vomstörningar uppstår vid höga givor vete.
Rekomendationen är 15-20 procent av den totala kraftfodergivan. Utfodras då gärna i kombination med t. ex kli och havre. källa:SLU
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #15 skrivet: 15 mar-09 kl 21:05 »
Å andra sidan har man provat i Danmark att föda upp lamm på endast vete vilket också fungerade.

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 4 användare (1 dolda)
kretslopp, javill, olenius

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser