Ett problem med Sjödins bok är väl att den kanske inte är helt uppdaterad när det gäller näringsinnehållet i grovfoder. Rundbalarna har revolutionerat det.
Jag ger förvisso kraftfoder mest av gammal vana. Men om man följer de rent innehållsmässiga råd Sjödin ger och går på de grovfoderanalyser jag gjort borde inte kraftfoder vara nödvändigt alls.
Men då talar jag om högkvalitativt ensilage, skördat i rätt tid. Om man tar hö exempelvis i Juli behövs säkerligen kraftfodret.
Mitt gutegäng har gått vintern igenom på grovfoder och mineraler och en hink spannmål ibland mest för att hålla dem tama. De är feta och goa som bollar. Ska noga följa hur det går runt lamningen.
Jag har ibland gett fåren mindre partier med vete. Har inte sett att de på något sätt farit illa, eller att det påverkat klassningen negativt. Vete är väl inte särksilt stärkelserikt. I sådan fall innehåller väl korn också stärkelse?
Har någon en konkret anledning till varför vete skulle vara olämpligt. Det innehåller ju rätt mycket protein.
Ärter går också bra. Men där bör man vara försiktigt. För hög giva och kistan pajar för fåren.
Håller med den som sa att får inte ska ha kross. Min upplevelse är att de tillgodogör sig kross sämre.