Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologiskt brödbak på SVT2.  (läst 3114 gånger)

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
Ekologiskt brödbak på SVT2.
« skrivet: 23 feb-09 kl 10:08 »
Ikväll kl. 19.30 kommer "Bullar av stål". Det är en danska som bakar enbart ekologiskt.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Patrik i Skåneland

• Skåne
SV: Ekologiskt brödbak på SVT2.
« Svar #1 skrivet: 26 feb-09 kl 13:09 »
Tack för tipset! Jag såg programmet och där var en del bra tips!
Och jag diggar Camilla Plum!

Kan ju tillägga att det var program 1 av 6, så nästa måndag är det dags igen.
Gå inte och dö förrän du har levt!

jenses

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 feb-09 kl 16:46 »
För oss som saknar tevemojängen:
http://www.dr.dk/dr2/camillaplum

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 mar-09 kl 20:35 »
och för oss som kan ta in Dansk Tv ...DR2 på söndagar 20.30. Programmet innan ...Bonneröven...är inte så dumt det heller.

Pen4

« Svar #4 skrivet: 16 mar-09 kl 12:59 »
Tack för tipset :)

Siri-Piri

• -
« Svar #5 skrivet: 16 mar-09 kl 18:11 »
Håller på och bakar en variant av hennes bröd med naturjäst, har surdeg istället. Ska nu grädda dem, och i receptet står det:

"Grädda bröden i 250 grader i 20 minuter, sänk värmen och grädda klart på 200 grader. Ta ut bröden och grädda småbröden i 200 grader."

Eh va?! Grädda klart? Men hur länge då då? Om de har 250 grader först så lär de ju bli "färdigbruna" så jag inte kan gå på färgen heller. Är jag dum kanske?

Hjälp mig litte illvasst nu, ni som vet. Eller bara gissar, det skulle åxå funka.
Hunting is not a matter of life or death.
It is much more important than that.

Hootenanny

« Svar #6 skrivet: 16 mar-09 kl 21:09 »
Jag tror inte hon (Camilla) brukar ange total baktid. Kanske du kan ta ut och knacka dem i botten, eller sticka i en stektermometer i mitten. Vilken temp som gäller för färdigbakat bröd är lite olika, men runt 95 grader C är kanske lagom.

Jag har gjort hennes franska bondbröd på surdeg, de skall gräddas i 10 min i 250 grader, och sen har jag haft inne dem i knappt 30 minuter efter sänkningen till 190 grader.
« Senast ändrad: 16 mar-09 kl 21:10 av Hootenanny »

Siri-Piri

• -
« Svar #7 skrivet: 16 mar-09 kl 21:17 »
Har bakat nu!

De fick vara inne i ca en halvtimme, och de var alldeles lagom klara! Dock jäste de mest på bredden, men det skyller jag på att min surdeg är alldeles ny och att jag inte har nån jäskorg. Har ätit mina platta limpor, och de smakar himmelskt!

En fråga till... Nu har jag ställt in min surdeg i kylen, är det rätt? Eller blir den ledsen nu?
Hunting is not a matter of life or death.
It is much more important than that.

Hootenanny

« Svar #8 skrivet: 17 mar-09 kl 18:22 »
Jag har min i en glasburk som rymmer knappt en liter, och använder inte riktigt all surdeg, sparar kanske 1,5 dl. Brukar hälla på lite mjöl och vatten, låter stå i rumstemp några timmar, och sen in i kylskåp. Inför bakning tar jag ut den så att den hinner nå rumstemp innan jag börjar med degen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkaren, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser