Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan getter och får bo ihop?  (läst 5296 gånger)

Kan getter och får bo ihop?
« skrivet: 31 okt-05 kl 23:45 »
Efter att ha blivit med bordercollie "måste" gårdens djurbestånd utökas med en liten flock får för vallningsträning.... då vi ordnat det så fint till våra getter funderar vi på om fåren kan gå tillsammans med getterna (dela hage och husrum) tills vidare.

Kan får och getter gå tillsammans?? Hur reagerar bockar/baggar på detta - någon som vet? Våra getabockar är snälla och vana att dela hage med nöt och hästar.

Har hört att fåren inte mår bra av att gå efter getter på bete p.g.a.  parasittryck... stämmer detta?

Tacksam för svar, ifall vi lyckas få tag i en lämplig fårflock.

MVH
Maria
Mossedals Lantrasgård
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Anna.D

Re:Kan getter och får bo ihop?
« Svar #1 skrivet: 06 nov-05 kl 08:17 »
Jag har mina 2 får och två getter ihop och det funkar bra.Det man ska tänka på är att de kan smitta varandra med sjukdommar.Så om du har M3 status på dina får så testa dina getter innan du släpper ihop dem./Anna.D

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 nov-05 kl 23:38 »
Jo, reglerna är såna pga att det lär vara svårt att skilja maedivirus (får) från CAE-virus (get), men om de verkligen kan smitta varandra är mycket tveksamt! CAE är en s.k. produktionsnedsättande sjukdom som endast drabbar några procent av getter och av dessa insjuknar bara 10-20 procent. Sjukdomen kan vara mycket gammal på getter och dess smittvägar är minst sagt komplicerade. Den sägs smitta med modersmjölken men det är långt ifrån säkert att den gör det. Jag skulle vilja påstå att om ni inte är med i maediprogrammet på får så finns det egentligen ingen anledning att inte ha både får och getter. Killingkött är en läckerhet och som slyröjare är geten långt effektivare än fåret.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

« Svar #3 skrivet: 07 nov-05 kl 01:20 »
Killingkött är en läckerhet och som slyröjare är geten långt effektivare än fåret.

O ja!! Killingkött har vi serverat till både fest och vardag, och "alla" säger att det inte går att äta.... tills de ätit köttet. Då har samtliga blivit saliga ;-))

Själv är jag getfrälst! Visst röjer de både sly och grannens rabatter, men de är generellt svårare att stängsla än får. Trots detta finns ingen risk att getterna får stryka på klöven för några får - fåren ska vi ju bara ha till vallhundsträning.

Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Anna.D

« Svar #4 skrivet: 07 nov-05 kl 07:35 »
När man är med i  maedi-visna kontrollen så tar man både på fåren och getterna samtidigt .Det står inte i paprena  om de smittar mellan get och får.men varför ska man ta på båda om det inte gör det?jag tycker också getter är ett härligt djur.Mina barn är helt galna i sina getter./Anna.D

Nystugus

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 17 nov-05 kl 12:40 »
Vill bara berätta att våra getter går alldeles utmärkt ihop med några gutetackor med bagge, både inne och ute och vid fodring.
Getterna knökar och bökar, så klart, men efter nån dag verkade fåren ha accepterat detta och slutade stå och förundrat begla på sina nya polare.

Kent och Tommy
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 nov-05 kl 21:51 »
Varför? Jag har försökt att ta reda på detta genom Jordbruksvärket, men får bara till svar att reglerna är sådana. Enda förklaringen skulle vara den som jag angav i mitt förra inlägg. Jag fick också höra att CAE huvudsakligen smittar genom modersmjölken och att det skulle vara risk att lamm diade på getterna - men herregud har dom aldrig varit utanför kontoret? Min egen förklaring är att det rör sig om överdrivna försiktighetsåtgärder och ett tillkrånglat regelverk som missgynnar den praktiska och naturliga djurhållningen. Känns situationen igen?

Anna.D

« Svar #7 skrivet: 20 nov-05 kl 09:10 »
ja allt ska vara så krångligt.Tråkigt men sant/Anna.D

andreana

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 dec-05 kl 10:54 »
Hej! :D
Jag har två får sedan tidigare, en tacka & en bagge, igår var jag och hämtade två getdamer på 3 år. Dessa getter är helt förfärade över fåren, en av dem kastade sig handlöst över staketet när hon såg fåren. Dock har dom nu börjat lugna sig lite granna & kan stå i samma hage & äta.
Nu är frågan, jag tänkte skaffa en bock till mina otroligt brunstiga ;D getdamer. Har fått erbjudande om en ungbock ca 1år gammal. Kan det gå att ha honom tillsammans med fåren ?
Min bagge är otroligt snäll & vet nog inte riktig hur man gör när man är dum. :-[   Vad göra?
 ???

Neiklot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 dec-05 kl 11:33 »
Det går bra om getterna inte stångar fåren!

Är det så, och man envisas, så kan man ta bort hånen eller plasta in dom med latex och lite sånt dära shit = men det är inte snyggt och mest ivägen för getterna!

Så stångas dom och du inte har mer plats - sälj vidare!

andreana

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 dec-05 kl 13:25 »
Plasta in dem med latex?
Har jag aldrig hör om förr, att man kan sätta små kulor på horen har jag sett men Latex? kan du förklara närmare?
 ???

ninna b

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 dec-05 kl 21:19 »
Hej på er alla.
Vi har en massa får och getter som delar hage och hem. Getterna är sturska damer som tar för sig mer än vad fåren gör. Bockarna är fredligare. Man får ordna det så att alla djuren har tillgång till matplats och mat-ro. Vissa djur måste alltid springa rundor i tron att grannen har fått bättre mat än vad hon har fått men finns det bara gott om plats så är det inget problem. Vissa getter använder gärna sin horn. Har man otur så kan man få skador fast det är ovanligt. Fåren går oftast undan för getterna. Sambete mellan får och getter är också bra eftersom getterna betar slarvigt och föredrar sly.

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 09 dec-05 kl 00:18 »
Enligt min mening och efter vad jag iakttagit så kompletterar får och getter varandra bra. Getter föredrar mer vedartade växter och får/kor mer gräs. Jag har aldrig upplevt hornen som "farliga".

« Svar #13 skrivet: 09 dec-05 kl 08:02 »
Tack för alla inlägg!!!

Vi har nu fått hem fåren (och det blir nog en hel flock värmländska får därtill :-) Fåren har fått en egen hage tillsvidare... men det känns skönt att veta att de nog kan gå tillsammans i framtiden.

Har ni erfarenheter av att ha både bock och bagge ihop? Slåss de om "sina" damer med varandra??

MVH
Maria

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #14 skrivet: 03 mar-07 kl 17:34 »
Min getflock utökades med ett antal "ulltussar" vilket varade i drygt tio år.  Inga direkta problem, men några iakttagelser:

De båda djurslagen är mera olika än man kan tro, och har bland annat olika språk.  Jag tror mina var två olika flockar hela tiden, som bara bodde på samma plats.  De accepterade varandras närvaro och höll reda på styrkeförhållanden, men umgicks inte särskilt mycket.  Doftstämplade eller kontaktlåg inte särskilt ofta och så.  De åt samma saker, men i olika grad: getterna mera löv, fåren närmare marken.  Vid promenad har de också helt olika mönster, fåren stannar mycket längre på samma plats för att beta, och reagerar på faror (inbillade eller verkliga) på olika sätt.  En av mina kompisar hade 2 getter i en hage och 10 får i en annan.  Vägen gick mellan hagarna, och det syntes tydligt vilka djur som gick i vilken hage:  Fåren betade löv till ungefär en meter upp, getterna två.

Och om Du går på promenad med dem, så går getterna gärna före Dig, medan fåren mera följer efter.  Killingarna främst i getflocken.  Hunden går allra först när den inte är i tjänst.  Prova att vända 180 grader, och se hur snart det blir likadant igen.

När de var ute och jag serverade havre, slutade fåren snart att bry sig.  De hann ändå aldrig med.  Bättre att fortsätta beta än springa i kapp med djur som är snabbare.  Så det fick bli andra metoder för att få hem fåren.  Men det har Du ju.

Getterna har betydligt starkare signaler i samband med brunst, så baggarna reagerar på getternas brunst, men inte tvärtom.

Såväl baggar som bockar slåss eller brottas då och då för övnings skull och för att det är roligt (tror jag  :)).  Eftersom de har olika språk uppstår lätt följande missförstånd:

Bockarna slåss på ett ganska rituellt vis, de står huvud mot huvud och vaggar lite sidledes, varefter de backar 2-3 steg, går upp på bakbenen, hoppar framåt och brakar ihop skalle mot skalle med hjälp av kroppstyngden.  Efter en stunds "dragkamp", nej, "tryckkamp" börjar de från början igen.  Att bara smälla till är oschysst.

Baggarna backar upp till 10 - 15 meter var, och springer sen i full fart tills kollision inträffar.  Detta kräver nog inte så lite mod, och det är här olyckor kan inträffa med brutna baggnackar.

Så när en bock och en bagge slåss, tycker bocken att baggen är feg, som inte törs gå upp på bakbenen och braka samman.  Baggen backar och bocken följer efter.  Baggen tycker bocken är feg som inte törs backa längre.  Till sist smäller baggen till ändå, och träffar bocken i magen.  Detta tycker bocken är "mot reglerna", och då behöver ju inte han heller följa regler, eller hur?  Smäll till bara!

Behornade bockar tar gärna motpartens framben mellan hornen och demonsterar:  "Titta här, jag skulle kunna bryta benet på dig om jag ville".  Sen sänker han hornen och låter honom komma loss.  Så fortsätter de, och båda försöker få tag på den andres ben och samtidigt hålla undan sina egna.  Vuxna bockar tränar sina barn, särskilt sönerna.  Då kan man se hur han reser sig i sin fulla höjd, och faller ner mot killingen.  Just före kollisionen bromsar han upp sin tunga kropp, och i stället för ett stort brak hörs ett litet "Pling!" när horn eller skalle möter varandra.  Jag antar att baggar tränar de unga på samma sätt, men har aldrig sett det.

Tja, allt det här och lite till har Du väl sett redan.  Hur har det gått?

Och hunden, hur har den utvecklats?  Min BC kunde skilja mellan får och getter, och hämtade bara den ena sorten om jag bad henne.  Och gissa om jag var tacksam den dagen jag skulle försöka få ut en griskulting ur får- och getboxen...  Bara be hunden om "griisarna, allihop!" och hon sorterade ut den.  Den kom INTE frivilligt, den hade jätteskoj!
« Senast ändrad: 03 mar-07 kl 17:45 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser