Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dum fråga...  (läst 4049 gånger)

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
Dum fråga...
« skrivet: 22 feb-09 kl 20:32 »
.. men vad har man vaktlar till? Alltså, de är jättesöta och bara det är ju en anledning till att ha dem, men rent praktiskt? Det är väl inte mycket att äta på dem och äggen måste ju vara pyttesmå?

Inget ont menat om vaktlar; jag är bara nyfiken på dem ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Dum fråga...
« Svar #1 skrivet: 22 feb-09 kl 21:02 »
Jag är i full gång med att planera inför mina småttingar just nu!  ;D
Ringde uppfödaren igår och hon hade fått fram några stycken åt mig, ska hämta dem om 2 veckor!  :)

Får se hur jag trivs med dem... Anledningen till att jag blev nyfiken på dem var framför allt för att de är ju så otroligt söta!  ;D
Kommer ihåg när jag var liten och vi fick en korg med vaktelägg utav en som hade ... Äggen är ju också otroligt söta! Och vad jag minns så var de väldigt goda också!  ;D

Jag kommer att ha mina vaktlar framför allt för sällskapets skull!
Äggen har jag absolut inget emot eller!  ;D

Om jag trivs med dem så kommer jag troligen försöka mig på att kläcka fram några pyttesmåttingar med!

Jag äter inte kyckling (höns) och har inte gjort sedan jag var 9 år gammal... Har därför funderingar över hur det blir om jag får en massa vakteltuppar över.  :-\ Stora höns har vi alltid blivit av med tupparna och vi har gott om plats åt alla... Däremot kommer vi inte ha plats över för en drös vakteltuppar (burar och sådant) Har hört att de kan vara väldigt elaka mot varandra också, stämmer detta? Och att de är väldigt på hönorna...

Hur lätt är det att bli av med vakteltuppar?
Går i tankarna just nu att... Ja, jag kan klara det! Är faktiskt nyfiken på hur vaktel smakar... Och av någon anledning så känns tankarna lättare att avliva och äta upp en vaktel än att ha ihjäl en av sina älskade stortuppar! (DET GÅR JU BARA INTE!  :'( :-[ HAHA, KOMMER IHÅG NÄR EN MAMMA TILL EN SOM SKULLE KÖPA VALP FICK SE EN KYCKLING "JA, DE ÄR SÅ SÖTA NÄR DE ÄR SMÅ".... "JA, MYCKET BÄTTRE ÄN HUNDAR!" SÄGER JAG.  :-[ ON FORTSÄTTER MED "FAST SEDAN SÅ SLÅR JU HUNDARNA DEM!".... HON FICK ETT STORT "NEEEJ!" I ANSIKTET...  :-[)

Har ingen aning varför dock... Aja, vi får se hur det blir.  :-\ Tror deras beteénde kommer att avgöra hur det blir. (Hört att de är väldigt fladdriga och svåra att få tama vilket spelar en stor roll hos mig... Om en pippi vill ligga bra till hos mig ska den vara klok (som våra höns och min undulat är), snäll och tam)  ::) ::)

Önska mig lycka till med att tämja dessa små fladdrande saker!  ;D (Har lyckats med det mesta)
« Senast ändrad: 22 feb-09 kl 21:06 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

peppz

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 feb-09 kl 21:17 »
.. men vad har man vaktlar till? Alltså, de är jättesöta och bara det är ju en anledning till att ha dem, men rent praktiskt? Det är väl inte mycket att äta på dem och äggen måste ju vara pyttesmå?

man har dom antingen för att man gillar dom..  folk har ju hamstrar och katter och alla möjliga konstiga djur som inte fyller någon spec funktion..

eller så har man dom för att fylla ut sin trädgårdsvoljär med en liten trevlig marklevande fågel...

eller för äggen och köttet..
visst är äggen små och det går åt en hel vaktel/person om man äter dom men dom är sällsynta och räknas som en delikatess som man får bra betalt för så det går ekonomiskt upp mot en vanlig höna faktiskt om man bara har en bra köpare att leverera till som har avsättning för dom..

jag har dom nog själv för alla de ovan sagda anledningarna och det finns säkert någon som kan komma på fler bra anledningar...
/Peter ;D
Kennel SweetCaileanz

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #3 skrivet: 22 feb-09 kl 21:27 »
Ja dom är ju verkligen söta :)

Hurdant smakar vaktel-köttet? Jag har käkat mycket i fågelväg men aldrig vaktel. Är det som höns eller mer åt duv-hållet?

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 22 feb-09 kl 22:13 »
Vaktlar likt kaniner kan man lätt ha som sällskap eller produktion. Den (tama)japanska vakteln har tagits fram som produktionsdjur på 1800-talet, den var mest sällskapsfågel före det.

Äggen är små?   de är ca 9% av vaktelns kroppsvikt, där hönan har ca 3%.   
De växer fort, och börjar värpa fort, flera generationer/år.

Man får mer mat från samma yta med vaktlar än höns.  Detta  är viktigt bland jordlösa människor i många länder.
Det betecknas som lite lyx här, men det är ett viktigt näringsmedel annorstädes.

En som är van vid en stor biff, får ju äta ett par vaktlar, men man kan ju göra flera rätter och då räcker en.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

peppz

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 22 feb-09 kl 22:37 »
absolut skytten, håller med dig helt,  jag ville oxå påskina att de är mer ekonomiska än man tror.
men hissen gick visst inte ända upp hos mig ikväll :P
Du fick fram det mycket bättre..
Jag visste att vaktel har högre %produktion än "vanliga" höns men inte att det var så otroligt mycket...
/Peter
Kennel SweetCaileanz

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #6 skrivet: 23 feb-09 kl 08:32 »
Att vaktlarna är elaka ja.. det kan jag skriva upp på.. har nu gallrat ut 2 tuppar än så länge (är ju bara i starten av mitt vaktelgäng, skall ha 50 hönor)
Är nu uppe i 7 hönor och en tupp.. den snällaste tuppen fick vara kvar.. resten bort. Vill ej avla på elaka tuppar.. nu har dom precis börjat lägga ägg allihopa så snart dags att slänga dom i kläckarn och förhoppningsvis få flera..

Men tuppar och hönorna är elaka.. dom måste ha utrymme för att ej bli uttråkade och hitta en hackfågel, kunna springa och ha gömställen att gömma sig på. Problemet är ju bara att leta efter äggen då dom har stora ytor..  :-\
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 23 feb-09 kl 08:44 »
Min kompis har vaktlar.
Kineser, Japaner och tofsvaktlar.
I början då hon inte visste bättre
hade hon flera tuppar ihop med hönorna.
De skalperade varandra.
Vidriga, små varelser :P
Nu har hon haft små grupper och det har fungerat bra.
Sist fick hon 15 naturruvade tofsvaktlar.
Varav 9 har överlevt.
Trevliga små ägg att både titta på och äta upp.
Jag retas med min kompis och kallar dem för "ohyra".
Du får väl prova.
Hedemorahöns

peppz

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 23 feb-09 kl 08:55 »
Att vaktlarna är elaka ja.. det kan jag skriva upp på.. har nu gallrat ut 2 tuppar än så länge (är ju bara i starten av mitt vaktelgäng, skall ha 50 hönor)
Är nu uppe i 7 hönor och en tupp.. den snällaste tuppen fick vara kvar.. resten bort. Vill ej avla på elaka tuppar.. nu har dom precis börjat lägga ägg allihopa så snart dags att slänga dom i kläckarn och förhoppningsvis få flera..

Men tuppar och hönorna är elaka.. dom måste ha utrymme för att ej bli uttråkade och hitta en hackfågel, kunna springa och ha gömställen att gömma sig på. Problemet är ju bara att leta efter äggen då dom har stora ytor..  :-\

vakteln vill ju naturligt hålla en liten familjär flock, röra sig på en relativt stor yta och ha endast en dominerande tupp i reviret.
och har dom möjlighet att leva så är dom ganska snälla för att vara höns.  dom håller hårt på ordningen, men bråkar inte i onödan..
miina värphöns tex tjafsar om allt, sittpinnar, ätordning, solplatser...  vaktlarna bryr sig inte om sånt..
men dom är intensiva och ofta har vi dom i för stora grupper på för små ytor med för få hönor per tupp. då kan dom bli riktigt otäcka :S

Jag tycker också att elaka individer ska gallras ut direkt, men man ska ta hänsyn till hurdan miljö man lyckats erbjuda sina djur...
Kennel SweetCaileanz

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 23 feb-09 kl 08:57 »
Kan de vara ute året om? Ännu en dum fråga, kanske ???
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 23 feb-09 kl 13:10 »
Har du äggproduktion så inte mer än en tupp och 10-15 hönor i buren. De tuppar du ska föda dej själv på, bör inte ha mycket ljus de fem sex veckor de ska leva, då slåss de mindre. Men visst de blir flintskalliga med tiden, vem blir inte det?
Egen skum bur till tupparna som ska hamna på bordet!

Lägg lite intressant foder i ströet, lite pellets eller frön, så de har lite att göra.

Vid avel en tupp och tre hönor i en bur, om det går att ordna.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 23 feb-09 kl 13:31 »
Hmm... 1 tupp och 3 hönor.

Jag har beställt 1 tupp och 4 hönor... Men det kanske inte spelar så stor roll med en ynka höna för mycket?  ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #12 skrivet: 23 feb-09 kl 13:35 »
4 är inte för mycket..
Har läst att de kan ha allt från 3-8 per tupp..

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 23 feb-09 kl 13:40 »
4 hönor går bra, du får fler kycklingar med fyra hönor, men med några äggs mer insats. Tre är för att få max kläckprocent, men med  i en grupp får du fler kycklingar med en höna mer.  Mycket mer än fyra är däremot inte så lyckat om man vill ha bra kläckprocent.

Margit

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 mar-09 kl 17:58 »

Jag är också nyfiken!  ;D

Min man är kock och fick en leverans med vaktelägg, han tog hem några stycken och frågade om vi inte hade någon ruvhöna  ::) (han som tycker att vi har för många djur redan).

Någon ruvhöna har jag inte för tillfället, men en snäll forummedlem har petat in 6 st. av dessa ägg i sin kläckare, det ska bli spännande att se om det blir något - jag har ju ingen aning om ifall de är befruktade ens, men ett spännande projekt  ;)

Dessa vaktelägg var visst ganska stora, de var fläckiga - så en japansk jumbovariant kanske??

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #15 skrivet: 29 mar-09 kl 19:10 »
Jag har dock reflekterat över att dom japanska vaktlarna är dom bruna stirriga, nervösa och elakare.. ger utfall mot mig och andra djur.. j-vla pippi rent ut sagt.. men dom ljusa honungsfärgade.. fromma som lamm.. jättesnälla och älskar att bli kliade..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 29 mar-09 kl 19:47 »
Jag har dock reflekterat över att dom japanska vaktlarna är dom bruna stirriga, nervösa och elakare.. ger utfall mot mig och andra djur.. j-vla pippi rent ut sagt.. men dom ljusa honungsfärgade.. fromma som lamm.. jättesnälla och älskar att bli kliade..

Du har nog favoriserat de honungsfärgade från början ;).  De bruna är ju mer likt den vilda formen.

Vaktlar kan vara stirriga och även "elaka", kullarna kan dock variera.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #17 skrivet: 29 mar-09 kl 20:05 »
Har man stirriga och elaka vaktlar så får man kläcka många och gallra dem hårt. Jag tar bort alla som visar tendens att hacka en annan. På så vis har jag kläckt mest efter de lite lugnare djuren i flera generationer och nu är det sällan jag har nåt hackat djur.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #18 skrivet: 29 mar-09 kl 20:32 »
Nja.. faktiskt inte.. höll på mest med dom bruna odjuren.. men nja.. nu är jag faktiskt talat lite skraj att hålla på med dom haha.. nåja.. 60 ägg skall in i kläckarn.. sparade den gula snälle tuppen så hoppas det finns störst anlag för dom gula att övervinna dom bruna rackarna..

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #19 skrivet: 29 mar-09 kl 21:21 »
Eftersom de cremefärgae är mycket populära har de säkert avlats mer än de viltfärgade på att vara snälla. Men sen beror det helt på stam också. Mitt råd är i alla fall att kläcka mycket och gallra bort alla som uppvisar hackbeteenden innan man kläcker av de nya djuren. På så sätt minskar beteendet i varje generation och försvinenr nästan helt tills lut. Men även de cremefärgade kan. De var bland de elakaste av mina när jag började med japaner -04 men nu är alla stammar och färger jag har mycket lugnare och det är sällan det blir hackskador.

Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser