Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dånar i duvslaget ....  (läst 5916 gånger)

Lars på Solbacken

• Västergötland
Dånar i duvslaget ....
« skrivet: 22 feb-09 kl 19:45 »
Hej!

Kunde inte låta bli att skriva om att det dånar i duvslaget :)

Har duvslaget vägg i vägg med vedskjulet och när jag är inne för att hämta ved så dånar det från duvslaget, det är hanarna som i sitt slag kuttrar och hoar på honorna som går i ett ungduveavdelning intill så dom kan se på varandra.

Det låter så häftigt att dom kan låta så och det är just nu en tid som dom är riktigt på allerten med andra ord så är det våren som har tagit tag i deras känslor.

En vacker dag nu i månadsskiftet februari/mars sätter jag in honorna till deras hanar och det uppstår vårens värsta kukilurum på dom. Duvorna parar sej och äggen kommer i regel nästan samtidigt hos paren och sedan kläcks dom efter 18 dagar, vid ca. fyra veckors ålder flyttas dom till ett ungduveslag där dom får extra proteinrik "baljväxter" mat.

Man ska ta tillvara denna sköna tid som nalkas med duvungar, kycklingar och andra djur ungar på gården, hoppas ni har tid att göra det. ;)
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Lars på Solbacken

• Västergötland
SV: Dånar i duvslaget ....
« Svar #1 skrivet: 22 feb-09 kl 19:49 »
Blev lite fel :-[
När duvorna har paratsej så tar det i regel 7-10 dagar innan äggen läggs

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 mar-09 kl 19:58 »
Hej

nu har duvorna parats ihop sedan dom har varit åtskilda, honor i ungduveslaget och hanarna i flyg. och avelsslaget där hanarna har sitt egna rede som dom försvarar från andra duvhanar.

När man sätter duvorna i par så här får dom äggen ungefär samtidigt och man kan laborera lite vilka par som man vill ha mer ungar ifrån osv. Det är bra att få ungarna samtidigt också för den del att man vill tävla med dem till hösten.

Det är en härlig tid nu när det blivit några plussgrader ute, man går och tittar till paren hur det går och man sträcker fram handen för att kivas lite med dom, ett sätt att stärka banden mellan duvor och skötare och duvägaren lär känna sina duvor för dom är individer precis som så mycket annat.

Om ca. 5 dagar ställer jag in en redskål till duvparet och strör ut lite småpinnar och halmstrå på golvet så dom börjar bygga sitt rede i skålen. När alla har hittat sitt rede så öppnar jag för friflyg och då passar dom på att samla pinnar utifrån till redet. Det är då duvor överallt tycker man. Jag har ca. 23par som ska ses till.

Lycka till i avels säsongen
/Lars

Taggis

• vänner
« Svar #3 skrivet: 28 mar-09 kl 12:05 »
Vi har ett duvpar (vilda) som kommer varje år & får ungar i vår lind på gårdsplanet ,det är väl samma par eller ?
Såg för 1 vecka sen att dom gick omkring & samlade lite pinnar & annat på gräsmattan ....det börjar bli vår  ;D !
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 mar-09 kl 15:59 »
Hej Taggis, vist är det väl ett härligt vårtecken med duvorna. Jag skulle tro att det är samma par som kommer år för år. Skulle den ena förolyckas så skaffar den andra sej en ny partner.

Skulle tro att det är ringduvor du har som häckar i linden. Man kan ett par vita fläckar på var sida om halsen och när dom flyger så syns det vitt i vingarna och förövrikt så är dom blågråa. Det finns även turkduvor, och dom är ljusbruna med svartvita fläckar på var sida om halsen och mindre än ringduvan.

Njut av pinndragande duvor i vårtider ;D
/Lars

Taggis

• vänner
« Svar #5 skrivet: 13 apr-09 kl 10:18 »
Japp de är ringduvor som bor i linden dom ser ut som dom du beskrev ,fast nog ser dom lite rostbruna ut på bröstet tycker jag.
Fina är dom där dom promenerar på gräset & pysslar med sitt  :).

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 apr-09 kl 13:06 »
Måste ju visa bilder på lite av duvorna och dom nykläckta ungarna. Nu har en skön tid börjat och man får följa livets gång med äggläggning och ungar som kläcks, och sedan växer dom upp. Man går och kickar, håller och känner hur dom blir och vad det blir för färger osv.
Man får en sån skön känsla av att få vara med och uppleva just det här som sker nu, livets gång som sker intill en ;D

Njut av tiden som är!

/Lars

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 28 jun-09 kl 12:53 »
Vilken härlig tid vi har. Duvorna är det full fart på och dom förgyller tillvaron på gården så jag tänkte visa några bilder på lite duvungar som har blivit.

/Lars

Taggis

• vänner
« Svar #8 skrivet: 30 jun-09 kl 09:59 »
Såå fina ungarna är ,dom choklad bruna var ju så läckra vad kallas dom ?
Nångång ska jag ha duvor igen men tills vidare så får jag vara nöjd med dom som bor i vår lind .

Förresten nu undrar jag finns det nån möjlighet att en duva lägger ägg i höns rede ? Här dyker det upp små ägg i ett rede med jämna mellanrum trodde det först var en ung höna men jag tycker inte dom blir större vilket dom ju skulle vara nu .
Så kan de vara en duva ,dom är ju i hönsgården & är ju inte rädda heller direkt ?

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 17 jul-09 kl 17:41 »
Dom chokladbruna duvorna är också brevduvor, har fått sju st. i år som har den färgen. Försöker få fram en bra flygstam av dom, tar sin tid men det är intressant och kul att försöka få fram något sådant.

Tror inte att det är duvor som går in och lägger ägg i hönsredena. Det brukar vara en höna som har hållit upp med ägglägningen pga något. Och när det första ägget kommer så brukar det vara litet, så verkar det vara här iaf.

Nu har träningen för ungduvorna börjat "ska se om jag inte kan sända in någon bild" och i början på augusti kommer den första ungduvetävlingen.

//Lars

Lars på Solbacken

• Västergötland
SV: Dånar i duvslaget/Ungduvor mm.
« Svar #10 skrivet: 05 aug-09 kl 00:22 »
Här kommer ett par bilder från en av tränings släppen med ungarna och till helgen kommer första dist. tävlingen på ca. 12 mil från Lesjöfors för årets ungduvor.

Ska bli spännande att se vilken av dom som kommer först hem.

/Lars

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 20 aug-09 kl 19:23 »
Ja, nu har vi kommit till slutet av augusti månad och på lördag den 22 går sista ungduvetävlingen av stapeln och även den sista tävling med äldre duvor.

Förra helgen gick våra flygningar från Ludvika 15 mil för mina duvor. Kl. 08.30. släpptes dom från korgarna och dom första duvorna var hemma strax före tio i elva "två t. och 18 min." Det var fyra ungduvor som kom från hög himmel och bara dök i en cirkel ned för att landa på taket och gick in på en gång.

Dom besöker drickekaret där jag gett dom honungsvatten och så får dom småfröer som godis samtidigt som jag visslar på dom. Just det här att dom kommer hem från en flygning känns så härligt på något sätt, där har dom varit långt hemmifrån och flyger hem i rasande fart Precis som att dom har en längtan hem till slaget "och förstås deras skötare  :-[" Man räknar ut hastigheten meter per minut dom har flugit i genomsnitt och dom första hade 1065 m/min. inte så illa fast det var lite motvind.

/Lars

Daniel. S

• Brevduvesport är livet
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 23 aug-09 kl 22:29 »
Riktigt fin bild på släppet ;)

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 30 dec-09 kl 15:14 »
Hej!

Nu i helgerna har jag särat på mina honor och hanar.
Hanarna får gå i den avdelning dom har sitt rede i och honorna får gå i ungduveslaget.

I slutet på februari kommer jag att tillsätta den hona till den hanen som passar henne bäst som jag tycker :-[
I och med att jag särar på dom så undviker jag dels tidiga äggläggning och mycket lättare att para ihop dom man vill ha ihop för att kunna avla. Ett plus också är att man får dom flesta ungar samtidigt kläckta nästan och det i sin tur är bra när man ska träna dom att hitta hem.

Önskar er
ETT GOTT NYTT AVELSÅR
Lars

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #14 skrivet: 30 dec-09 kl 15:36 »
Hej!

Nu i helgerna har jag särat på mina honor och hanar.
Hanarna får gå i den avdelning dom har sitt rede i och honorna får gå i ungduveslaget.

I slutet på februari kommer jag att tillsätta den hona till den hanen som passar henne bäst som jag tycker :-[
I och med att jag särar på dom så undviker jag dels tidiga äggläggning och mycket lättare att para ihop dom man vill ha ihop för att kunna avla. Ett plus också är att man får dom flesta ungar samtidigt kläckta nästan och det i sin tur är bra när man ska träna dom att hitta hem.

Önskar er
ETT GOTT NYTT AVELSÅR
Lars

hej Lars!

kan du inte berätta lite mer om dina duvor!!  jag har haft brevduvor, ca 10st men de har med tiden försvunnit ;S.........jag funderar på att bygga om min lekstuga som står på tomten o skräpar till ett duvslag :D   Men så kommer problemet som jag hade med mina andra duvor!!! HÖKEN! jag kunde ju knppt släppa ut dem, de flög bara upp på taket och så kom ju den där jättefågeln och tog en!!!  Hur gör du med dina när de rastas?? Var mina bara lata å inte flög runder, eller??

tacksam för svar!  ;D  //njura
« Senast ändrad: 30 dec-09 kl 15:38 av njura »
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 31 dec-09 kl 15:37 »
Hej Njura!

Vad synd att dina duvor försvunnit . Det fungerar bra att ha duvor i en lekstuga fast det bästa är på en vind eller magasin. duvor vill bo högt då trivs dom bäst och man får en torr miljö.

10 duvor är ett bra antal att börja med och då när man skaffar dom så ska dom vara ungefär fyra veckor gamla, precis då de har lärt sej att äta fast inte kan flyga. Placerar du in/utflyget så högt som möjligt har ungarna möjlighet att ligga på in/utflygningsbrädan och se sin omgivning runt duvslaget. Du kan även sätta en nätbur på brädan så inte någon katt kommer och skrämmer iväg dom.

Misstänker du att höken kommer och tar av duvorna så måste du stänga för kanske en vecka så höken har dragit förbi. Har du ett häckande hökpar i din omgivning är det inte så kul. Om det är så så får vi ta upp det då.

Nu håller jag på att förbereda några ungar som jag ska ha med på en brevduveutställning i Mölndal den nionde januari. Och den 16 januari kommer det att vara en brevduve utställning på Sötåsenskolan i Töreboda. Och där ska jag ha med några också, det är kul att ställa ut lite och framför allt träffa andra duvintresserade.

Du kan titta på trådar jag har startat tidigare, där har jag skrivit mer och även lagt ut bilder.
Om det är något mer du undrar över så skriv gärna så ska jag försöka svara.

Hälsn.
Lars

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 24 jan-12 kl 11:26 »
Hej!

Tänkte dra fram den här gamla tråden.

Idag har jag börjat sära på honor och hanar i slagen. Hanarna får gå kvar i duvslaget "avdelningen" där redfacken sitter o honorna får gå i ungduveslaget. Dom unga hanarna får lära sej nu att ta sina nya redfack och dom gamla hanarna får gå kvar i sina gamla fack och i början på mars sätter jag in honorna till respektive hane, nu är dom uppladdade för avelssäsongen och ett väldigt kuttrande hörs om dagarna.

I februari börjar jag att ändra fodret suksesivt till mer vete och ärtor samtidigt så minskar jag på kornet, i början på mars har dom avelsfodret och alla har kommit i häcknings kondition "lika dant gör jag oxå med hönsen" Ankorna får vänta lite till"

När duvorna parat ut sej och dom unga hanarna tagit sina reden börjar äggen komma o då i regel först från dom äldre paren.

Det var lite nu så här i början på året vad man kan tänka på.

/Lars

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 29 feb-12 kl 09:46 »
Hej!

Nu har det varit ett så fint vårväder att jag satt duvorna i par.
Dom yngre duvorna håller på att lära sej ta sina reden, under
tiden dom börjar ligga och hoa i ett hörne av redet ställer jag in
en redskål där dom lägger sej i. Nu öppnas slaget så dom kan
flyga ut o samla pinnar för att bygga med.

Fodret har gått över från vinterfodret till avelsfoder och det är
bara att njuta av friflygande pinnsamlare som ska lägga årets
första ägg. Avelssäsongen är här ...

Lars

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 06 apr-12 kl 10:06 »
Hej igen!

Nu har det gått en tid och duvorna har kläckt och jag har börjat ringmärka dom första.
En skön tid väntas med att gå o kika vad det kan bli för färger på dom små liven.
Har haft ganska mycket angrepp från både sparvhökshonan och duvhöken och ev.
falken så nu får dom sitta inne några dagar innan jag släpper ut dom igen.

Hoppas det går bra för era duvor oxå.

/Lars

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #19 skrivet: 06 apr-12 kl 21:41 »
just nu har jag bara två par kvar av mina brevduvor. vill med ha lite ungar men de vägrar lägga ägg?
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser