Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tackor som får fnatt?  (läst 2968 gånger)

Norna

• Blekinge
Tackor som får fnatt?
« skrivet: 21 feb-09 kl 19:56 »
Jag måste bara höra om era får beter sig som mina  :-[

Allt börjar med att en tacka liksom hoppar jämfota och stampar med klövarna hårt i marken, varpå samtliga får sätter av i "galopp" full fart, över stock och sten och stenmurar... till de tvärstannar. Och så på någon sekund hoppar någon annan "jämfota" och så bär det av åt ett annat håll :) Så håller de på ett tag och sen är det som om ingenting hade hänt. Alldeles lugnt  :-[

De kan hålla på att springa runt ett tag, typ fem minuter i alla fall. Dom springer av alla krafter och nästan ligger ner i kurvorna. Detta beteende kan också starta med att någon stångar en av de andra tackorna.

Gör era får också så? Vad kan detta betyda? Någon form av lek? Dom springer alltid tätt, tätt tillsammans.

Jag kan svära på att de inte blir skrämda, det brukar vara alldeles lugnt i hagen innan detta beteende börjar.
« Senast ändrad: 21 feb-09 kl 19:58 av Norna »
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

ulfg

SV: Tackor som får fnatt?
« Svar #1 skrivet: 21 feb-09 kl 20:04 »
Mina får är också helknäppa. Din beskrivning var väldigt träffsäker, jag brukar stå och skratta åt dem när de får fnatt så där ibland. Gärna efter att de fått havre eller nåt. De är väl glada och lattjar till det, som en flock. Särskilt det lilla bagglammet tycker de här lekarna är roliga - då är han mer i luften än på marken.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 feb-09 kl 20:36 »
Låter som ett äkta lammrace, fast det är tackorna som har drabbats av vårkänslor ;D Då kan de bete sig så, glömma bort att de är gamla och respektabla....
Det är lammracen som gör att jag fortfarande har får...
Underbart att se!!!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 22 feb-09 kl 15:21 »
Låter som ett äkta lammrace, fast det är tackorna som har drabbats av vårkänslor ;D Då kan de bete sig så, glömma bort att de är gamla och respektabla....
Det är lammracen som gör att jag fortfarande har får...
Underbart att se!!!!!

Ja, det är ju helt underbart med lammrace. Hade nästan glömt bort det.  :D Vi släpper våra första tackor som lammat och lamm i en liten hage som gränsar till vägen. Folk som passerar på kvällarna kan stå långa stunder och titta på hur lammen racar runt. Ofta är det någon ängslig mammatacka som springer efter för att hålla ordning på sitt lilla barn.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vildrosen.

« Svar #4 skrivet: 22 feb-09 kl 15:24 »
Låter som en underbarn syn. Skrattar lite för mig själv då jag föreställer mig hur det ser ut....  ;D
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

fungilla

« Svar #5 skrivet: 22 feb-09 kl 15:29 »
Härligt, mina lamm racar inte så men studsar upp och ner
Gunilla
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 22 feb-09 kl 19:15 »
Jag hade en trillingtacka förra året som var väldigt bra mor. Hennes lamm vill racea med de andra lammen, men tackan tyckte att lammen var för unga.
Då gjorde hon ett eget race åt sina lamm :o
Hon sprang bort åt andra hållet och ropade på sina lamm, juvren slände och hon studsade. Sen gjorde den lilla familjen ett eget race över stock och sten. Efter några dagar var lammen stora nog att leka med de andra barnen ;D

Är de inte enorma, dessa får?!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Norna

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 22 feb-09 kl 20:33 »
Kul att läsa era erfarenheter!!  :)   ;D
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Camillur

« Svar #8 skrivet: 23 feb-09 kl 10:02 »
Sådana race gjorde mina Värmlandstackor med 15 dagars mellanrum hela hösten. Jag trodde då att det kanske hade något samband med brunst.
Fast nu är de dräktiga får de fortfarande liknande "spel" i bland. Stångas och hoppar över varandra. Jag hoppas i alla fall att de är dräktiga...
Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
« Svar #9 skrivet: 23 feb-09 kl 11:16 »
 ;D Jag skrattar gott när jag läser det ni skrivit!

Ni ska veta att det ser rätt roligt ut när 19 "gravida" damer studsar runt i fårhuset här hemma!!

:P Angelica
Älskar djur... människor också!

Vildrosen.

« Svar #10 skrivet: 23 feb-09 kl 16:20 »
Vi har nu 3 små små lamm (en ensam + 2 syskon) som nu har börjat "hoppa runt" eller kanske ska man säga studsa. De ser så underbara ut. Jag var upp i natt hos dem (kollade de övriga tackorna som ska lamma) och blev stående en stund och bara tittade på de små liven. Så underbart
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Taggis

• vänner
« Svar #11 skrivet: 24 feb-09 kl 00:02 »
Hmm....då är mina töser väldigt städade då för jag har aldrig sett dom få såna tack fnatt,eller så är dom blyga & gör det när dom vet att jag inte tittar . Men jag ska nog tjuv titta jag när dom tror jag inte ser hi hi  :-*,hur nu de ska gå till för jag tror dom luktar sig till när jag är ute för dom bääar alltid då.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 24 feb-09 kl 00:08 »
Mina har inte heller fått några tackfnatt..inte vad jag sett ialla fall. Får kanske spana på dem ännu oftare nu :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

« Svar #13 skrivet: 27 feb-09 kl 15:26 »
Mina tacklamm kör racet var dag efter halmning ;D Fast jag har sett deras mammor ibland också, någon drar iväg och resten följer. Ungefär som ystra kor vid vårsläpp. (Fast det behöver inte vara vår alls utan rent av vinter).

hustran

« Svar #14 skrivet: 27 feb-09 kl 20:28 »
Våra tackor har som ni just beskrivit, hoppat och farit runt glada som attan. det beror nog på att de mår så jäkla bra .njut och var lyckliga.     ;D

ulfg

« Svar #15 skrivet: 27 feb-09 kl 21:34 »
Efter omgång med havre/tackfor till tackorna och  1 äpple + 1 morot till baggen, fodrat utomhus  är det kalas efteråt och dags för ett rally. Om vädret är bra, dvs torrt och soligt. Får har faktiskt humor.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #16 skrivet: 27 feb-09 kl 21:46 »
Mina får också fnatt. Det är mycket roligt att titta på men en gång blev jag nästan rädd. Jag ville se hur dom reagerade om jag började springa och jag hade bara sprungit några få meter innan dom blev heltokiga. Dom sprang omkring, upp o ner för några stora stenar som ligger i hagen så jag blev rädd att dom skulle bryta benen. Dom sprang inte bort ifrån mig men blev ganska nära där jag stod. Jättehäftigt.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 28 feb-09 kl 06:19 »
Mina får också fnatt. Det är mycket roligt att titta på men en gång blev jag nästan rädd. Jag ville se hur dom reagerade om jag började springa och jag hade bara sprungit några få meter innan dom blev heltokiga. Dom sprang omkring, upp o ner för några stora stenar som ligger i hagen så jag blev rädd att dom skulle bryta benen. Dom sprang inte bort ifrån mig men blev ganska nära där jag stod. Jättehäftigt.
Det måste jag prova nångång...ett race med fåren, så häftigt  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 28 feb-09 kl 22:08 »
Det går att "rejsa igång" lammen oxå. Spring bara några steg, så har du hela lammflocken med dej! Här är det race flera gånger om dagen för lammen, tackorna "spar på krafterna" och är duktiga ( överbeskyddande/hysteriska ) mödrar än så länge.

Annika

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #19 skrivet: 01 mar-09 kl 09:06 »
Våran bagge brukar ha sådana ryck vareviga morgon, studsar runt som ett skogstoktigt jättelamm  ::) Tackorna hängde på i början, men det sista han gick med dem tyckte de mest att han var jobbig.  ;) De runda damerna nöjer sig med att springa till matplatsen, och kanske ngn gång stångas lite lojt, i övrigt tar de det luuugnt nu.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser