Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försäkring för gård  (läst 3826 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Försäkring för gård
« skrivet: 18 feb-09 kl 18:40 »
Hej
Jag har kommit lite på kant med mitt nuvarande försäkringsbolag och tillika bank, Länsförsäkringar Östgöta Brandstodsbolag, och letar därför efter något annat..

Har ni någon bank / försäkringsbolag som försäkrar/lånar för en gård? Jag skulle helst vilja ha lånen och försäkringarna på samma ställe.

Har ni några bra tips?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Försäkring för gård
« Svar #1 skrivet: 19 feb-09 kl 10:29 »
Tror faktiskt att det bara är Länsförsäkringar som försäkrar gårdar, tyvärr.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #2 skrivet: 19 feb-09 kl 10:38 »
Tror också Dina Försäkringar gör det. Dom ville i alla fall ta över våran försäkring på byggnaderna
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

torpargubbe

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 feb-09 kl 10:40 »
Tror faktiskt att det bara är Länsförsäkringar som försäkrar gårdar, tyvärr.

nej nej nej....  sveland..sockenbolagen mm mm

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #4 skrivet: 19 feb-09 kl 14:12 »

nej nej nej....  sveland..sockenbolagen mm mm

Ok, mer än jag visste då... men har aldrig hört talas om sockenbolagen, Sveland vet jag försäkrar djur iaf ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

ingvar2

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 feb-09 kl 23:18 »
Jo, fast att både försäkra och låna ut pengar, det är nog bara Lf som gör...

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #6 skrivet: 20 feb-09 kl 09:31 »
Jo, fast att både försäkra och låna ut pengar, det är nog bara Lf som gör...

Upps! vi missade vist lånefrågan allihop.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

torpargubbe

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 feb-09 kl 09:38 »
Upps! vi missade vist lånefrågan allihop.
jag missade också det... men det är väll inga prolem vad jag vet att ha ett bolag till försäkring och ett till lån?

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 20 feb-09 kl 14:01 »
Jo man kan ju försäkra över skorstenen, så  tar de det i intäkt för värdet och lånar mer! ::)

jag missade också det... men det är väll inga prolem vad jag vet att ha ett bolag till försäkring och ett till lån?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 feb-09 kl 23:14 »
nej inget problem men det är smidigare tycker jag...

torpargubbe

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 feb-09 kl 09:45 »
nej inget problem men det är smidigare tycker jag...

ja det klart,,,för mig så blev det byte av bolag rätt så omgående...började med sveland som tyckte ladugården bara skulle förstariskförsäkras ca 800000kr sen ville ett annat bolag komma ock titta.dem tyckte att ladugården på nästan 400 kvm var i så bra skick att de fullvärdesvärderade den,  känns säkrare med en fullvärdes tycker jag om olyckan skulle vara framme.. det bolaget heter ölandssockenbolag.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 21 feb-09 kl 13:34 »
Begärde in offert från Sveland när jag skulle försäkra mitt ställe, dom var bra mycket dyrare än Länsförsäkringar...men det blir väl olika från gård till gård.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ingvar2

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 feb-09 kl 13:44 »
Ja, länsförsäkringar är ju inte kända för att vara billiga, dom lever nog lite på den här bekvämligheten som det innebär att ha försäkringar och lån på samma ställe. Sveland och Dina försäkringar är väl dom jag vet om som är billigare..

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #13 skrivet: 21 feb-09 kl 14:54 »
Vi hade IF (sedan urminnes tider i familjen) och jag valde att byta till LF efter att ha tagit in offerter från IF, LF och Sveland. IF var trevligast, Sveland ville inte försäkra (var mkt petiga med att jag hade radio i stallet, taket på stallet var vågigt etc) och LF var billigast. Tog LF! Nu när jag och min man tog över gården tog vi in nya offerter sedan banken (Swedbank) rekommenderat Dina. LF sänkte vår gamla försäkring på studs med mer än 25%. Dina sänkte med mer än 30%! Ganska fult av LF att inte kunnat gett oss den billigare premien förrän de förstod att de kunde förlora oss - vilket de också gjorde!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #14 skrivet: 21 feb-09 kl 15:18 »
jag brukar vartannat år ringa runt och pruta ner försäkringar och banklån. Från och med nästa vecka har vi huslånen hos föreningsbanken för 2,18% utan topplån och försäkringar lite blandat hos dina, if och föreningsbanken.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 2 användare
Nataks, Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser