Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Titta om du vågar ifall du är ett FAN av finnhästar..  (läst 8756 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
www.suomenoriit.net
Avelshingstar av Finskt kallblod. Varför jag tittar på sånna? Jo, jag ska betäcka ett sto som min morbror har i Finland vars mamma är född hos mig, e.min hingst och u. mitt sto.
Jag har bara för mycket abstinens....Jag MÅSTE ha en FINNHÄST!!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ulfen

• Trapper
    • -
SV: Titta om du vågar ifall du är ett FAN av finnhästar..
« Svar #1 skrivet: 17 feb-09 kl 18:03 »
Hur är det med Finnhästen - är den inavlad med nordsvensken eller?? Läste i Yngve Ryds bok Timmerhästen att det var en faslig blandning av nordsvenskar och finnhästar däruppe i norr. Någon som vet hur det ligger till??

guba

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 feb-09 kl 22:14 »
Undrar om det inte är så att det är mer varmblod i dem än kallblod, har det varit nordsvensk i dem så är de generna för länge sedan väck.
Tror jag ;)

Frances

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 feb-09 kl 22:19 »
Men om dom FÖRSTA varmbloden kommer till Finland på 50-talet från Ryssland, vilka varmblod är det då uppblandat med? :o Finland har iallafall haft sin stambok i 100 år.

Jag tycker också om uppdelningen av det finska kallblodet i arbetshäst, travhäst, ridhäst och småhäst stammen, men alla stammarna är blandbara, inte som i Sverige brukshäst-travhäst.
« Senast ändrad: 17 feb-09 kl 22:22 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

guba

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 feb-09 kl 22:35 »

Det kanske bara är jag som har svårt att se kallblodet i de här hästarna.
Skulle kunna vara taget på Täby Galopp ;D

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 feb-09 kl 22:59 »
Den då?

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 feb-09 kl 23:03 »
eller den?

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 17 feb-09 kl 23:09 »
Varmblod?

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 17 feb-09 kl 23:12 »
Varmblod?

fjäderfän

« Svar #9 skrivet: 18 feb-09 kl 07:31 »
vilken skilnad men jätte fina ;)
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 18 feb-09 kl 09:01 »
Dom två svarta kallas svenska kallblod ;)

covboy

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 feb-09 kl 12:52 »
Finnhästar finns i 4 oliga avelsinriktningar. Arbets,trav,rid och småhästar !
http://www.suomenhevonen.info/hippos/sh2007/pdf/Shruotsi_nettiin.pdf
« Senast ändrad: 18 feb-09 kl 12:55 av cowboy »

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 18 feb-09 kl 14:00 »
Vad är en normal mankhöjd på en finnhäst av ridtyp? Jag tycker de påminner mycket i typen om en av våra favorithästar, en korsning nordsvensk-halvblod, så en finnhäst vore kanske ingen dum ide. Kan man kanske köra lite lätt i skogen med en sådan också?

Jag förstår tyvärr ingen finska, men klickade mig fram så gott det gick, jättefina hingstar. Fux måste vara den absolut vanligaste färgen på en finnhäst förstår jag!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 18 feb-09 kl 14:09 »
Lite lätt..? En finnhäst förväntas dra 110 % av sin vikt för att stamboksföras.
Rida dressyr upp till medelsvår är inga problem och dom tävlar lätt 110-120 klasser i hoppning. Det är bara att välja typ av häst efter vad du vill använda den till. Samtidigt är det många som startar i trav också :)

Ang. mankhöjden, det finns alla storlekar! Min märr som ska betäckas är 170 hög.

I länken finns för närvarande endast hingstar av rid och småhäst-typ, men den ska uppdateras under våren med arbets- och travarhingstar.
« Senast ändrad: 18 feb-09 kl 14:13 av Frances »

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #14 skrivet: 18 feb-09 kl 14:20 »
Verkar vara en toppen allroundhäst!  ;D

Kanske aktuellt för mig om sisådär ett 20-tal år om jag någonsin tröttnar på ardennern ;) Eller om jag råkar få gott om stallplatser och tid över ::)

Men Go for It Frances!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #15 skrivet: 18 feb-09 kl 15:00 »
För er som är intresserade av Finnhästen men inte vet vart ni ska vända er så känner jag en uppfödare i Finland, Outi Tukkila. Hon kan svenska och engelska. Vi lärde känna varandra när hon köpte lamor av mig. Supertrevlig!

http://www.tukkila.fi/
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 18 feb-09 kl 15:11 »
Jag kanske skulle skramla mina besparingar och åka på en shoppingturne till finland och importera lite hästar ;D
Faktist vet jag att det finns en uppfödare i Kalmar-trakten som föder upp finnhästar. har sett han annonsera ibland på blocket.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #17 skrivet: 18 feb-09 kl 16:38 »
Lite lätt..? En finnhäst förväntas dra 110 % av sin vikt för att stamboksföras.
Rida dressyr upp till medelsvår är inga problem och dom tävlar lätt 110-120 klasser i hoppning. Det är bara att välja typ av häst efter vad du vill använda den till. Samtidigt är det många som startar i trav också :)

Om man väljer ridtypen menar jag, kan man köra med dem också då? Min son har börjat tävla i dressyr, jag tycker också det är kul, men bara till vardags, hoppare är vi ingen av oss, maken skulle däremot vilja ha en häst som han kan lunna ut lite ur skogen med när han gallrar, det är dels så pass kuperat så en traktor känns inget vidare, sen ska man kanske vara försiktigt med de markerna också eftersom det finns bronsåldersgravar där, känns lite bättre med häst då...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Frances

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 18 feb-09 kl 16:46 »
Klart du kan! Det är i grund och botten samma häst oh samma stam! Även ridmodellen är fullt duglig i arbete!

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 18 feb-09 kl 18:52 »
En video om finnhästar

svart och vitt  :)
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser