Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vissnarsjuka och andra svampsjukdomar  (läst 1768 gånger)

Mexi

vissnarsjuka och andra svampsjukdomar
« skrivet: 16 feb-09 kl 17:58 »
Jag brukar att förodla sommarblommor och andra  växter i mitt växthus. I augusti frösatte jag pense som kom upp fint men efter någon vecka vissnade alla. Jag fick diagnosen vissnarsjukan. Den kan tydlingen  överleva i planteringskrukorna,jag har många planteringskrukor.Kan man sanera krukorna med något medel vilket och hur? Behövs sanering av hela växthuset?

Jan lindgren

SV: vissnarsjuka och andra svampsjukdomar
« Svar #1 skrivet: 17 feb-09 kl 19:59 »
Hej!
Svampinfektioner får man alltid. Svampmedel är bra. Glest mellan plantorna och bra luftväxling minskar problemen. Tvätta krukorna. Det går att använda utspädd klorin som effektivt dödar bakterier och svampar,  annars räcker det oftast med varmt vatten och lite diskmedel. Lerkrukor kan du sterilisera i ugnen. Jord går bra att behandla i mikron. Känsligheten för svamp varierar med arterna. Vissa sorter behöver steril jord och svampmedel om resultatet ska bli bra. Man får pröva sig fram.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser