Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Wollemi Pine  (läst 2178 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Wollemi Pine
« skrivet: 16 feb-09 kl 12:30 »

fishyerik

• Uppland
SV: Wollemi Pine
« Svar #1 skrivet: 16 feb-09 kl 14:12 »
Jag har inte provat, skulle inte prova med tanke på kostnad, dessutom inte särskilt troligt att de skulle klara svensk vinter.

Jag tar det mesta som påstås om den arten med en nypa salt, visst det kan mycket väl vara så gammalt och nyupptäckt och allt det, det är inte det jag betvivlar, det om anpassningsbarhet osv, varför finns det bara något hundratal exemplar i naturen isf?

Jag skulle inte betala hundratals eller till och med tusentals kronor för att få ett av miljoner(?) kommersiellt tillgängliga exemplar, av ett träd som bevisligen inte är särskilt konkurenskraftigt eller anpassningsbart vad än de som tjänar pengar på att sälja det säger.

Om en betydande del av köpesumman skulle gått till sund naturvård hade det kanske varit en annan sak, nu säljs de med BS-argument om att de är dinosaurie-träd, växthureffektdämpande, hjälpa till att rädda arten, osv, visst är vissa av argumenten är nog inte rena lögner, men de är ack så ovidkommande. De säljs i kommersiell skala världen över så det har troligtvis aldrig funnit så många exemplar av arten som just nu.

Om jag låter en smula negativ så är det för att jag är lite överkänslig mot kommersiella hyper, och absolut inget personligt. Jag gillar själv kuriosaväxter, och var och kollade på Wollemi Pine för något år sedan eller två i butik, hade det kostat en tiondel av vad de faktiskt kostade hade jag kanske övervägt att prova, i fönstret alltså, de är ju inte ens särskilt konkurenskraftiga i sin egen hemmiljö.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

getalina

• Halland
« Svar #2 skrivet: 16 feb-09 kl 15:58 »
Vad kostade den då?

fishyerik

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 16 feb-09 kl 16:10 »
Ärligt talat kommer jag inte ihåg, men jag skulle kalla det fantasi-summa, har för mig att den varit kraftigt nedsatt och då kom under 1000:- för en halvmeter hög pinne med några få blad på.
Kött är delar av djur!

getalina

• Halland
« Svar #4 skrivet: 16 feb-09 kl 16:44 »
Jösses ja då hade inte jag heller köpt den. Tänk om den vissnat. :(

Hade man gröna fingrar när det gäller träd så hade man kunnat tjäna på att sälja frö fast det hade nog tagit ett antal år.

fishyerik

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 16 feb-09 kl 18:22 »
Det borde gå att cellkultursföröka den, men det kan vara svårt. Finns annat man kan odla och sälja med hygglig förtjänst.
Kött är delar av djur!

getalina

• Halland
« Svar #6 skrivet: 16 feb-09 kl 20:32 »
Ja vi får nog överlåta detta odlande till andra entusiaster.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser