Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge och foder.  (läst 1378 gånger)

Torsabjörke

  • Inlägg: 235
Bagge och foder.
« skrivet: 16 feb-09 kl 10:42 »
 :)Jag behöver ett tips!! Hur gör ni som låter baggen gå med tackorna, med foder? Baggen ska ju inte ha kraft foder el. dyl i samma utsträckning som tackorna. Min bagge vill helst ha allt, så nu står jag och håller honom medan tackorna får sin ranson. Detta är lite tidskrävande och baggen gillar det bara lite om ni förstår vad jag menar....

Hur gör ni?

 :)
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

Helena S

  • Inlägg: 51
SV: Bagge och foder.
« Svar #1 skrivet: 16 feb-09 kl 11:49 »
Hej !

Vi har bara en liten flock med fem tackor och baggen. När tackorna får sin ranson inne på foderbordet, så tar vi ut baggen och han får en liten skvätt i en behållare utanför. Han följer med så snällt så...inte alltför intelligent kanske med tanke på att han ser hur mycket tackorna får.. ;)  Men vanans makt är stor så han väntar snällt utanför stängd dörr tills tackorna är klara.När han kommer in kollar han om de har missat något och går sen över till höet.

Torsabjörke

  • Inlägg: 235
SV: Bagge och foder.
« Svar #2 skrivet: 16 feb-09 kl 11:59 »
 :)Det låter bra, men jag matar mina ute och dom har bara en liten liggplats under tak (har bara 4st inkl. baggen).
 :)
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

Lia-Ia

  • Inlägg: 100
SV: Bagge och foder.
« Svar #3 skrivet: 16 feb-09 kl 14:06 »
Min bagge har en grimma, när det är fodringsdags sätter jag fast honom i ett grimskaft som sitter i en stolpe. Smidigt och man slipper hålla ett vakande öga på honom. Jag brukar muta med en näve havre och då kommer han så snällt bort till sin stolpe.

För övrigt är det jäkligt bekvämt att ha en grimma på baggen i andra situationer också, dels kan man enkelt berätta för besökande vem man ska hålla lite koll på och blir han för närgången har man något att ta tag i.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Bagge och foder.
« Svar #4 skrivet: 16 feb-09 kl 15:48 »
Vi har halsband på våran bagge och han fick snällt vänja sig vid installningen att vi höll fast honom medans tackorna åt, dessvärre är tackorna nyfikna så istället för att äta skulle de kolla in oss så det slutade med att bara en tacka fick all maten, den som sket i oss. Numera står baggen enskilt så att de kan se varann så nu kan tackorna äta i lugn och ro. Det syns både på vikten och beteendet att de tycker det är bättre så. Och baggen är inte lika fet längre  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

signe

  • Inlägg: 498
SV: Bagge och foder.
« Svar #5 skrivet: 16 feb-09 kl 18:44 »
Om baggen har horn så är det ganska lätt att se till att öppningar är för trånga för honom men lagom för tackornas huvuden när de ska äta mer eller bättre foder.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Bagge och foder.
« Svar #6 skrivet: 16 feb-09 kl 18:45 »
Om baggen har horn så är det ganska lätt att se till att öppningar är för trånga för honom men lagom för tackornas huvuden när de ska äta mer eller bättre foder.

Det blir svårt när fåren går i storbox med hoar att äta ur  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Bagge och foder.
« Svar #7 skrivet: 16 feb-09 kl 18:52 »
Om baggen har horn så är det ganska lätt att se till att öppningar är för trånga för honom men lagom för tackornas huvuden när de ska äta mer eller bättre foder.
Är det inte stor risk att en inte så gentlemannamässig bagge blir frustrerad och tjongar på sina dräktiga damer om han får stå och se på när dom äter kraftfoder? Dom är ju rätt så försvarslösa om dom står med huvudena inne och äter och han blir sur...
 Jag har aldrig mina baggar med tackorna under "kraftfodertiden" men jag fick ta över en supersnäll finullsbagge som var för "elak" mot tackorna när dom fick kraftfoder i hans gamla besättning, och då åt dom "på lika villkor" och ändå tjongade han dom i magen så dom flög.
                                                     Mvh
                                                   Charlotte
« Senast ändrad: 16 feb-09 kl 18:55 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Bagge och foder.
« Svar #8 skrivet: 17 feb-09 kl 19:16 »
Jag fodrar utomhus och har löst detta problem på följande vis: jag tar 4 Knarrhultgrindar och bygger en fyrkant.
Så hänger jag foderrännorna på grindarna utanför. Sen öppnar jag fyrkanten en smula och drar in Tore med en morot i näven in i fyrkanten. Han får väl en halv näve havre också från kraftfoderhinken. Så öser jag ut kraftfodret i rännorna, ger Tore ett äpple och går ut ur fyrkanten. Visst är det synd om honom därinne, men livet är ju grymt. När tackorna ätit upp kraftfodret släpper jag ut honom. Visst kunde jag bara stängt in honom och fodrat tackorna längre bort också. Man kan ju bygga allt med några Knarrhultgrindar, fyrkanter, rännor, mm.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare
RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser