Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mulljord och säd.  (läst 3042 gånger)

Jan lindgren

Mulljord och säd.
« skrivet: 16 feb-09 kl 10:38 »
Hej!
Jag satt och fikade med en bonde och diskuterade sädodling. Eftersom jag helt saknar praktisk erfarenhet så lyssnar och frågar jag mycket. Ett problem som jag inte hade en aning om var att moderna sorter inte går att odla på vissa mossjordar här i trakten. Regnar det så blir det syrebrist så rötterna blir så ynkliga att växten inte kan ta upp tillräckligt med näring. Sorter som odlades förr i tiden tålde mossjordarna. Det går utmärkt att ha vall på jordarna.

Finns det någon här som kan lära mig lite mer? Vilka sorter tål syrebrist? Finns det några försök gjorda?
MVH
Jan

LazarusX

• Hälsingland
SV: Mulljord och säd.
« Svar #1 skrivet: 16 feb-09 kl 10:44 »
syrebrist är det inga sorter som tål - mycket vatten tål de växter som är anpassade för ett liv i sumptrakter
på lätta mulljordar kan det dyka upp brist på koppar - då gulnar och vrider sig toppen på de första bladen - då behövs tillförsel lagom dos kan blandas i ogräsmedel - eller så blir det att gödsla med något som innehåller koppar
rötslam har mycket koppar - där kan det bli problem på andra jordar därför att om kopparhalten blir för hög så växer ingenting
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 16 feb-09 kl 15:18 »
Växtförädlingen har förädlat bort rätt mycket av rotsystem, blad och strå på spannmål. Jobbat på att en högre andel av skörden ska finnas i kärnorna. (Nyckelord: Norman Borlaug, Gröna revolutionen.) Kanske finns ett samband här.

Denna förädlingsinriktning lär göra att sädesplantorna blir sämre på att ta upp näring, så de blir mer beroende av gödsel, särskilt konstgödsel, att de konkurrerar sämre med ogräs (pga kortare strå och mindre blad) samt att de lättare får svampsjukdomar (för att axet är närmare marken och ev andra orsaker). Jag vet inte om detta påverkat syreupptagningen, men en mindre mängd rötter tar troligen upp mindre syre, och om mängden syre i jorden är begränsad så kan rötterna kanske få svårt att andas.

anders 67

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 17 feb-09 kl 10:51 »
Det är nog så att mulljordarna har sjunkit(förmultnat)så att grund vattnet har kommit högre.De flesta mulljordar är ju utdikade kärr och mossar.Havre odlade vi alltid på mullen förr men nu har det blivit så tunt mull lager och så sankt att det inte går längre.Timotej och vissa andra gräs funkar.Inte klöver som vill ha torrt om rötterna(vitklöver borde gå)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ljunghonung, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser