Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets vedklyvning har börjat.  (läst 41885 gånger)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #160 skrivet: 18 maj-12 kl 23:18 »
Beror iofs på vilka boniteter som Aspen står på, men den har en förmåga att "dra upp" tex sandpartiklar.
Syns om man sågar i skymning, för då kan det slå någon "gnista" från kapet (kedjan).

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #161 skrivet: 18 maj-12 kl 23:23 »
Ek är ju lättklyvt, rått eller torkat, så det är inga problem! Det klarar t.o.m. min Faxe klyv lätt!

Ja, jag upplever inte heller  torr ek som speciellt svårkluvet. Däremot är det tungt att hantera när bitarna är 40 cm och mer i diameter. I alla fall för en klenfis som mig.  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

anders50

• Gäst
« Svar #162 skrivet: 18 maj-12 kl 23:25 »
Beror iofs på vilka boniteter som Aspen står på, men den har en förmåga att "dra upp" tex sandpartiklar.
Syns om man sågar i skymning, för då kan det slå någon "gnista" från kapet (kedjan).

Har jag aldrig varit med om trots att jag jobbat i skogen hela livet (hittills) ;)

Kanske vanligt på andra håll än i mina trakter?

Huggorm

• Gäst
« Svar #163 skrivet: 18 maj-12 kl 23:33 »
Jag har i alla fall sett det slå enstaka gnistor från kedjan, utan annan förklaring än sandkorn i barken. Det brukar lyckligtvis inte räcka för att slöa kedjan, men blir det mycket så påverkar det väll till slut

Broberg

• Gäst
« Svar #164 skrivet: 18 maj-12 kl 23:34 »
Har jag aldrig varit med om trots att jag jobbat i skogen hela livet (hittills) ;)

Kanske vanligt på andra håll än i mina trakter?

Om de står i blåsigt läge nära en grusplan/väg så.. Men det beror på andra grejer det..

Lainde

• -
« Svar #165 skrivet: 18 maj-12 kl 23:35 »
Vi kallar det för att beståndet står på "mjälan",,, det är ytterst fin sand i humustäcket som aspen "drar upp" i virket.
Har själv sådana bestånd på mina marker, och det märks främst vid rotkap (gnistor).

Lainde

• -
« Svar #166 skrivet: 18 maj-12 kl 23:44 »
Jag har i alla fall sett det slå enstaka gnistor från kedjan, utan annan förklaring än sandkorn i barken. Det brukar lyckligtvis inte räcka för att slöa kedjan, men blir det mycket så påverkar det väll till slut

Virke som stått i tex "väg-alleér" kan drabbas av grus/sand i barken,,,ja lite som det Lopt är inne på.

anders50

• Gäst
« Svar #167 skrivet: 19 maj-12 kl 08:48 »
Virke som stått i tex "väg-alleér" kan drabbas av grus/sand i barken,,,ja lite som det Lopt är inne på.

Inte bara kan drabbas...de drabbas!  Förr när man avverkade med motorsåg längs grusvägar så var det enklast att ta yxan och barka av där man skulle göra fällskäret, särskilt på tallarna.
Och även skördarkedjorna märker av när man kommer nära dammande grusvägar.

Lainde

• -
« Svar #168 skrivet: 19 maj-12 kl 09:04 »
särskilt på tallarna.

Det var ungefär så jag menade ;),,,alltså hurpass lätt det är för damm/sand att äta sig fast i barken. (barktyp).

Skytten

• Skåne
« Svar #169 skrivet: 19 maj-12 kl 11:08 »
Värst är minsan träd på gårdsplaner, har tom hittat inväxta kättingar, och spik är inte ovanligt, ej heller piggatråd.
Man får göra klart för uppdragsgivaren, vilka extra kostnader som kan tillkomma.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lainde

• -
« Svar #170 skrivet: 19 maj-12 kl 11:28 »
Exakt!

Bolagen är inte så "pigga" på sk "gårdsträd" av sagda orsak.
Eller "varit" kanske man ska säga?,,,, för biobränslemarknaden slukar ju det mesta nuförtiden.

Huggorm

• Gäst
« Svar #171 skrivet: 19 maj-12 kl 11:33 »
Värst är minsan träd på gårdsplaner, har tom hittat inväxta kättingar, och spik är inte ovanligt, ej heller piggatråd.
Man får göra klart för uppdragsgivaren, vilka extra kostnader som kan tillkomma.
Jag har taggtråd i vartenda träd runt min lilla äng, någon gång på fyrtiotalet använde de småträd istället för stolpar. Ingen dum idé, stolparna hade ruttnat bort för länge sedan men träden står ännu kvar, starkare än någonsin. Värst var ändå den stock en bekant fick, där någon måste ha hängt en hästsko över en gren för många år sedan. Det slet rätt bra på kedjan  :P Eller min far som försökte såga ner ett träd som växt upp runt en smal, spetsig sten

Lainde

• -
« Svar #172 skrivet: 19 maj-12 kl 11:43 »
Har ett gammalt fäbodställe, och där kan man oxå "komma på" träd med inväxt taggtråd runt "inägan" :-\
Skulle tro att det är från 40 talet, eftersom "driften" lades ner 1953-54.

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #173 skrivet: 19 maj-12 kl 12:01 »
Fällde en fin gran i fredags,känns som 13 tums svärdet är lite kort ibland :) ,tror man kommer hålla värmen länge på bara grenarna.

Lainde

• -
« Svar #174 skrivet: 19 maj-12 kl 12:04 »
Fämtifämma?,,,, då kan du hänga dit ett längre svärd ;D

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #175 skrivet: 19 maj-12 kl 12:09 »
Fämtifämma?,,,, då kan du hänga dit ett längre svärd ;D
Jo ska köpa ett idag :) det känns då att kraften räcker till mycket att köra med

Lainde

• -
« Svar #176 skrivet: 19 maj-12 kl 12:13 »
Den ligger ju över 50 kubik, så det ska inte vara några problem.
Vad blir det för längd?,,,

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #177 skrivet: 19 maj-12 kl 12:26 »
vet inte om man ska nöja sig med ett 15 tums

Lainde

• -
« Svar #178 skrivet: 19 maj-12 kl 12:37 »
Känns det rätt?, så är det inga problem för sågen del,,,, den pallar tom 1" till om man inte "ligger på" för hårt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #179 skrivet: 19 maj-12 kl 12:41 »
Min husqvarna har bara 45 kubik, och den är gjord för svärd upp till 20" står det i papprena. Jag måste ändå byta svärd snart, så jag byter nog också från 13" till 15". Man vill ju inte ha onödigt långt heller när man sågar mycket småträd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 2 användare
ärt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser