Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har en ide  (läst 5475 gånger)

Jimmy G

• Södermanland
Har en ide
« skrivet: 15 feb-09 kl 16:07 »
Hej jag har en ide på att skaffa ardennerhästar eller finnhästar.
När jag börjar på ett gymnasium i Finland vill jag använda hästarna till jord/skogsbruk på släktgården.
Vad tycker ni om denna ide?  ???

MVH  Jimmy
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

Jimmy G

• Södermanland
SV: Har en ide
« Svar #1 skrivet: 15 feb-09 kl 16:28 »
På fritiden efter skolan
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

Myrka

• -
« Svar #2 skrivet: 15 feb-09 kl 16:34 »
låter ju trevligt. bara satsa på det är en ut av dina önskningar.  :)

JIMMAN

• BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
« Svar #3 skrivet: 15 feb-09 kl 18:01 »
Hej jag har en ide på att skaffa ardennerhästar eller finnhästar.
När jag börjar på ett gymnasium i Finland vill jag använda hästarna till jord/skogsbruk på släktgården.
Vad tycker ni om denna ide?  ???

MVH  Jimmy

Tycker det är en superbra ide,,,har du förutsättningar så e det bara o köra.... ;) ;)mvh c.

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 feb-09 kl 18:05 »
Det är väl bara du själv som kan avgöra om det är en bra ide? Har du tid? Kunskap? eller möjlighet till hjälp av någon med erfarenhet av skogs/jordbruk med häst. Låter mycket trevligt i alla fall!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 15 feb-09 kl 20:05 »
Jag vill veta vad hästfolk tycker om min ide För när jag berättade för mina släktingar skrattar dom högt :)
Jag har inte så mycket kunskap om hästar men det är ett tag kvar jag är bara 13 år så det kan lösa sig.
Sedan ska jag gå på lantbruksgymnasie där lär jag mej mer.
« Senast ändrad: 15 feb-09 kl 21:31 av Jimmy G »

tuss

• sambo barn katter hund hästar ankor och höns
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 16 feb-09 kl 07:56 »
jag tycker att det är en jätte bra ide och eftersom du inte är så gammal så har du tid att lära dig om hästar.. vi behöver fler som värnar om våra skogar och använder hästarna i stället för maskiner, så fortsätt med din ide och om du kan utföra den så gör det ;D ;D lycka till.....
bor i sörmland på landet med sambo,och mina döttrar , katter, hund,blekinge ankor och blandrahöns, bovans höns.

Bruksmia

• Småbrukande hästkvinna med turistföretag
    • Håknäs Hästbruk
« Svar #7 skrivet: 16 feb-09 kl 09:17 »
Hej Jimmy!
Jag tycker att det är en mycket bra ide´. Men se till att skaffa utbildning för det krävs en hel del kunskap och så får du inte vara rädd att arbeta  ;) .
Jag tycker du ska kontakta föreningen Skogshästen. Den har utbildningar och är en träffpunkt för hästkuskar i hela landet.

Lycka till ;D

covboy

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 feb-09 kl 10:54 »
Tänker du välja nån hästskötarlinje på lantbruksskolan ? Häst måst man ha om man är nära jorden.. ;)

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 16 feb-09 kl 11:16 »
Ja häst och vanliga jord och skogs lingen  :D
Jag var inne på skogshästen och kollade dom har ingen utbildning för 13 åringar bara för vuxna och den
kontade ca 20 000 kr tror jag. :o

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 16 feb-09 kl 15:42 »
Har ni kunskap om brukshästar så skriv litte jag vill veta allt  ;D
                     MVH Jimmy

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #11 skrivet: 16 feb-09 kl 16:00 »
Var bor du då? Kanske du kan gå som lärling hos någon kunnig? Jag hade gärna haft en extra hand här hemma ibland...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 16 feb-09 kl 16:16 »
Jag bor i huddinge centrum
 :-\

tuss

• sambo barn katter hund hästar ankor och höns
    • Södermanland
« Svar #13 skrivet: 17 feb-09 kl 07:17 »
kolla om du kan få något sommar jobb som häst skötare jag själv skjulle behöva hjälp i sommar men det blir lite långt tyvärr för dig, jag bor i sörmland ca 1,5 tim från stockholm... men kolla runt om där du bor och gå och prata med dom som bor där i kring om du kan få lite mer kött på benen...
bor i sörmland på landet med sambo,och mina döttrar , katter, hund,blekinge ankor och blandrahöns, bovans höns.

Körven

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 17 feb-09 kl 09:13 »

Det som hindrar dig från att göra det du vill är DU själv.........För vill du verkligen göra en sak så kan du,det är inte svårare än så.
Vill du inte så kan du inte.

Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 17 feb-09 kl 09:49 »
Det är klart jag vill men det finns gränser för allt  ;D

Körven

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 18 feb-09 kl 09:46 »
Det är klart jag vill men det finns gränser för allt  ;D
Ja visst finns det gränser för allt..........Men kom i håg att det är du som sätter dom.

Det går inte att lyfta sig själv i håret,det kan vem som hellst pröva.Skulle man vara utan hår så kan man pröva med öronen, det går inte det heller.
Frågan är om man verkeligen vill lyfta sig i håret,vill man det så kan man ta hjälp av ett rep o talja och lyfta sig i håret och det går alldeles utmärkt.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 19 feb-09 kl 13:34 »
Ja det stämmer bra  :)

Hubbisarna

• söta såta vänner
    • Hubbelisas-Nyttigheter
« Svar #18 skrivet: 20 feb-09 kl 13:03 »
Jag säger som vårt släktordspråk säger: Att vilja är att kunna! Finnhästar är väl roligt om du kan skaffa dig, för vad jag har hört så är de utrotningshotade, och minst lika sega och starka som en ardenner/nordsvensk. Ja i alla fall som en nordsvensk. Har haft ardenner, helt underbara hästar, men det gäller att se till att ha hö till dem för jösses vad de äter... jag har 3 st fjordingar och jag går ändå plus med 7 kg varje dag på en fjording och en ardenner som jag hade förra vintern. Men det är en superbra idé och det ligger ju mer i tiden än något annat just nu. Så gå och lär dig rida, träffa hästar, lär dig utav allt och alla du kan , för alltid lär man sig något nytt (tack och lov)! Det spelar ingen roll att du inte håller på med körning utan var bara med så många hästar du kan så ska du se att det ordnar sig med allt.

Lycka till!
Hubban
Hubbisarna - månskensbönder-med fjordhästar, myskankor, skånegäss, promenadfår och ett otal höns + 6 st katter och 3 hundar

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 20 feb-09 kl 15:38 »
Min gammla morfar vill att jag ska ha finnhäst om jag ska köpa häst ska jag bani mej köpa finnhäst.
Men jag vill ha stora hästar som jag kan oxå rida på och det är jag för tung för en finnhästs rygg :(
men finnhästen är snabba hästar och det vad jag vet är ardennen inte det men.
Jag kan ha fel det har jag haft förut

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 3 användare
Lasse-hatten, LarryGeano, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser