Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är kattgräs?  (läst 7547 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Vad är kattgräs?
« skrivet: 15 feb-09 kl 15:32 »
Att det rä nåt som katter gillar det vet jag ju, men har fått för mig att jag hört nån gång att set skulle vara grodd havre, stämmer det?
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Vad är kattgräs?
« Svar #1 skrivet: 15 feb-09 kl 16:23 »
jo, det är nåt spannmål som katten ska käka för att kunna spy upp eventuella hårbollar lättare. jag hade kattgräs en gång i tiden som jag köpte på djuraffär'n. de brydde sig dock aldrig om skålen mer än att riva ner den från fönsterbrädan lite då och då  ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 15 feb-09 kl 16:27 »
Min kisse hon vägrar kattgräset men älskar alla ampelliljor av nån mysko anledning.
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #3 skrivet: 15 feb-09 kl 16:49 »
Min äter ej heller.. men äter hellre dött gräs ute..  :o
Odlar o ger till mina vaktlar..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 feb-09 kl 16:55 »
Kattgräs är dyr havre!
Min katt föredrar krukväxter >:(
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Miranda

« Svar #5 skrivet: 15 feb-09 kl 17:21 »
Så lite havre eller vete, köpa i affär är ju hutlöst dyrt i jämförelse :) Eller ta in en tuva från ängen.

Ampellija kör vi hemma, det är katternas "egna" växt, ser för jävlig ut när de tuggat på den så den får stå i en undanskymd hörna  ;D

Vildrosen.

« Svar #6 skrivet: 15 feb-09 kl 20:09 »
Jag köpte sk "kattgräs" och den växte, katterna knaprade lite på den, den gick i blom och jag fick allergi-anfall. Har aldrig köpt kattgräs sedan dess  :P
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #7 skrivet: 15 feb-09 kl 22:04 »
Min kisse-Nisse tuggar på min hängsparris och där får han vara, men ibland så är han på min jätte aloe vera, eller mina hibiskusar  och det gillar jag inte.
Men det stämmer alltså att kattgräs består av havre?
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #8 skrivet: 15 feb-09 kl 22:12 »
Kommer ihåg när jag var liten o tiggde till mig en påse kattgräs av min far när vi var o handlade. Snacka om att vi båda blev snopna när vi såg att det var havre, med tanke på att min pappa är bonde o har hela logen full med just det, havre ;D
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Pong

« Svar #9 skrivet: 15 feb-09 kl 22:18 »
Kattgräs är allt som oftast vanligt havre (Avena sativa). Köpt det och inbilla dig att du gjort ett bra köp.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 16 feb-09 kl 12:04 »
Mina katter föredrar helt klart kattgräs. I brist på sådant används, i första hand, ampelliljorna.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 2 användare
Nataks, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser