Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga växthus på sand  (läst 1747 gånger)

Björkåsen

• Västergötland
Bygga växthus på sand
« skrivet: 14 feb-09 kl 11:39 »
Hej!
Undrar om någon har erfarenhet av att ställa upp ett nytt glasväxthus på sand (á la Åkerstedt) istället för att mura en grund. Det gäller ett hus på ca 11 kvm. man skulle då lägga ca 60cm sand och sedan placera syllar direkt på sanden. Är detta möjligt? Vi bor i zon 4.

ersam

• -
SV: Bygga växthus på sand
« Svar #1 skrivet: 14 feb-09 kl 16:49 »
Lägg en betongplatta (30x30 cm) ovanpå sanden i varje hörn så bär det bättre.
Annars är det väl helt ok. Sätter det sig så lyft bara och skyffla in mer sand.

Lasse.O

« Svar #2 skrivet: 15 feb-09 kl 05:35 »
Hörnen bra men mitten då??? Bananer är gott ;D Ersam du som kan fina ord mm cc1200 cc600 ringer det ingen klocka???????

Lasse.O

« Svar #3 skrivet: 15 feb-09 kl 05:51 »
Jo jag som simpel byggnadsarbetare kan tillföra ett krångligt ord spännvidd Ersam spännvidd Nu är jag osäker på stavningen....... ;D ;D ;D ;Men som sagt jag är bara en simpel klumphuggare i botten. ;D

ETHAB

« Svar #4 skrivet: 05 apr-09 kl 17:37 »
Jag skulle göra som Lasse.O säger, lägg cc1200 för att bära upp tyngden.
Då kan du odla bananer utan att ditt hus blir som banan  ;)
Ju större yta att lägga på, ju mindre sjunker huset. OBS! om den står nära lutadmark, så behöver du kanske gräva ner lite stenar för att lägga din platta på. Det är inte något stort jobb, men säkrar marken för att inte det ska röra huset för mycket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 2 användare
DrMerkwurdigliebe, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser