Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det som knaprar på mitt hus?  (läst 2066 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Vad är det som knaprar på mitt hus?
« skrivet: 12 feb-09 kl 20:04 »
Jag fick lite panik nu när jag gick förbi hönshuset på min väg från huset till kontoret (som är ovanpå stallet) och hörde hur det liksom knaprade från hönshuset, jag fick genast fart och tänkte att något rovdjur höll på och försöka ta sig in i hönshuset på något sätt.

Jag gick flera varv runt hönshuset, in i hönsgården och kikade. Men jag ser inga spår i snön, jag bara hör det där knaprandet, som om någon käkar trä, något djur som är större än mus (vilket min son föreslog) det lät rätt högt.

Vad kan det vara? Kommer det kunna komma in till hönorna? Jag tyckte vi byggde rätt stabilt med regelverk på betongblock, entumsbräder med lock utanpå, isolering inuti och spånskivor som innerväggar.

Men nu blir jag jätteorolig... ska kanske sova hos hönorna i natt för säkerhets skull... bäst att titta till dem igen. När jag kikade in till dem för att kolla att allt var ok satt de så lugnt och sov på sina pinnar, trots att knaprandet säkert hördes in till dem också...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Pong

SV: Vad är det som knaprar på mitt hus?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-09 kl 20:06 »
Möss som gnager låter mycket mer än man tror.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 feb-09 kl 20:08 »
Ja möss eller kanske råtta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Therese K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 feb-09 kl 20:09 »
Vi har samma problem fast i boningshuset!! :o Gnager som f*n i bland på kvällar och nätter  >:(. Ser inget ingångshål så den bor väl i väggen eller under golvet.. ska sätta ut fällor, rekomenderar att du gör det samma ;)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 12 feb-09 kl 20:12 »
Konstigt... att inte mössen/råttorna petar sig in i gamla dasset istället då, det är bara entumsbräder till väggar och en rätt gisten dörr, och därinne har vi all hönsmat, havre, vete, majs, halm, massa mums för såna djur, vi har aldrig sett till en mus där, varför vill de in till hönorna då?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 12 feb-09 kl 20:15 »
Ja de brukar snabbt hitta foder.  Jag fick köpa vattentunnor med lock på 200 liter för att slippa för många besök.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Therese K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 12 feb-09 kl 20:16 »
Du kan ju sätta ut en fälla som fångar gnagardjuret levande, så får du se vad det är för något.
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #7 skrivet: 12 feb-09 kl 20:41 »
Låna katt?
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Therese K

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 12 feb-09 kl 21:02 »
Vår katt sitter bara och tittar i golvet när det hörs ett krafsande.. han gör inget.. och han är en mycket duktig jägare annars... :-*

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 12 feb-09 kl 21:54 »
Vi har tre katter, och de två stora brukar vara duktiga på att fånga både det ena och det andra, kanske är de lite vinterslöa nu, jag får ta och se till så de är ute lite mer om kvällarna...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 12 feb-09 kl 22:04 »
Mysteriet löst  :-[

Jag frågade maken, med oro i rösten nu när han kom hem från sitt styrelsemöte vad det kunde vara.

- Det har jag ju sagt till dig sa han då... Det är möss som äter frigolit. Tydligen har han isolerat med en massa frigolit i väggen där hönshuset ansluter till gäststugan (de är hopbyggda).

Så det var möss... Aldrig trodde jag att så små djur kunde låta så mycket! Jag behöver inte oroa mig för att de ska äta upp hönsen i alla fall, snarare tvärtom i så fall om de skulle hamna i vägen för en höna...

Therese K

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 13 feb-09 kl 08:53 »
Ahhh :) där ser man. möss var det ;) Ja, hönsen kanske är bättre "jägare" nu på vinterna när katterna ligger på latsidan ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 2 användare
Anders Flix, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser