Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  LED som växtljus. Funkar det?  (läst 5373 gånger)

Osis

LED som växtljus. Funkar det?
« skrivet: 11 feb-09 kl 18:09 »
Jag läste någon stans att en svensk uppfunnit en växtlampa med lysdioder i olika våglängder som tydligen skulle vara det mest optimala ljuset för växter att växa i. Är det någon som vet hur det funkar och vad det är för våglängder som är dessa optimala?

Skytten

• Skåne
SV: LED som växtljus. Funkar det?
« Svar #1 skrivet: 11 feb-09 kl 18:53 »
Våglängderna är i princip synligt ljus, sen är det vissa våglängder som är bättre, beroende på växt. Färgen på bladen ger en ledtråd.
C3 eller C4 asimillation har mer att det är sparsamt ljus eller mycket, och mörkrets tid. Vissa växter ska ha mörkt vissa timmar, då de tillverkar halvfabrikat under den knappa ljustiden och gör det färdigt i mörker.

Det är inte petnoga, men är du det, får du kolla upp vad man vet om varje planta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Osis

« Svar #2 skrivet: 11 feb-09 kl 21:30 »
Jag har googlat lite på ämnet och fått fram att en kombination av 400-500nm våglängd i kombination med 600-700nm våglängd torde vara det optimala. M.a.o rött och blått med lite olika nyanser. På en sida stod det att blått ljus får växter att växa på bredden och rött ljus får dem att växa på höjden, men det låter för simpelt för att vara riktigt sant tycker jag. Exakt vilken våglängd växten kan absorbera beror tydligen på bl.a bladens nyans av grönt. Det fanns visst mycket information om detta bara man kom på vad man skulle söka efter.   :P

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 11 feb-09 kl 21:37 »
Det stämmer som du skriver Osis med en kombination av röda och blå frekvenser till växter, det är ungefär likvärdigt med det solljus vi har omkring oss en högsommar. Ett vanligt flerfärgslysrör på en höjd av 2-3 cm räcker fullgott till detta ändamål.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 11 feb-09 kl 21:40 »
Varför är blad mer eller mindre gröna?  ett delat spektra är ungefär  Röd Grön Blå och bladen är ungefär gröna, vilket tyder på att den delen av spektrat reflekteras, resten adsorberas.

Osis

« Svar #5 skrivet: 12 feb-09 kl 17:58 »
Det stämmer som du skriver Osis med en kombination av röda och blå frekvenser till växter, det är ungefär likvärdigt med det solljus vi har omkring oss en högsommar. Ett vanligt flerfärgslysrör på en höjd av 2-3 cm räcker fullgott till detta ändamål.

Jag mekkade ihop en liten växtlampa i går kväll. 30st röda normalintensiva och 4 st blåa högintensiva lysdioder. Tror jag ska skicka efter en 50-pack av varje med högintensivt ljus och fixa ihop en lampa av det. Det lär ju bli ett bra ljus med 100st HI lysdioder.  ;D

Jag har haft en stark lågenergilampa som belysning till mina chili innan. Den har suttit i bakkant av mitt miniväxthus ca en decimeter från plantorna. Efter att jag satt upp min lysdiodslampa i går kväll i framkant på miniväxthuset så har alla plantorna krökt sig mot den.  :o Innebär det att dom tycker bättre om det ljuset än det andra? Båda har varit tända.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 12 feb-09 kl 19:43 »
Jag mekkade ihop en liten växtlampa i går kväll. 30st röda normalintensiva och 4 st blåa högintensiva lysdioder. Tror jag ska skicka efter en 50-pack av varje med högintensivt ljus och fixa ihop en lampa av det. Det lär ju bli ett bra ljus med 100st HI lysdioder.  ;D

Jag har haft en stark lågenergilampa som belysning till mina chili innan. Den har suttit i bakkant av mitt miniväxthus ca en decimeter från plantorna. Efter att jag satt upp min lysdiodslampa i går kväll i framkant på miniväxthuset så har alla plantorna krökt sig mot den.  :o Innebär det att dom tycker bättre om det ljuset än det andra? Båda har varit tända.

Det är inte otänkbart, vad jag förstår har led och vanliga lampor inte samma våglängd, kanske kan inte plantorna "se" LED-ljuset??
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 12 feb-09 kl 19:54 »
Det är inte otänkbart, vad jag förstår har led och vanliga lampor inte samma våglängd, kanske kan inte plantorna "se" LED-ljuset??

Jag förstår det som att just LED-ljuset var bättre, då de vänder sig mot det.

Pong

« Svar #8 skrivet: 12 feb-09 kl 20:03 »
LED finns alla ljusspektra. LED utvecklingen går i rasande fart.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 12 feb-09 kl 20:03 »
Jag förstår det som att just LED-ljuset var bättre, då de vänder sig mot det.
Jaha jag kanske läste fel ???

Osis

« Svar #10 skrivet: 12 feb-09 kl 21:21 »
Jaha jag kanske läste fel ???

Ja det måste du gjort.  ;D
Skytten förstod mig rätt.

fishyerik

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 15 feb-09 kl 23:26 »
Klorofyll använder ljus i rött och blått område bäst, växter har andra hjälpämnen för att utnyttja andra delar av ljuset, så de kan använda stor del av det synliga spektrat, om än kanske inte riktigt lika effektivt, till exempel är grönt ljus lite svårare att utnyttja effektivt av redan förklarad orsak.

Växter "mäter" normalt sett ljuset i det blå området, det är möjligt att dina växter träffas av mer blått ljus från dina dioder än från din energisparlampa, därmed inte sagt att de är mer effektiva för tillväxt.

Vanliga energisparlampor är gjorda för belysning, anpassade för våra ögon, växterna kan som sagt använda det ljuset, men är andelen blått ljus väldigt liten kan man lura växterna att böja sig mot en annan ljuskälla som ger mycket mindre för växten användbart ljus, räknat i total mängd användbart ljus.

Förutom att man kan köpa LEDs med "precis" den våglängd man vill ha så har de den fördelen att ljuset är riktat, problemet är att de vanliga små LED:sen man kan köpa nästan gratis och löda ihop en belysning av själv har så evinnerligt dålig verkningsgrad att man får mindre tillväxt-nyttigt ljus per förbrukad watt än med till och med energisparlampor vars spektra inte alls är anpassat för tillväxt. Dessutom har de så väldigt låg effekt, så det behövs väldigt många.

Ärligt talat skulle du få många gånger mer "växteffekt" från ett lysrör/kompaktlysrör som är anpassat för växtodling, bara du har en vettig reflektor. Detta både räknat i watt och anskaffningskostnad.

Tanken var god, många andra har provat, mest "garderobsodlare". Det finns massor av filmer på tuben, på ebay kan man köpa färdiga belysningar om man vill, de lovar massor men håller inga löften.

Så är det tillväxt eller växterna hälsa du vill främja så kör med lysrörsteknik tills LED-tekniken blivit bättre, vill du lura växterna till att tro att de är utsatta för extremt starkt ljus kan du göra det med blått ljus, men det finns lysrör som är effektivare då också.

En bra reflektor är naturligtvis avgörande, det är dumt att alstra en massa ljus för att sedan slänga bort 75-97 % av det, vilket ungefär blir resultatet om man bara hänger upp en lampa eller ett lysrör utan reflektor en bit från växten/växterna. 

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 16 feb-09 kl 07:46 »
Instämmer med fishyerik angående det blå och röda spektrat, det är samma typ av lampor som man använder till människor i speciellt utsatta miljöer (lagerarbetare osv) som inte får mycket dagsljus.

Det finns numera en ny typ av solljuslysrör som jag själv använder mig av i kaninstallet för att simulera sommar till kaninerna. Det heter Activiva active och ger ett blått behagligt sken, kosta runt 140kr+moms och fungerar väldigt bra även på växter,det innehåller mycket rött och ännu mer blått, men även gult och grönt i liten mängd.
« Senast ändrad: 16 feb-09 kl 10:13 av Kimma »

fishyerik

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 16 feb-09 kl 09:44 »
Googlade på Avtiviva active inte ens bland stavningsförslagen kom det upp något vettigt, :) Nåväl, det finns massor av bra lysrör, specailanpassade för i princip vilket vettigt (och ett flertal andra) användningsområde som helst, har för mig att philips TLD 965 ger ett ljus som är extremt likt solljus om det är det man är ute efter till kaninerna, kostade 60:- st ink moms sist jag kollade, vilket är några år sedan.

Ett av problemen med ljus är att de flesta människor inte är kapabla att ens förstå grunderna, till det kommer en uppsjö av olika typer av produkter och standarder och inte minst kapitalistiska krafter som förvränger sanningen för att tjäna mer pengar.

De gamla kallvita lysrören hade "spektraspikar" just där människor uppfattar ljus som starkast, vilket gjorde att när man mäter ljusmängden i mått som bygger på människans uppfattning av ljusstyrkan får ett värde som får röret att verka väldigt effektivt. Tyvärr är det inte särskilt behagligt ljus, eller ens hälsosamt att arbeta i under en längre tid.

Nu lär de kallvita lysrören vara bättre än var de var för 30 år sedan, men "deras grej" är fortfarande att se ljusa/ljusstarka ut. 

Tyvärr finns det fortfarande folk som tror att man sparar pengar på att ha 20-30% färre lysrör på en arbetsplats, med kallvita lysrör. Problemet är att det innebär en så mycket mer ansträngande arbetsmiljö att man i genomsnitt tappar mycket på grund av ohälsa. Försök har faktiskt gjorts med att byta lysrörstyp på arbetsplatser med hög sjukfrånvaro och personal som var ineffetkiv när de väl var på jobbet, och det blev en markant förbättring.

Folk ja, många tror att de vill ha en viss typ av ljus. Många människor tror fortfarande att alla lysrör ger kallvitt ljus, eftersom de föredrar glödlampor framför kallvita lysrör så blir de natuligtvis glada när de får veta att det finns lysrör som imiterar glödlampsljus. Tillverkarna i ett kapitalistiskt samhälle tillverkar och säljer det folk köper, så nu är det ett av de vanligste lysrörstyperna, trots att dagsljuslysrör är betydligt bättre ljus i de allra flesta fall.

Ljus påverkar oss mycket, inte bara hur starkt vi upplever det, eller hur starkt det egentligen är, utan även vilket spektra det har, ljus med ett spekra som påminner om fullt dagsljus (till exempel dagsljuslysrör eller metallhalogenlampor) stimulerar oss att vara vakna. Ljus som påminner om solnedgångens ljusspektra, (glödlampor drar åt det hållet, i viss mån kan kallvita lysrör göra det) får oss att tillverka sömnhormon, inte så lämpligt när man ska vara vaken och jobba effektivt ett helt arbetspass.

Vad har den här ljus/historie/osv-lektionen att göra med dioder? Jag vill bara belysa det faktum att det är lätt att lura sig när man skaffar ljuskälla, och att det kan löna sig mycket att sätta sig in i vad man skaffar för ljuskälla.

Det finns en risk att vi kommer att gå igenom samma historia med LEDs som vi gjorde med kallvita lysrör, eftersom LEDs bara har en våglängd och en del tillverkare redan nu vill få oss att tro att de skapat fylliga spektralkurvor genom att blanda LEDs med tre olika våglängder för att få det se vitt ut. Risken är att vi upptäcker att det inte är så himla nyttigt att använda sånt ljus i det långa loppet när det redan är för sent.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 16 feb-09 kl 10:13 »
Googlade på Avtiviva active inte ens bland stavningsförslagen kom det upp något vettigt, :) Nåväl, det finns massor av bra lysrör, specailanpassade för i princip vilket vettigt (och ett flertal andra) användningsområde som helst, har för mig att philips TLD 965 ger ett ljus som är extremt likt solljus om det är det man är ute efter till kaninerna, kostade 60:- st ink moms sist jag kollade, vilket är några år sedan..........

Då har du nog letat på fel ställe  ;)

Activiva active

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 4 användare (2 dolda)
kullagulla, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser