Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gåsäggens befruktning?  (läst 2525 gånger)

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
Gåsäggens befruktning?
« skrivet: 10 feb-09 kl 21:35 »
Vi har 2 honor och 1 hane av skåne gås. Men problemet är att våra gåsägg är inte befruktade. Gäss har en badbalja att bada i men kanske är den för liten.
De har lagt ca 15 ägg men inget är befruktat av dem jag testat i kläckaren.
Jag har sett att hanen är på sina tjejer. Så försöken fattas inte.

Hur stor damm behöver dom??? Har läst att de skall klara det ändå men ev mindre befuktade ägg.

Borde inte något försök gå vägen ??? ???
Eller kan det vara för tidigt ännu. De går ute på dagarne men har värpt inne så äggen borde inte
blivit för kalla då vi plockar dem så fort vi ser dem.
Någon som vet hur många ägg skånegåsen lägger ungefär?
« Senast ändrad: 10 feb-09 kl 21:41 av pernilla70 »
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Skytten

• Skåne
SV: Gåsäggens befruktning?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-09 kl 23:06 »
Hur gammal är hanen, det skulle inte bli noll befruktningar även om du inte ens hade vatten, men det underlättar, och en liten grop räcker.

En skånegås värper inte många ägg kanske 15-20, får du fler ägg är det nog lite italienskt påbrå.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 11 feb-09 kl 11:00 »
Det är tidigt på avelssäsongen än så jag tror hellre att hanens spermier inte är i farten. Det kommer säkert att ge sig bara det blir lite varmare och mer vårlikt. Vi har mycket snö och kallt i Hälsingland och mina har inte ens börjat fundera på att para sig än. Hanarna orkar knappt väsa åt hundarna så de är absolut inte i gång  ;D

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 11 feb-09 kl 14:53 »
Att de är rena skånegäss betvivlar jag inte då de kommer från en seriös uppfödare. De är 11 månader så det kanske är förtidigt ???

När brukar de bli könsmogna?

Men att de är kallt kan jag kanske förstå. Men jag blir snart förvivlad om de endast skall värpa 15 ägg var så har de ju snart gjort det
Får väl köpa nya då.

De är riktigt heta och försvarar sig nu. Har varit tvungen att hägna in dem i en stängslad hage.

Dammbygge får det bli till helgen.....
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 11 feb-09 kl 15:05 »
Är de födda förra säsongen blir de könsmogna nu i år. Mina brukar vara ca 1 år när det börjar bli dags för avel. Första året är de ju ganska unga och man räknar med att de bästa avelsdjuren är 2 år och uppåt. Men det blir absolut ugnar av dem i år.

De äggen de värper nu kan du nog se som bonusägg. Ta bort dem och ät upp dem så gässen inte lägger sig och ruvar nu så kommer de garanterat att värpa på när det blir varmare också.

De börjar bli könsmogan om de börjar "betee" sig och vakta så du har säkert  befruktade ägg i nästa äggkull. Om man tar bort äggen så värper de en omgång med ägg sen håller de uppe ett tag. Skulle äggen ligga kvar lägger de sig och ruvar dem.

Jag brukar plocka in första äggomgången och kläcka dem i kläckaren och sen kan jag sälja en omgång och sen får de lägga sig och ruva den 3:e. På så sätt har jag försäkrat mig om att det blir några ungar. Oftast får jag ut ett mindre gäng i kläckaren som  gässen sen själva tar hand om när de har kläckt sina egna. Skulle deras eller min kläckning gå åt skogen så finns det ju ändå oftast några ungar de kan valla sen. Förra året fick jag ut 6 ungar i kläckaren men honorna själva lyckades inte få fram nån. Men de 6 adopterades fort och jag behövde inte dela av dem på natten som jag brukat gjort i några dagar innan jag helt släppt de mskinkläckta med föräldrarna.

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 11 feb-09 kl 15:55 »
Tack för dina svar..... Då kan vi äta gåsägg så det sprutar.... ;D ;D.
Idag fick jag 2 stycken  igen.

Ha det gott

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 11 feb-09 kl 16:16 »
Fodrar man gässen förmycket efter  media november, då de naturligt har sämre tillgång till mat, kommer värpningen tidigare.
Det är inte fel att se till att de får lite mager kost fram till januari.

De har byggt upp ett kraftigt fettföråd för vintern, och det ska de ta lite av, annars får man tidiga ägg.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 11 feb-09 kl 16:35 »
Fodrar man gässen förmycket efter  media november, då de naturligt har sämre tillgång till mat, kommer värpningen tidigare.
Det är inte fel att se till att de får lite mager kost fram till januari.

De har byggt upp ett kraftigt fettföråd för vintern, och det ska de ta lite av, annars får man tidiga ägg.

Det är precis samma med ankor. De ska naturligt bara värpa ett slag på våren och försommaren men man kan fodra dem så de värper på andra tider också. Mina gäss brukar sätta igång att värpa i mars-april nån gång beroende på vintern och hur våren kommer.

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 11 feb-09 kl 22:11 »
Tycker inte mina fått särskilt mycket foder. Havre, grönsaker och bröd lite allfoder. Men inga stora mängder. max 1 dl foder/ dag.
De är ofta de inte äter de som finns. Ja ja de mår gott ialla fall och har stor yta att röra sig på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 3 användare (1 dolda)
eremit1, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser