Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dubbelklippt ull = skräp?  (läst 1308 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Dubbelklippt ull = skräp?
« skrivet: 09 feb-09 kl 14:59 »
Finns det nåt sätt som man kan få bort alla de små "eländiga" millimeter och centimeter stråna som finns i dubbelklippt ull?
eller är det bara att slänga..?
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

kison

SV: Dubbelklippt ull = skräp?
« Svar #1 skrivet: 09 feb-09 kl 16:30 »
sortera ut det för hans.... inte svårt men tidskrävande.. lycka till

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #2 skrivet: 09 feb-09 kl 18:46 »
hm.. men allt innehåller sånt där "skrömt" ...  :-X
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #3 skrivet: 09 feb-09 kl 19:25 »
hm.. men allt innehåller sånt där "skrömt" ...  :-X

Jag sorterar utomhus (eller i växthuset). Tar upp en hög ull, skakar den i motljus. En hel del dubbelklipp trillar ut då och resten ser du i motljuset och kan plocka ut. Mycket jobb men värt besväret.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

renee d

« Svar #4 skrivet: 09 feb-09 kl 21:13 »
Duddel klip is a naughty word. dubbelklip =tidubbel job bagefter :( Renee

Birgit

« Svar #5 skrivet: 10 feb-09 kl 07:49 »
Lägg ullfällen på ett glest nät. rör runt och vänd, så trillar mycket bort av sig självt.

Grelbers-stock

« Svar #6 skrivet: 10 feb-09 kl 18:18 »
Bästa sättet är att använda ullkammar - kamma och sedan dra ut en fibersträng. Detta förfarande sorterar ullen på ett bra sätt både fiberlängdmässigt samt
även m a p dubbelklipp. Jag avskyr eländet!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser